Site logo
6 iulie 2020
noul prim-ministru francez

Jean Castex, noul prim-ministru francez, este pasionat feroviar. În 2015, el a luat apărarea unei linii ferate de 47 km – Trenul Galben – pe care Guvernul de la Paris voia s-o privatizeze. Doi ani mai târziu, Castex a scris o carte despre această legătură feroviară și despre extinderea ei. Omologul său de la București, Ludovic Orban, a fost ministru al Transporturilor timp de 20 de luni, timp în care a făcut și bune, și rele pentru calea ferată. Spre deosebire de Castex, Orban nu a scris nicio carte.

Adrian Bărbulescu

noul prim-ministru francez

Dacă Édouard Philippe, fostul premier francez, scria romane, succesorul său, Jean Castex, primar în Prades, în Pirineii Occidentali, este un pasionat al Trenului Galben. Și mai ales al liniei la înființarea căreia a contribuit, între Perpignan și Villefranche-de-Conflent, căreia i-a dedicat și o carte, scriu jurnaliștii de la Le Figaro.

Noul prim-ministru francez, apărător al Trenului Galben

Micul Tren Galben din Cerdagne traversează Pirineii, pornind din orașul medieval Villefranche-de-Conflent până la Latour-de-Carol, via Olette, Fontpédrouse – St Thomas les Bains, Mont-Louis-La Cabanasse, Font-Romeu și Bourg-Madame. Noul ”locatar” de la Palatul Matignon cunoaște pe dinafară acest tren, primul care a beneficiat de un sistem de frânare aerostatică. Totodată, el este primul dintre apărătorii lui. În 2015 s-a opus privatizării acestei legături feroviare.

Doi ani mai târziu, Jean Castex a publicat o lucrare la editura Talaia, referitoare la linia care va fi prelungită până în Catalunya. O linie ferată care trece prin Prades, oraș în care noul prim-ministru este primar din 2008. În acest an, a fost reales din primul tur, cu 75% din voturi.

Noul prim-ministru francez, scriitor în timpul liber

În cartea sa, volumul 7 al unei colecții intitulate ”Carnetele Trenului Galben” (Les carnets du Train jaune – în original), el evocă politica celui de-Al Doilea Imperiu și a celei de-A Treia Republici Franceze în materie de echipamente feroviare. Și cum a influențat această politică destinul și geografia Pirineilor Occidentali.

”Pasionat de istorie, el își dedică timpul liber cititului și îi face plăcere să împărtășească din cunoștințele sale în cadrul conferințelor pe care le susține benevol inclusiv în cadrul Zilelor Patrimoniului, unde își pune voluntar cascheta de ghid” – așa este caracterizat Jean Castex pe site-ul editurii.

Și Ludovic Orban a vrut să fie primar, de trei ori la rând

Ludovic Orban, omologul de la București al lui Jean Castex, a încercat și el să fie primar – al Bucureștiului – de trei ori.

noul prim-ministru francez Ordonanța pe achizițiile publice modernizarea infrastructurii prelungirea stării de alertă investiții în calea ferată Ludovic Orban în Parlament Orban anunță măsurile de relaxare Orban îl contrazice pe Vela investiţii publice Restricțiile pentru călătoria cu trenul șomajul tehnic pentru bugetari
FOTO Guvernul României

În 2008 și în 2012 a pierdut în fața lui Sorin Oprescu, iar în 2016 s-a retras din cursă din cauza unui dosar la DNA, în care ulterior a fost achitat. Anterior, în perioada 2004-2007, el fusese viceprimar general, ”sub” Traian Băsescu și Adriean Videanu.

Promisiuni în mandatul de ministru al Transporturilor

Dacă nu a reușit să ajungă primar, Ludovic Orban a fost, în schimb, ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu.

În acea perioadă de 20 de luni (aprilie 2007-decembrie 2008) cât a ocupat biroul de la etajul 1 al Palatului CFR, Orban a promis modernizarea integrală a Coridorului IV feroviar, București – Costanța, reabilitarea tronsonului Craiova-Calafat-Vidin și modernizarea Gării de Nord din București. El spunea atunci că a fost identificată 60% din suma necesară finanțării pentru investițiile din sectorul feroviar. Demnitarul mai spunea că restul investițiilor (40%) va fi asigurat prin capital privat sau credite externe.

Tot atunci, Ludovic Orban promitea începerea modernizării pentru rețeaua feroviară a Coridorului IX Giurgiu – Pașcani – Ungheni. Ministrul Transporturilor de atunci a mai spus că viitoarea guvernare PNL se va ocupa de inelul feroviar al Bucureștiului și că, cât de curând, va fi dată în folosință o linie de tren București – Otopeni.

Un proiect de care ministrul se declara preocupat alături de șeful său, Călin Popescu Tăriceanu era cel al unui tren de mare viteză (TGV) care să lege Constanța de granița de vest a țării, spre Budapesta.

Ludovic Orban s-a confruntat cu o grevă spontană la CFR

În primăvara lui 2008, Ludovic Orban a avut de-a face cu proteste importante pe calea ferată. Sindicaliștii au cerut majorări importante ale salariilor, însă, după cum a relatat presa la acel moment, majorările acceptate de către Călin Popescu Tăriceanu – premier și Varujan Vosganian – ministru de Finanțe, au fost mult sub ceea ce stabilise Orban cu sindicaliștii. În final, a fost declanșată o grevă spontană, Orban  a anunțat  că este ilegală și a amenințat angajații căii ferate cu concedierea.

Pierderea Hotelului Astoria și dotarea cu vagoane a CFR Călători

În același mandat al lui Ludovic Orban, Societatea Feroviară de Turism a pierdut Hotelul Astoria de lângă Gara de Nord, printr-un suspect concurs de împrejurări. La conducerea SFT se afla atunci Luminița Gliga, nepoata lui Teodor Atanasiu, la acea vreme mare fruntaș liberal.

Orban a susținut că nu a știu de această afacere și că atunci când a aflat, ar fi depus plângere penală împotriva conducerii SFT. Tot el a aruncat vina pe fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, care ar fi lăsat societatea de turism feroviar cu datorii.

Pe partea de material rulant, mandatul lui Ludovic Orban a coincis cu câteva zeci de vagoane noi cumpărate la CFR Călători și cu un număr important de alte vagoane modernizate. De asemenea, acei ani au fost ultimii în care CFR Marfă a mai obținut profit, aceasta și pe fondul creșterii economice susținute din perioada respectivă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share