Site logo
Proiect de investiții. Cel mai mare terminal de cale ferată din Europa
9 martie 2020

Operatorul olandez Cabooter Group a început oficial construcția unui nou terminal feroviar în Venlo (în vestul Olandei, pe râul Meuse). Terminalul, întins pe 28 de hectare, promite să fie cel mai mare terminal feroviar din Europa.

Doru Cireașă

Terminalul va deține opt linii, fiecare de nouă sute de metri. Potrivit companiei cu sediul în provincia olandeză Limburg, acesta va fi cel mai mare terminal feroviar din Europa.

Opt ani de planificare și consultare au precedat realizarea terminalului feroviar Greenport Venlo. Dacă totul se va întâmpla conform planului, prima parte a proiectului va deveni operațională în septembrie 2020. Această primă parte se va întinde pe 15 din cele 28 de hectare, potrivit railfreight.com. Hans Cabooter, CEO al grupului Cabooter, speră să înceapă construcția celorlalte 13 hectare rămase, înainte de finalul acestui an.

La licitația aferentă proiectului, Cabooter nu a fost singurul candidat. Pentru contractul de exploatare a concurat și ECT, companie care operează două terminale de mare adâncime la Maasvlakte, lângă Rotterdam.

Peste 20 de milioane, valoarea investiției

Proiectul necesită o investiție de peste douăzeci de milioane de euro, bani pe care compania olandeză o va plăti din propriile resurse. În plus, în jurul terminalului au mai fost construiți 11 kilometri de cale ferată, pentru un total de 50 de milioane de euro. Acești bani au fost strânși de Guvern, provincia Limburg și municipalitățile Venlo și Horst aan de Maas.

Autoritățile au încurajat sosirea operatorului de terminal pentru a promova transporturile intermodale în zonă. Guvernele lumii doresc să fie transportate din ce în ce mai puține mărfuri pe șosele și din ce în ce mai multe mărfuri pe apele interioare sau, în cazul noului terminal, pe calea ferată. De asemenea, sunt dornici să asigure mai multe locuri de muncă în zona Venlo, regiune care s-a transformat într-un important centru logistic în ultimii ani.

Ținta: 600.000 TEU pe an

Ambiția lui Cabooter de a realiza un terminal nou vine din faptul că a rămas fără capacitate în locațiile sale actuale din Blerick, Venlo și Kaldenkirchen în Germania. Noul proiect nu este un substitut pentru unul sau mai multe dintre terminalele existente ale companiei, ci mai degrabă o extensie pentru a face față creșterii preconizate a cererii. Terminalul va avea o capacitate maximă de 600.000 de TEU pe an. De altfel, Cabooter nu urmărește doar manipularea containerelor, ci și transportul trailerelor cu trenul.

Noul terminal va avea opt linii de nouă sute de metri. Lungimea vine să satisfacă cererea operatorilor de transport feroviar pentru trenuri lungi, de peste 740 de metri. În mod natural, aceasta necesită, de asemenea, o linie mai lungă.

„Acest lucru se referă în principal la trenurile de la și către Rotterdam”, explică Cabooter. „Pe această rută, întreaga infrastructură este pregătită pentru astfel de trenuri lungi. Dar, de exemplu, vă deplasați în Italia, veți întâlni poduri și tuneluri pe drumul care nu poate trata un tren de 740 de metri și ar trebui să vă gândiți mai degrabă la o lungime maximă de 550 de metri. „Cu toate acestea, Cabooter a considerat că merită investiția suplimentară”, spune el.

Conexiunile proiectului

În plus față de o conexiune cu Rotterdam, compania privește și spre sudul Europei, de exemplu Italia, și spre nord, în special Scandinavia. Dar Cabooter și-a aruncat ochii și asupra estului Europei, printr-o legătură cu capitala maghiară Budapesta și Orientul Îndepărtat.

Compania are un terminal în Baku, capitala Azerbaidjanului. Acest lucru trebuie să devină un punct important, în special pentru transportul către și dinspre China, prin noul Drum al Mătăsii. Apoi Cabooter se gândește în mod explicit la marfă din sectorul comerțului electronic.

„Vedem că majoritatea produselor din magazinele web sunt fabricate în China. Ceea ce avem în vedere este că mărfurile merg din China în Kazahstan și sunt apoi transportate peste Marea Caspică până la Azerbaidjan. De acolo continuă în direcția Venlo. ”

Privește Cabooter și traseul care trece prin Rusia? „Adesea vedem acolo acțiuni de boicot. De aceea, am început să căutăm o rută alternativă pentru comerțul cu China”, spune el.

Teamă la Duisburg, Germania

Terminalul din Venlo nu este departe de portul Duisburg (Germania, 40 de kilometri est de Venlo, situat pe Rin). Tot acolo au fost făcute planuri anul trecut pentru construirea celui mai mare terminal de interior din lume. Germanii colaborează  în proiect cu gigantul chinez de stat COSCO. Acesta nu este însă un terminal feroviar, ci o variantă trimodală. Aceasta va fi de 22 de hectare.

Faptul că, la mai puțin de cincizeci de kilometri distanță, Cabooter are în plan să construiască un terminal și mai mare nu ar putea conta pe o prea mare înțelegere din partea germanilor. Duisport s-a opus sosirii companiei concurente, dar acest lucru nu a fost acceptat în final.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share