Conducerea Ministerului Transporturilor a realizat un plan de măsuri dedicat Anului Feroviar European 2021. O notă privind măsurile naționale destinate evenimentului a fost aprobată de către ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Nota prevede înființarea unui grup de lucru la nivelul Ministerului și entităților feroviare subordonate sau în coordonarea ministerului.
Câteva dintre măsurile posibile, trecute în revistă, sunt:
- eveniment organizat la nivel național, sub rezerva restricțiilor impuse de pandemie.
- parteneriate cu festivale de film din întreaga Europă pentru evidențierea locului industriei feroviare in societate
- cooperarea cu muzee ale căilor ferate, participarea la evenimente de profil
- colaborare cu Agenția Uniunii Europene pentru căi Ferate (ERA – n.red.)
- trenuri mobile în intreaga UE pentru a evidenția Anul Feroviar și „atractivitatea mesajelor”
- permise de călătorie Interrail pentru tinerii angrenați în programe Erasmus. În fine:
- utilizarea gărilor ca centre urbane, zone economice, culturale și civice.
Toate aceste măsuri vor fi implementate de către membrii Grupului de lucru, format din reprezentanți ai structurilor feroviare.
Grupul de lucru va fi condus de un secretar de stat care va avea și calitatea de președinte asistat de directorul Direcției de Transport Feroviar, ca vice-președinte.
Din punct de vedere al scopului, nota prevederi efecte pe termen scurt și termen lung:
- pe termen scurt, scopul e îmbănătățirea imaginii căilor ferate în rândul cetățenilor și al întreprinderilor, o sensibilizare sporită cu privire la importanța transferării unui număr mare de pasageri și de mărfuri de către transportul feroviar.
- pe termen lung se urmărește creșterea ponderii modale a pasagerilor și mărfurilor care folosesc calea ferată, in conformitate cu scopurile Pactului Ecologic European.
Uniunea Europeană dă opt milioane de euro pe popularizarea evenimentului Anul Căii Ferate
Pentru a crește gradul de conștientizare al beneficiilor aduse de transportul feroviar, a fost alocat un buget de peste 8 milioane euro din bugetul pentru 2021, fonduri alocate evenimentelor și acțiunilor dedicate creșterii numărul celor care călătoresc cu trenul, precum și a volumului de marfă transportată pe calea ferată, a spus recent europarlamentarul Marian Jean Marinescu
Viziunea pune însă accentul pe latura mai practică a acestui program, respectiv o cheltuire mai eficientă a fondurilor alocate și implementarea normelor în vigoare.
Anul european al Căilor ferate 2021 va urmări și direcționarea unor sume din Fondul de recuperare și reziliență pentru investiții mai mari în rețeaua TEN-T și pentru creșterea eficienței coridoarelor de cale ferată.
„De asemenea, avem un angajament clar privind implementarea celui de-al 4-lea pachet legislativ pentru calea ferată, în special privitor la deschiderea pieței serviciilor pentru pasagerii europeni, reducerea costurilor și a poverii administrative pentru întreprinderile feroviare din UE și asigurarea Agenției Europene a Căilor Ferate cu sarcini suplimentare vizând reducerea barierelor tehnice. Apelul la o mai mare cooperare între administratorii de infrastructură, precum și promovarea acțiunilor de informare digitală a pasagerilor, precum furnizarea de informații în timp real despre ofertele de călătorie, tarifele și orarele, inclusiv de la furnizori independenți, sunt alte măsuri care vor crește eficiența programului Anul european al Căilor ferate 2021”, spunea recent eurodeputatul Marian-Jean Marinescu.
Țintele UE în privința Anului Feroviar
În decizia semnată la începutul anului trecut, Parlamentul European și Consiliul arătau actualitatea unui astfel de măsuri.
„Transporturile sunt responsabile pentru o pătrime din emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii, iar această pondere continuă să crească. Pentru a se obține neutralitatea climatică, este necesară o reducere cu 90 % a emisiilor din transporturi până în anul 2050. Realizarea unui transport sustenabil intermodal necesită punerea pe primul plan a utilizatorilor și asigurarea unor alternative mai economice, mai accesibile, mai sănătoase, mai curate și mai eficiente din punct de vedere energetic la variantele de mobilitate ale acestora din prezent, încurajându-i totodată pe cei care recurg deja la moduri de transport sustenabile, cum ar fi deplasarea pe jos, deplasarea cu bicicleta și transportul în comun. (5) Pactul ecologic european implică accelerarea tranziției spre o mobilitate sustenabilă și inteligentă pentru a face față acestor provocări. În special, o parte substanțială a celor 75 % din transportul intern de marfă efectuat în prezent pe cale rutieră ar trebui să fie transferată către transportul feroviar și către transportul pe căile navigabile interioare. Pentru realizarea acestui transfer, sunt necesare investiții importante, inclusiv investiții realizate în contextul redresării, iar o mare parte a acestora vor fi legate de rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și de eforturi de creștere a eficienței coridoarelor de transport feroviar de marfă”, spunea în decizie Parlamentul.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail