Pentru perioada următoare se preconizează angajări la CFR Marfă. O spun oficialii societății, în răspunsul dat la o solicitare făcută de Club Feroviar, precizând și posturile care sunt deficitare în momentul de față. În altă ordine de idei, conducerea CFR Marfă așteaptă din partea Guvernului o serie de măsuri pentru susținerea transportului feroviar, similare cu cele aplicate de alte țări din Uniunea Europeană.

Adrian Bărbulescu

angajări la CFR Marfă delapidare la CFR Marfă măști de protecție pentru angajații CFR Marfă Firmele afectate de criza coronavirus amnistia fiscală restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2019

Piața forței de muncă în domeniul transportului pe șină este într-o mare criză, pentru că asistăm de mulţi ani la o scădere continuă a volumului de mărfuri transportate pe calea ferată.

Reducerea activităţii industriilor care utilizează în mod tradiţional transportul feroviar, lipsa investiţiilor în infrastructura feroviară şi în terminalele multimodale, precum şi suprataxarea transportului feroviar în comparaţie cu alte moduri de transport stau la baza scăderii dramatice înregistrate în acest sector. Ponderea transportului feroviar în totalul mărfurilor transportate la nivel naţional a scăzut de la 75-80% în anii 90 la 15% în prezent, cea mai mare parte fiind preluată de transportul rutier, precizează oficialii CFR Marfă.

Tot ei adaugă faptul că industria feroviară se confruntă cu lipsa de forță de lucru calificată și îmbătrânirea angajaților existenți, în România fiind caracterizată de o reprezentare foarte slabă a tinerilor (cu vârsta de sub 30 de ani). De altfel, în marea majoritate a statelor membre, ponderea personalului cu vârsta sub 30 de ani este considerabil mai mică decât proporţia tinerilor din populaţia activă totală. În Europa, procentul de personal recrutat în ultimii ani este scăzut, în general din cauza reducerii ofertei pentru forţa de muncă, în concordanţă cu alte sectoare economice.

Angajări la CFR Marfă. E deficit de mecanici, ingineri, șefi de tren și revizori

Meseriile deficitare în transportul feroviar de marfă sunt cele de mecanic de locomotivă, şef de tren şi revizor tehnic de vagoane şi ingineri.

Pentru obţinerea permisului de conducere a locomotivei, persoanele trebuie autorizate iniţial ca mecanic ajutor, funcţie inferioară ce trebuie exercitată minimum un an de zile, urmată de promovarea examenului de autorizare ca mecanic de locomotivă.

”CFR Marfă a întreprins demersuri pentru formarea profesională a personalului propriu şi a celui din afara societăţii pentru a reuşi să coreleze activitatea de învăţare şi formare profesională cu necesarul de forţă de muncă în domeniu. De asemenea, pentru atragerea forţei de muncă în sectoarele deficitare, personalul încadrat în funcţiile de mecanic şi mecanic ajutor beneficiază de conditii speciale de muncă, cu reducerea vârstei standard de pensionare”, spune conducerea operatorului național de transport feroviar de marfă.

Angajări la CFR Marfă. Sunt ”vânați” inginerii încă de pe băncile facultății

Dar nu numai mecanicii de locomotivă sunt ”vânați” de administrația CFR Marfă, ci și absolvenții de studii superioare.

”Pentru absolvenții de învăţământ superior de  specialitate, am  încheiat convenții cu instituțiile din domeniu pentru efectuarea stagiilor de practică la CFR Marfă, urmând ca ulterior aceştia să fie angajaţi în cadrul societăţii, în funcţie de necesarul de personal. Dinamismul sectorului feroviar depinde inclusiv de calificarea şi motivarea forţei de muncă. Transportul feroviar va trebui să facă faţă unor provocări complexe, de a atrage personal nou pentru a înlocui forţa de muncă care se va pensiona, adaptându-se, în acelaşi timp, unui mediu nou şi competitiv”, se arată în răspunsul citat.

Pandemia a afectat grav activitatea societății

Pandemia de coronavirus a afectat grav CFR Marfă, mai ales în primele luni, din punct de vedere financiar, dar și al volumului de muncă și la nivelul resurselor umane.

Transportul feroviar de marfă a fost afectat pe anumite segmente de închiderea sau reducerea activităţii unor mari producători (cum ar fi industria producătoare de maşini şi produse petroliere), diminuarea consumului de materii prime şi energie, scăderii transportului local şi a transporturilor externe.

Restricţiile impuse de autorităţi, coroborate cu scăderea activităţii din lunile trecute au obligat societatea de stat să aplice o serie de măsuri, cum ar fi reducerea programului de lucru de la cinci la patru zile pe săptămână, trecerea la munca la domiciliu, în anumite departamente, decalarea orelor de începere şi terminare a programului de lucru pentru evitarea aglomerării, asigurarea măştilor de protecţie și a soluţiilor de dezinfectare.

Apoi, începând cu luna iulie, odată cu redresarea sau reînceperea activităţii clienţilor industriali ai căii ferate, CFR Marfă a făcut demersuri pentru revenirea la programul normal de lucru. De asemenea, au fost făcute demersuri de ridicare a restricţiilor impuse personalului de tren la frontiere (în special cea cu Serbia), care au fost reglementate prin acte legislative.

Măsuri pe care ar trebui să le ia Guvernul pentru susținerea transportului feroviar

Conducerea CFR Marfă consideră că la nivel guvernamental ar trebui luate mai multe măsuri menite să sprijine transportul feroviar prin acordarea de facilităţi fiscale, ţinând cont de avantajele acestui mod de transport pretabil mărfurilor voluminoase, pentru protejarea mediului înconjurător, decongestionarea şoselelor şi reducerii numărului din ce în ce mai mare de accidente rutiere.

Printre aceste măsuri se numără:

  • subvenționarea de către stat a transportului intermodal (exemple de bună practică Ungaria, Elveţia, Slovacia, Slovenia etc);
  • introducerea unor restricţii de circulaţie pentru autovehiculele rutiere grele în weekend și sărbători legale (Austria şi Ungaria);
  • TUI preferențial pentru traficul RO-LA (camioane urcate pe platforme de cale ferată), în scopul susținerii și dezvoltării acestui tip de transport și acordarea unor bonusuri fiscale din fondul de mediu companiilor auto care realizează transport combinat cu TIR-uri;
  • introducerea de către CNAIR a unor restricţii pentru circulaţia autovehiculelor rutiere grele, prin stabilirea unor tonaje maxime pe mijlocul auto în funcţie de categoria de drum, cu scopul de a proteja infrastructura rutieră și mediul înconjurător.

La finele anului, CFR Marfă va reveni la volumul normal de activitate

La sfârşitul lunii mai, la nivel european se înregistra o scăderea a activităţii totale de transport feroviar de marfă de aproximativ 17%.

Totuși, începând cu luna iunie, activitatea a început să intre pe un trend pozitiv, estimările arătând că este posibil ca până la sfârşitul anului sau cel mult la mijlocul anului viitor, transportul feroviar de marfă să  fie la un nivel comparabil cu cel de anul trecut, susțin oficialii societății de stat.

”Ţinând seama de rolul strategic al CFR Marfă, în calitate de operator naţional,  societatea noastră nu şi-a încetat activitatea nici pe perioada stării de urgenţă. Activitatea a fost redusă din cauzele menţionate mai sus, însă odată cu instituirea măsurilor de relaxare şi a reluării activităţii industriale, ne-am reluat activitatea treptat, astfel încât ne așteptăm ca în perioada următoare volumele lunare transportate să fie comparabile cu cele din anul 2019”, se arată în răspuns.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share