Site logo
7 februarie 2023

Dacă bugetele companiilor și societăților feroviare de stat nu vor fi aprobate cât de curând, astfel încât ele să conțină prevederile Statutului personalului feroviar legate de salarizare, se va ajunge la oprirea lucrului la CFR, avertizează liderii sindicali de la calea ferată. Marea problemă o reprezintă contradicțiile dintre Legea bugetului de stat pe 2023 și Legea 195/2020 privind Statutul.

Proiectele inițiale de bugete ale CFR SA și CFR Călători  au fost respinse de actualele Consilii de Administrație, după discuții aprinse cu sindicatele.

Acum se așteaptă numirea noilor CA, anunțată de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, astfel încât acestea să-și asume responsabilitatea. Până atunci, companiile feroviare de stat funcționează după celebra reglementare de 1/12 din bugetele anului 2022, fapt ce împiedică lansarea de noi investiții și nici nu poate acoperi pe termen lung majorările salariale acordate anul trecut, în două tranșe.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Pierderile CFR SA și CFR Călători explodează

oprirea lucrului la CFR pierderile CFR Călători auditarea financiară a CFR SAÎn aceste proiecte care au fost respinse, pierderile Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA s-ar fi ridicat anul acesta la 1,5 miliarde de lei, iar cele ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA – la 1,4 miliarde de lei.

Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar ar trebui să fie aplicată începând cu data de 1 iulie 2023, când expiră actualele Contracte Colective de Muncă. Este vorba de partea de salarizare, căci cea care viza pensionarea anticipată a personalului cu atribuții de siguranța circulației a fost prorogată, așa cum a dezvăluit în decembrie Club Feroviar.

Ei bine, aplicarea Statutului, în speță a noilor coeficienți de ierarhizare, ar însemna, potrivit spuselor sindicaliștilor, un efort financiar de 500 de milioane de lei la CNCF CFR SA și de 250 de milioane de lei la SNTFC CFR Călători SA. Numai că majorarea pierderilor companiilor ar intra în contradicție cu Legea bugetului de stat pe anul în curs, care interzice acest lucru, la articolul 63.

Florea Dobrescu: ”Oamenii nu mai au răbdare”

fiul unui lider sindical negocierea CCM la CFR vouchere de vacanţă refuzul testării alcoolemiei oprirea trenurilor rastel de biciclete în fiecare gară”Discuțiile sunt foarte aprinse pe acest subiect. Oamenii nu mai au răbdare, au avut atâția ani. Dacă prevederile Legii privind Statutul personalului feroviar nu vor fi cuprinse în bugetele pe acest an ale companiilor, va trebui să ne așteptăm la proteste”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Drum de Fier, care prezintă în principal salariații de la CNCF CFR SA.

El a precizat că banii trebuie prevăzuți încă din bugetele inițiale ale companiilor, pentru că prima rectificare bugetară are loc abia în luna august, în condițiile în care majorările salariale ar trebui operate începând cu data de 1 iulie. ”Trebuie să ne întâlnim cu conducerea, să facem alte grile de salarizare. De asemenea, potrivit Statutului, facilitățile de călătorie ale ceferiștilor (transportul feroviar al navetiștilor – n.red.) sunt deductibile, nu va mai trebui plătit impozit. Sunt multe de discutat”, a adăugat Florea Dobrescu.

Iulică Măntescu: ”La majoritatea funcțiilor de siguranța circulației lucrăm cu pensionari”

compensarea preţului carburanţilor Negocierea CCM la CFR Călători vagoanele CFR Marfă negocierea CCM la CFR grevă la CFR pe 16 februarie greva CFR din decembrie Transporturile de armament dosare penale după greva CFR statutul personalului feroviarLa rândul lui, și Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, a avertizat asupra riscului ca ceferiștii să se revolte dacă coeficienții de ierarhizare prevăzuți în Statut nu vor fi aplicați.

”Oamenii sunt foarte nemulțumiți, iritați, supărați. Sper (ca autoritățile n.red.) să nu facă greșeala asta (prorogarea și a celorlalte prevederi din Statut, referitoare la salarizare n.red.), pentru că atunci șocul va fi imens și nimeni nu mai poate controla ce se va întâmpla”, a avertizat liderul sindical.

Potrivit lui Măntescu, din cauza nivelului redus al salarizării tinerii nu mai vin să se angajeze la calea ferată, schimbul de generații neputând fi realizat corespunzător: ”Lucrăm la majoritatea funcțiilor de siguranța circulației cu pensionari. Nu este în regulă, pentru că sunt oameni de o anumită vârstă, iar unii dintre ei au afecțiuni cronice”.

Rodrigo Maxim: ”Este posibil să asistăm la oprirea lucrului la CFR dacă nu se aplică Statutul”

majorări de salarii la CFR Călători grevă la CFR un nou miting al ceferiștilor acțiuni de protest la CFR CCM la CFR Călători revizori CFR care furau motorină”Dacă Statutul nu va fi aplicat, ceferiștii s-ar considera mințiți încă o dată și este posibil să asistăm la oprirea lucrului la CFR. În mod sigur vor opri lucrul dacă nu intră Statutul”, spune răspicat și Rodrigo Gabriel Maxim, președintele Federației Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România.

Și el a ridicat problema nivelului redus al salarizării, motiv pentru care tinerii nu se mai angajează în sistemul feroviar: ”Cine să vină să se angajeze mecanic de locomotivă debutant, cu un salariu brut, deci impozabil, de 3.300 de lei pe lună? Creșterea prevăzută de Statut, de 40-50%, ar mai așeza lucrurile pe piața muncii, chiar dacă nu vor avea salarii de 3.000-5.000 de euro, ca mecanicii de locomotivă din vestul Uniunii Europene”.

Liderul sindical a opinat, la fel ca și colegii săi, că la nivelul companiilor și societăților feroviare de stat se așteaptă numirea noilor Consilii de Administrație, care să rezolve problema bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul în curs. Numirea noilor CA la CFR Călători și CFR SA a fost anunțată de ministrul Sorin Grindeanu că se va produce ”zilele acestea”. Rămâne de văzut dacă anunțul numirii va fi urmat și de prezentarea componenței noilor CA, în condițiile în care la Metrorex nu se știe nici acum, la 24 de ore de la postarea vicepremierului, cine face parte din noua structură de conducere.

Când e Ziua Feroviarului: pe 16 februarie sau 23 aprilie?

O altă dilemă cu care se confruntă ceferiștii în momentul de față este legată de Ziua Feroviarului din România.

În actualele Contracte Colective de Muncă, aceasta este prevăzută pe 23 aprilie. Însă Statutul personalului feroviar a intrat în vigoare de la data de 1 ianuarie 2023 (fără cele două articole referitoare la pensionare). Or, în Legea 195/2020 se prevede faptul că Ziua Feroviarului este pe 16 februarie. Și acest aspect va trebui lămurit cât mai curând, având în vedere că 16 februarie este săptămâna viitoare.

Un posibil răspuns la această întrebare? 16 Februarie 2023 = Ziua Carierei Feroviare dedicată studenților CFDP – UTCB

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share