Site logo
3 iunie 2024

Procedura de consultare a pieței lansată de SNTFC CFR Călători pentru închiriere de automotoare diesel a scos la iveală faptul că doar două companii ar vrea să presteze acest serviciu. Una dintre ele este, culmea tupeului !, o societate care ține de șase ani sechestrate șase automotoare Siemens Desiro ale CFR Călători și vrea acum să-i închirieze operatorului feroviar de stat alte automotoare. Cealaltă (pură coincidență sau premeditare?) a adus în România anul trecut mai multe automotoare second hand, chit că nu avea și nu are nici acum licență de operator feroviar de călători.

În urmă cu aproape două luni, SNTFC CFR Călători a postat în sistemul electronic de achiziții publice procedura de consultare a pieței pentru ”Elaborarea Caietului de sarcini, Modelului de Contract de închiriere, precum și o estimare a costurilor privind închirierea pe unitate și zi, cât și mentenanța pentru stabilirea strategiei de bugetare, pentru închiriere automotoare diesel (DMU) pentru trenuri de scurt parcurs și mediu parcurs”.

Închiriere de automotoare diesel similare cu Desiro sau mai mari

Automotoarele vor avea capacitatea de minimum 100 de călători, similare cu Desiro/ADH 11, pot fi noi sau la mâna a doua, dar nu mai vechi de 20 de ani.

Automotoarele vor respecta normele de poluare europene Stage 2 și normele STI legate de zgomot. Se solicită ca livrarea primului automotor să se facă în maximum șase luni de la semnarea contractului și a tuturor celor solicitate în maximum un an. Automotoarele trebuie să fie dotate cu instalație de climatizare atât în salonul călătorilor, cât și în cabină. Se solicită o disponibilitate de minimum 335 de zile pe an, pentru un rulaj estimat la 150.000 km pe an.

Potrivit documentului postat pe SEAP la finalizarea procedurii, doar două firme și-au arătat interesul, și anume Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca și Electroputere VFU Pașcani.

Remarul 16 Februarie ține sechestrate șase ”Săgeți Albastre”

închiriere de automotoare diesel modernizarea vagoanelor restaurant scrisorile de garanție Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători Raport de control la CFR Călători reparații la Săgeata Albastră noul șef al CFR Călători majorările de capital la CFR Călători consilier la Ministerul TransporturilorSă le luăm pe rând. Reparatorul de material rulant Remarul 16 Februarie este deținut de omul de afaceri Călin Mitică, proprietarul, printre altele, și al Transferoviar Călători, operator care este concurent cu SNTFC CFR Călători.

Acum, Remarul vrea să ofere spre închiriere automotoare către CFR Călători. Conducerea societății clujene ”uită” însă să menționeze că șase automotoare Siemens Desiro (Săgeata Albastră) trimise la reparat în 2018 de operatorul feroviar de stat nu s-au întors nici acum. Acest lucru este constatat încă din aprilie 2020 de un Raport de control la CFR Călători făcut de Corpul de Control al Prim Ministrului: ”Potrivit celor prezentate, s-a constatat faptul că indisponibilizarea unui număr de 6 automotoare în uzina reparatoare, peste termenul contractual, a fost cauzată de nerespectarea prevederilor caietului de sarcini și ale contractului, precum și de demersurile întârziate ale CFR Călători cu referire la depășirea duratei de imobilizare, demersuri care au fost materializate în acțiuni în instanță la peste un an de la data la care automotoarele ar fi trebuit restituite în stare de funcționare către CFR Călători”. Iar automotoarele cu pricina nu s-au întors nici în momentul de față, după șase ani, la CFR Călători, ele fiind în continuare sechestrate în curtea Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca.

Călin Mitică iese la înaintare cu automotoare Bombardier Talent și Alstom Coradia

Coradia spre Aeroport
FOTO Adrian Zofei

Culmea ar fi fost ca Remarul să-i închirieze CFR Călători tocmai automotoarele sechestrate, însă ele nu corespund cerințelor de vechime.

Automotoarele Siemens Desiro au fost produse la începutul anilor 2000, deci au o vechime mai mare de 20 de ani. ”La mustață” se încadrează însă ca vechime automotoarele Bombardier Talent din parcul TFC, care ar putea fi închiriate către CFR Călători. Și mai bine se pretează acestui contract ramele Alstom Coradia ale Transferoviar Călători, care au fost fabricate în 2007 și modernizate în 2014.

Întâlnirea de taină de la mall Băneasa a lui Traian Preoteasa cu Călin Mitică

Că responsabilii Remarul 16 Februarie ”uită” incidentul menționat e una, dar se vede treaba că a ”uitat” și conducerea CFR Călători, în frunte cu Traian Preoteasa. În mod normal, societatea Remarul nu ar fi trebuit admisă la această consultare de piață. Nu poți să-i sechestrezi cuiva un bun și apoi să te duci la el să-i închiriezi un bun similar.

Numai că în România lucrurile nu se desfășoară după principii morale sau comerciale, ci după bunul plac al celor care conduc companii de stat. Iar Traian Preoteasa a fost descoperit în vara anului trecut când avea o întâlnire de taină cu Călin Mitică la un mall din nordul Bucureștiului, așa cum am scris la vremea respectivă. Ce au discutat cei doi rămâne un mister, însă putem să presupunem că au vorbit inclusiv despre procedura de închiriere de automotoare diesel la care facem referire în acest articol.

Gruia Stoica s-a pregătit din timp cu automotoarele

Al doilea operator economic interesat să închirieze automotoare către CFR Călători este Electroputere VFU Pașcani, deținut de Gruia Stoica.

Reparatorul de material rulant se poate lăuda cu un singur automotor nou, de producție proprie, care într-un final a primit autorizarea să circule pe rețeaua feroviară românească. Însă Grupul Grampet al lui Gruia Stoica mai are în proprietate și automotoare modelul Ansaldo Breda IC4, diesel, cumpărate la mâna a doua de la căile ferate daneze. Șase dintre ele veniseră deja anul trecut, iar restul, până la totalul 76, urmau să sosească etapizat până în anul 2026.

La vremea respectivă, știrea despre achiziția masivă de automotoare făcută de Gruia Stoica a nedumerit pe toată lumea, în condițiile în care niciuna dintre societățile din Grupul Grampet nu are licență de operator feroviar de transport de călători. Or, obținerea unei asemenea licențe nu este floare la ureche, dat fiind că pe piața românească operează deja șase – cel de stat și cinci privați.

Acum misterul pare însă a se fi lămurit. Automotoarele IC4, cu patru vagoane pe unitate, aduse de Gruia Stoica, se potrivesc perfect pe consultarea de piață lansată de conducerea CFR Călători, care va fi urmată de inițierea unei proceduri de achiziție publică (licitație). Și cum sunt doar două firme interesate, rezultatul procedurii nu pare să fie prea surprinzător.

Călin Mitică ar putea închiria către CFR Călători câteva din ramele sale Bombardier Talent sau Alstom Coradia, iar de ”grosul” comenzii ar putea beneficia Gruia Stoica. Este însă puțin probabil ca firma deținută de Călin Mitică să pună la bătaie prea multe automotoare pe care să le închirieze către CFR Călători. Asta pentru că altiminteri nu va mai avea la dispoziție suficient material rulant pentru a opera rutele pe care circulă deja, în cadrul Contractului de ServiciiPublice.

Gruia Stoica oricum nu are licență de OTF de călători, așa cum am precizat, așa că va vrea să ”scape” de toate automotoarele sale.



Automotoarele Siemens Desiro au fost tratate cu dispreț de statul român

Automotoarele de pe linia de Otopeni Automotoare defecte la Parc MogoșoaiaUltimele achiziții de material rulant diesel nou ale CFR Călători datează din perioada ministeriatului lui Miron Mitrea (2000-2004), și anume automotoarele Siemens Desiro, cunoscute sub denumirea de ”Săgeata Albastră”.

Din cauza vechimii lor, dar mai ales din cauza faptului că statul român a ales să cumpere aceste automotoare fără a contracta și serviciile de mentenanță aferente, multe dintre ele au fost ”trase la gard”. Alte șase, așa cum am arătat mai sus, sunt sechestrate de șase ani în curtea reparatorului lui Călin Mitică și pe zi ce trece uzura lor morală se accentuează. CFR Călători nu a făcut nicio plângere penală la adresa Remarul 16 Februarie, mulțumindu-se să intenteze un proces civil, care tărăgănează.

Uniunea Europeană nu finanțează achiziția de automotoare ori locomotive diesel, așa că singurele opțiuni ale CFR Călători sunt repararea celor existente, cumpărarea altora noi din fonduri proprii (greu de realizat în contextul pierderilor imense ale societății) sau închirierea. Automotoarele diesel sunt extrem de necesare în cazul României, care are doar 40% din rețeaua de cale ferată electrificată.

Rutele pe care vor circula trenurile închiriate de CFR Călători

Conform Caietului de sarcini în elaborare în urma procedurii de consultare a pieței, automotoarele ce urmează a fi închiriate vor circula pe rutele:

– București-Pitești;

– București-Pitești-Craiova;

– București-Pitești-Curtea de Argeș;

– București-Golești-Câmpulung;

– București-Titu-Târgoviște;

– București-Urziceni;

– București-Slobozia-Ciulnița;

– București-Giurgiu;

– Craiova-Piatra Olt-Sibiu;

– Craiova-Piatra Olt-Râmnicu Vâlcea;

– Craiova-Calafat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share