Spania dă Ungariei peste mână la cumpărarea Talgo și îi curtează pe elvețieni. Talgo ar putea ajunge la elvețienii de la Stadler, după respingerea unei propuneri maghiare în spatele căreia ar putea fi Rusia.
Principalul acționar al Talgo (TLGO.MC) este în discuții pentru a-și vinde participația de 40% din acțiunile producătorului spaniol de trenuri către rivalul elvețian Stadler Rail (SRAIL.S), ca alternativă la o ofertă de cumpărare din partea consorțiului maghiar Ganz-Mavag, a relatat luni ziarul El Economista, citând surse de piață neidentificate, potrivit Reuters.
La 7 martie, Ganz-Mavag – care include grupul feroviar Magyar Vagon – a oferit 619 milioane de euro (669 milioane de dolari) pentru toate acțiunile Talgo. Oferta a fost contestată de ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente, care a fost citat de presa locală, spunând că guvernul va face „tot ce este posibil” pentru a împiedica preluarea.
Potrivit raportului El Economista, Trilantic vede în Stadler un cumpărător alternativ al participației sale de 40%, care ar putea „completa gama sa de produse cu tehnologia spaniolă de mare viteză și cu ecartament variabil”.
Cu toate acestea, Stadler ar trebui să lanseze o ofertă publică de preluare completă pentru întreaga companie, deoarece legislația spaniolă impune o ofertă publică de cumpărare, obligatorie atunci când un cumpărător dorește să achiziționeze mai mult de 30% din orice companie cotată la bursă. Stadler și Trilantic nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.
De când Ganz-Mavag și-a depus oferta la autoritatea de reglementare a pieței bursiere CNMV, guvernul spaniol a declarat în repetate rânduri că Talgo este o companie strategică și că tranzacția necesită aprobarea sa, având în vedere că Talgo are acces la informații sensibile privind rețeaua feroviară a țării și, prin extensie, la securitatea națională.
Constructorul elvețian de trenuri are deja o filială în Spania, Stadler Rail Valencia, precum și o fabrică în estul țării și comenzi în curs de execuție contractate de operatorul feroviar de stat Renfe, a adăugat raportul El Economista.
Ministrul Transporturilor, Óscar Puente, și-a dezvăluit recent intenția de a face „tot ce este posibil” pentru a respinge oferta de preluare a Talgo de către Ungaria și a precizat ieri că Guvernul va juca cartea „scutului anti-opunere” pentru a împiedica intrarea grupului maghiar Magyar Vagon (Ganz-MaVag) în producătorul de trenuri Talgo, întrucât are îndoieli cu privire la originea fondurilor care vor finanța operațiunea, evaluată la peste 600 de milioane de euro. Guvernul nu exclude ca acestea să provină din Rusia.
Guvernul are suspiciuni cu privire la rețeaua de afaceri opacă a ofertantului și la legăturile dintre Moscova și fondul de stat Corvinus, care va finanța o parte din operațiune. În spatele tranzacției se află András Tombor, un om de afaceri care în 2022 a achiziționat fabrica de trenuri DJJ, aflată până atunci în mâinile grupului rusesc TMH.
O participație de 55% din Ganz-MaVag este deținută de Zsolt Hernádi, președintele companiei petroliere ungare Mol, și Zsolt Komondi, fost șef de cabinet în Ministerul Dezvoltării Naționale al guvernului Orban. Restul de 45% este deținut de Corvinus, care a ignorat sancțiunile pentru a susține Banca Internațională de Investiții a Rusiei.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail