Trei ordine ale ministrului Transporturilor, emise pe vremea când această funcție era ocupată de Miron Mitrea, respectiv Relu Fenechiu, referitoare la mecanicii de locomotivă, vor fi abrogate în următorul an și vor fi înlocuite de unul singur.
Pe site-ul ministerului a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii privind exploatarea şi gestionarea traficului feroviar.
Modificările apar în urma unei liste cu 40 de observații trimisă României, încă din august 2021, de către Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA) asupra normelor naţionale propuse de România pentru introducerea în noua bază de date SRD (Single Rule Database), respectiv normele care constituie condiţii de acordare a certificatului unic de siguranţă pentru operatorii de transport feroviar. Contextul general al emiterii respectivelor observații îl reprezintă acțiunea de „asanare” a normelor naţionale de siguranţă feroviară din România, inițiată de către ERA, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Una din observațiile transmise de către ERA privește Ordinului Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1816/2005 din 26 octombrie 2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005. Conform acestor observații, actul normativ în cauză conţine prevederi care pot fi transferate în procedurile proprii ale administratorului/gestionarilor de infrastructură, precum şi suprapuneri cu legislaţia europeană.
Conform observațiilor ERA, „aspectele legate de întreţinerea macazurilor şi aparatelor de cale sunt legate de administratorul/gestionarii de infrastructură şi nu ar trebui să reprezinte o normă naţională. Unele părţi din aceasta pot reprezenta o normă naţională, însă alte părţi contravin în mod clar STI (respectiv, compunerea trenului) şi sunt acoperite de sistemul de management al siguranţei”. În conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1693 al Comisiei din 10 august 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/773 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul „exploatare și gestionarea traficului” al sistemului feroviar din Uniunea Europeană (Text cu relevanță pentru SEE), „până la 28 iunie 2024, întreprinderile feroviare și administratorii de infrastructură trebuie să își modifice sistemul de management al siguranței definit la articolul 9 din Directiva (UE) 2016/798, în conformitate cu cerințele prevăzute în anexa la prezentul regulament”.
Ordine ale ministrului Transporturilor, pe cale de abrogare
Având în vedere observaţiile ERA, cu consultarea factorilor implicaţi şi a părţilor interesate, inclusiv a administratorului de infrastructură, operatorilor de transport feroviar, precum şi a gestionarilor de infrastructură feroviară, ASFR a demarat procesul de revizuire a Ordinului Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1816/2005 din 26 octombrie 2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005 şi de comun acord cu aceştia a stabilit că, din cauza numărului mare de modificări şi completări care se impun a fi făcute la acest Regulament pentru punerea în concordanţă cu legislaţia europeană în domeniu şi pentru a asigura claritatea normei, este necesară elaborarea unei norme noi şi abrogarea OMTCT nr. 1816/2005 din 26 octombrie 2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005.
În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, se vor abroga trei ordine ale ministrului Transporturilor, astfel:
a) Ordinul ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1816/2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1064bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
b) Ordinul ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 2229/2006 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 15 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
c) Ordinul ministrului Transporturilor nr. 256/2013 privind aprobarea Normelor privind serviciul continuu maxim admis pe locomotivă, efectuat de personalul care conduce şi/sau deserveşte locomotive în sistemul feroviar din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 198 din 08 aprilie 2013, cu modificările şi completările ulterioare.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail