Site logo
Visul Gabrielei Firea se împlinește. Autobuzele au voie pe linia de tramvai. Dar vor încăpea?
11 martie 2020
lipsa tramvaiului 41lipsa tramvaiului 41

Autovehiculele destinate transportului public de persoane ar putea circula pe liniile de tramvai, pentru a parcurge mai repede distanțele, dar și ca să faciliteze schimbul mijloacelor de transport în comun pentru călători. Prevederea este cuprinsă într-un proiect de lege adoptat recent de Parlament.

Doru Cireașă

lipsa tramvaiului 41
FOTO Forum Metrou Ușor

Potrivit unui proiect de lege care a primit recent votul decisiv al deputaților, liniile de tramvai ar putea deveni benzi unice și pentru autobuze. Pentru a se aplica, documentul mai trebuie să primească semnătura președintelui și apoi să fie publicat în Monitorul Oficial, informează avocatnet.ro.

Acest proiect de lege urmărește modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 11/2019, intrată în vigoare în octombrie 2019. Potrivit acesteia, în momentul de față, liniile de tramvai se folosesc exclusiv de tramvaie, nu și de alte mijloace de transport.

Autobuzele vor putea folosi și refugiile tramvaielor

Prin modificarea votată de deputați, autobuzele vor avea permisiunea de a folosi, nu doar liniile de tramvai, ci și refugiile stațiilor acestora. Așadar, potrivit documentului adoptat de parlamentari, autobuzele vor putea să:

  • circule pe liniile de tramvai;
  • folosească refugiile stațiilor de tramvai dacă stațiile celor două mijloace de transport călători coincid.

Deputații din comisiile de specialitate au precizat că noile prevederi aduse Codului rutier “vor fi aplicate pe arterele de circulație care corespund din punct de vedere al infrastructurii, cu avizul administratorului drumului public și al poliției rutiere”. Aceștia au mai argumentat că avantajele utilizării liniilor de tramvai de către autobuze sunt multiple, astfel încât acest lucru:

  • facilitează schimbul de călători între cele două mijloace de transport (tramvai – autobuz);
  • crește capacitatea de preluare a persoanelor care folosesc mijloacele de transport în comun;
  • asigură deplasarea fluentă și în condiții de confort pentru călători;
  • reduce poluare prin încurajarea conducătorilor de vehicule personale să utilizeze transportul public.

Autobuzul cică ar merge mai repede pe linia de tramvai

Modificările ce ar putea fi aduse Codului Rutier se bazează pe o simulare făcută în 2017, pe unele artere din București, în urma căreia s-a constat că autobuzul care a circulat pe linia de tramvai a ajuns la destinație cu aproximativ 20 de minute mai devreme decât cel care a circulat pe partea carosabilă.

Proiect de lege nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, trebuie să fie semnat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial.

Proiectul a fost elaborat de către Guvernul Viorica Dăncilă

Club Feroviar a explicat într-un articol disponibil aici că astfel de măsuri nu sunt posibile. În principiu, cauza este faptul că lățimea carosabilului în dreptul stațiilor nu permite trecerea a două autobuze simultan. Motivul? Lățimea însumată prea mare a acestora. Pe 15 iunie 2013 începeau lucrările de modernizare a șoselelor Iancului și Pantelimon din estul Bucureștiului, un proiect de aproximativ 70 milioane de euro pe care și-l adjudecase, prin licitație, consorţiul alcătuit din firmele Tehnologica Radion, TIAB şi Via Proiect. Ulterior, după ce Tehnologica Radion a intrat în insolvență, lucrările au fost preluate de TIAB din 2014.

Șoseaua Iancului trebuia să fie reabilitată pe o lungime de 1,25 km (între Şoseaua Mihai Bravu și Bulevardul Pierre de Coubertin). Lucrările au constat în refacerea carosabilului și a trotuarelor (inclusiv amenajări speciale pentru persoanele cu dizabilități), amenajarea părcărilor și a sistemului de evacuare a apelor pluviale. Linia de tramvai a fost modernizată pe o lungime de 2, 817 km.

”Linia de tramvai va fi înăltață și va fi utilizată și de autobuze și de mașinile de intervenție 112. Tramvaiele și autobuzele vor avea stații comune până la intersecția cu Șoseaua Pantelimon”, se preciza în prezentarea oficială a proiectului în ceea ce privește Șoseaua Iancului.

Trei ani mai târziu, surpriză! Atunci când au făcut probele pe calea de rulare de pe Şoseaua Iancului, reprezentanţii RATB au constatat că pe liniile de tramvai nu vor putea circula şi autobuzele, aşa cum prevedea proiectul iniţial. Și asta pentru că pe calea de rulare a tramvaielor nu pot trece două autobuze unul pe lângă altul: pur și simplu nu încap fără a se freca unul de altul.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share