Site logo
10 aprilie 2021

Sâmbătă, 10 aprilie 2021, se împlinesc 108 ani de când a fost inaugurată prima cale ferată electrificată de pe teritoriul actual al României.

prima cale ferată electrificată
FOTO glsa.ro

Este vorba de calea ferată îngustă Arad-Podgoria, construită în 1906, cu o lungime totală de 58,318 km, care lega orașul Arad de localitățile Ghioroc, Pâncota din zona viticolă de la poalele Munților Zărandului în podgoriile Aradului și Radna pe Valea Mureșului. Între anii 1913 și 1965 a fost singura cale ferată electrificată de pe teritoriul actual al României și în același timp singura cale ferată îngustă electrificată. Locuitorii zonei Aradului cunosc și astăzi trenul electric din Podgorie sub numele de Săgeata Verde, potrivit Wikipedia.

Darea în exploatare a liniei a avut loc la 30 noiembrie 1906 pe trei secțiuni de cale în lungime totală de 58,318 km, cu cea mai importantă stație Ghioroc, unde linia se bifurca în cele două direcții: Pâncota și Radna. În Arad, capătul terminus al căii ferate beneficia de o stație situată în actuala Piață Podgoria, la o distanță foarte scurtă de Gara Centrală. Exploatarea liniei pentru transportul de călători se făcea cu unități automotoare cu tracțiune pe benzină și vagoane fabricate la fabrica arădeană Weitzer, iar transportul de marfă cu două locomotive cu abur.

Prima cale ferată electrificată, închisă în 1991

Din cauza randamentului slab al sistemului de tracțiune al liniei, se hotărăște electrificarea acesteia în 1910, proces început în primăvara anului 1911, după primirea acordului de electrificare pe 16 ianuarie 1911. Procesul de electrificare se va încheia în 1913, când, pe 4 aprilie, se face inspecția tehnica a lucrărilor de către Comisia Superioară a Ministerului Comerțului din Ungaria. Ca urmare a avizării favorabile, linia se deschide șase zile mai târziu, la data de 10 aprilie 1913. Alimentarea cu curent continuu de 1.500V se făcea de la Arad și prin substația Ghioroc.

Anul 1991 reprezintă punctul final al istoriei căii ferate înguste Arad-Pogoria, odată cu închiderea exploatării segmentelor de cale Ghioroc – Pâncota și Ghioroc – Radna. Serviciile către Pâncota și Radna se înlocuiesc cu autobuze. (A.B.)

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share