Site logo
149 de ani de la inaugurarea Gării de Nord și punerea în funcțiune a căii ferate București-Ploiești
25 septembrie 2021

Azi, 25 septembrie 2021, se împlinesc 149 de ani de la inaugurarea Gării de Nord și punerea în funcțiune a căii ferate București-Ploiești.

La 25 septembrie 1872, era inaugurată Gara de Nord din Capitală, cea mai mare stație feroviară a României, şi se deschidea oficial prima linie ferată care pleca de aici, pe ruta Bucureşti-Ploieşti. În același an, au fost date în exploatare liniile ferate Pitești-București-Buzău și Galați-Tecuci-Roman, în lungime de peste 600 km, cu 39 de stații, potrivit Wikipedia.

Povestea Gării de Nord a început pe 10 septembrie 1868, când a fost aşezată piatra de temelie a clădirii, în prezenţa Regelui Carol I. Clădirea gării, peroanele, dar și liniile s-au construit după planurile Ministerului Lucrărilor Publice, de Consorțiul Stroussberg. La început, în noiembrie 1870, odată cu deschiderea provizorie a liniei București — Ploiești, numele a fost de Gara Târgoviștei.

Inaugurarea Gării de Nord, sub numele de Gara Târgoviștei

La început, Gara de Nord nu a fost concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, însă, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României. Gara de Nord a fost construită între anii 1868-1872 fiind concepută în formă de U, iar o dată cu trecerea timpului, a trecut prin diverse modificări.

Stația a fost denumită inițial Gara Târgoviștei (pentru că artera numită astăzi Calea Griviței se numea pe vremea aceea Calea Târgoviștei) urmând ca în 1888 să ia denumirea actuală.

Clădirea gării este inclusă în lista monumentelor istorice, iar ultima restaurare a avut loc în perioada 1997-1999. Din gara București Nord pornesc trenuri care circulă în special pe magistralele 300 (București Nord-Brașov-Cluj-Napoca-Oradea), 500 (București Nord-Buzău-Bacău-Suceava-Verești), 700 (București Nord-Brăila-Galați), 800 (București Nord-Constanța-Mangalia), 900 (București Nord-Craiova-Timișoara Nord).

Ceaușescu, Mitrea și Tudorache au vrut să dezafecteze Gara de Nord

Deși fostul dictator Nicolae Ceauşescu plănuia să demoleze clădirea Gării de Nord şi să o mute la marginea Bucureştiului, edificiul a rămas pe amplasamentul inițial.

Intenții de dezafectare a stației feroviare au mai avut și fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea și fost primar al Sectorului 1 Daniel Tudorache.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share