Site logo
30 decembrie 2022
Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de management, a semnat cu autoritățile locale contractul de finanțare pentru metroul Cluj-Napoca, ceea ce se consideră a fi cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani.
Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului.
În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km, care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026.

Ce prevede contractul de finanțare pentru metroul Cluj-Napoca, partea a doua

În cea de-a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km.
Semnarea contractului de finanțare nu este însă un soi de cec în alb pentru proiect. Fondurile nerambursabile pot fi cheltuite până în 2029-2030, și anume doi-trei ani după incheierea exercițiului financiar în 2027. Lucrările pot fi complicate, la fel procedurile de achiziție și există riscul ca banii să ajungă la alte proiecte, dacă nu sunt cheltuiți pentru metrou, sau să fie retrași.

Proiectul propune construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 de secunde: 15.200/21.600 pasageri/oră și sens (40 trenuri/oră și sens) și un depou suprateran.

Amplasamentul este în municipiul Cluj-Napoca și comuna Florești. Interstațiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene, executate cu mașini de forat tuneluri, cu menținerea presiunii în front, tip TBM EPB (Earth Pressure Balance).

Cum va arăta flota metroului

Flota de material rulant va fi constituită din trenuri cu 3 (trei) vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă de 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 care presupune operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share