Site logo
28 iunie 2022

Nici lăsate să moară, nici readuse la viață. Cele două ferryboat-uri ale CFR Marfă, Eforie și Mangalia, au încărcat în ultimii 13 ani pierderile companieiu cu suma de 41,7 milioane lei.

Trase pe dreapta, într-o așa zisă conservare care nu se știe cât va dura, cele două ferry-boaturi românești ale CFR Marfă, Eforie și Mangalia, construite la apusul perioadei de tristă amintire, au provocat companiei pierderi de 41,7 milioane lei, potrivit publicației constănțene Cuget Liber.

Ziariștii acestei publicații au dorit să afle de la Ministerul Transporturilor situația navelor trase pe dreapta încă de acum 13 ani. Cele 17 solicitări de presă adresat ministerului au rămas fără răspuns.

„Legea precizează că autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris, la solicitarea informațiilor de interes public, în termen de 10 sau cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării. Iată că au trecut 105 zile de la prima solicitare adresată structurilor ministerului și n-am primit niciun răspuns. Dar trebuie să știți că în toată această perioadă n-am stat cu mâinile în sân. Am reînnoit solicitarea scrisă de 17 ori pe parcursul lunilor martie – iunie și am dat numeroase telefoane. Dar tot efortul a fost de pomană. De fiecare dată când mi-au răspuns la telefon, funcționarii ministerului m-au amăgit cu promisiunea: „Mâine veți primi răspunsul!”. Și iată că nu s-au ținut nici de cuvânt, nici de obligația impusă prin lege!” se plâng jurnaliștii constănțeni.

Răspunsurile au venit însă de la CFR Marfă

„În situația actuală, cele două nave nu mai pot efectua voiaje având în vedere faptul că nu sunt funcționale și au nevoie de reparații capitale pentru a putea fi readuse în circulație. Efortul financiar pe care societatea ar trebui să îl facă pentru repunerea în funcțiune a celor două nave este consistent, efort financiar pe care societatea nu îl poate susține în actualele condiții (durata de viață a navelor este aproape de expirare, iar tehnologia pe care o au la bord este depășită).
Pe navele ferry-boat, în momentul actual, sunt șapte angajați ce fac parte din echipajul minim de siguranță care efectuează serviciul la bord, conform OMT 39/2014, privind stabilirea echipajului minim de siguranță pentru navele maritime care arborează pavilion român. În perioada 2009 – 2022, cheltuielile cu cele două nave au fost de 41.734.291,73 lei.” au comunicat oficialii companiei.

Citește cum a ratat ministrul Transporturilor șansa readucerii ferryboat-urilor la viață, după călătoria sa la Dubai, Emiratele Arabe Unite

Compania de stat deține două nave ferry-boat, respectiv Eforie și Mangalia, construite în 1991 și 1988 pentru a asigura transportul vagoanelor, containerelor și camioanelor TIR între porturile Constanța și Samsun (Turcia), în condițiile în care, până în anul 1990, exista un trafic important între România și țările asiatice, în special Turcia și Iran. Cele două nave au un deplasament de 12.000 tdw fiecare și pot încărca la bord 40 de tiruri sau 40 de vagoane.

Cele două nave, Mangalia și Eforie, au fost oprite la țărm în august 2008, respectiv mai 2009. Statul român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a decis ca cele două nave să fie păstrate în stare de funcțiune, având statut de „dotări strategice din punct de vedere militar”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share