Site logo
23 ianuarie 2023

Un accident feroviar grav era cât pe ce să se producă în toamnă și numai printr-o minune a fost evitat, în ultimul moment. Două trenuri operate de CFR Călători au fost la un pas să se ciocnească frontal în apropierea Bucureștiului. Doar prezența de spirit a mecanicilor de locomotivă și viteza scăzută cu care se circulă pe căile ferate române au dus la evitarea catastrofei. Trei angajați ai Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA au fost sancționați în urma acestui incident.

Club Feroviar a avut informația referitoare la acest incident feroviar ce putea avea consecințe grave încă de la momentul producerii sale. Din prudență, dat fiind că era vorba de un subiect delicat care viza siguranța circulației, nu am publicat nimic la acea dată și am preferat să așteptăm ca autoritățile să investigheze cauza și să formuleze concluzii oficiale.

AGIFER: ”O înlănțuire de erori umane”

accident feroviar grav AFER crește tariful orarRecent, acest lucru s-a întâmplat. Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a publicat pe site-ul său Raportul de investigare final al incidentului feroviar produs la data de 17.09.2022, ora 05:53, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, între PM Pajura și stația CFR Mogoșoaia, prin expedierea trenului de călători R7915, din PM Pajura spre stația CFR Mogoșoaia pe linia ocupată cu trenul de călători R7032, ambele trenuri aparținând operatorului de transport feroviar SNTFC CFR Călători SA.

Specialiștii de la AGIFER au tras concluzii tranșante după ce au investigat incidentul feroviar, stabilind că a fost vorba de ”o înlănțuire de erori umane, acestea fiind favorizate și de existența unor defecțiuni în funcționarea instalației CED din stația CFR Mogoșoaia”.

Se putea produce un accident feroviar grav. Trenuri expediate pe aceeași linie

lucrări în stația Mogoșoaia trenurile de aeroportConcret, impiegatul de mișcare (IDM) din PM Pajura a suprimat oprirea trenului R7915 în stație și l-a expediat spre stația Mogoșoaia fără a avea aprobarea operatorului RC. Angajatul CNCF CFR SA știa că trenul R7032, care venea din sensul opus, avea o întârziere de șapte minute și a apreciat că astfel va evita întârzierea primului tren (R7915), care ar fi urmat să aștepte încrucișarea cu cel de-al doilea (R7032).

”Faptul că IDM din stația CFR Mogoșoaia nu a avizat că semnalul luminos de ieșire din stație Y IV este defect, iar sistemul de circulație al trenurilor nu a fost schimbat după sistemul înțelegerii telefonice – cale liberă, a creat în mintea IDM PM Pajura convingerea că poate face expedierea trenului R7915. De asemenea, IDM PM Pajura nu a luat în considerare comunicarea păzitorului de barieră de la Postul nr. 8, care l-a informat că din sens opus a fost avizat trenul R7032 cu comandă scrisă. În contextul defectării instalației CED și nerespectării modului de lucru instrucțional au fost eliminate barierele care ar fi trebuit să asigure siguranța circulației”, se arată în Raportul de investigare al AGIFER.

Și nu a fost deloc vorba despre niște tineri proaspăt angajați la calea ferată, ci de ceferiști cu o vechime de peste 20 de ani, care aveau toate avizele necesare pentru funcțiile pe care le exercitau.

Prezența de spirit a mecanicilor de locomotivă și viteza redusă au făcut ca impactul să nu se producă

evaluatori de competențe profesionale
FOTO cu rol pur ilustrativ

Evitarea producerii unui accident feroviar grav, prin ciocnirea frontală a două trenuri, a putut fi evitată doar prin prezența de spirit a mecanicilor de locomotivă, coroborată cu viteza de circulație scăzută. Dacă trenurile ar fi circulat cu peste 100 km/oră s-ar fi produs o tragedie.

Iată ce se menționează în acest sens în documentul AGIFER: ”La ora 05:52:15, mecanicul de locomotivă de la trenul R7032 a plecat din stația CFR Mogoșoaia, a circulat cu viteza de maximum 20 km/h în zona schimbătoarelor de cale la ieșire, și a oprit la PO Parc Mogoșoaia la ora 05:56:28. După primirea semnalului , dat de șeful de tren, mecanicul a pus trenul în mișcare la ora 05:56:55, iar ulterior la ora 05:57:59 a oprit, întrucât în parcurs a întâlnit semnalul luminos de trecere BL2 în poziția pe oprire. Mecanicul a așteptat timpul necesar defrânarii, apoi la ora 05:58:14 a pus trenul în mișcare, depășind acest semnal, acționând butonul și a circulat în continuare, respectând viteza maximă de 20 de km/h. Mecanicul trenului R7032 a observat luminile trenului R7915 care circula din sens opus și a luat măsuri de frânare, trenul fiind oprit la ora 06:00:10, după parcurgerea unui spațiu de 425 m de la semnalul BL2”.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Trei impiegați de mișcare, sancționați în urma incidentului

În urma incidentului feroviar din septembrie, s-au luat măsuri de sancționare pe cale administrativă a celor vinovați.

Astfel, la cererea Sucursalei Regionale de Căi Ferate SRCF București, Inspectoratul de Siguranță Feroviară București a aprobat suspendarea autorizațiilor de manipulare a instalațiilor SCB din stația CFR Mogoșoaia și PM Pajura pentru cei trei impiegați de mișcare implicați, începând cu data de 7 octombrie 2022.

Cei trei IDM implicați în producerea incidentului feroviar au fost trecuți în funcția de IDM exterior.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share