Site logo
18 octombrie 2022

Reprezentanți ai unor entități importante din domeniul transporturilor feroviare au efectuat marți o analiză a industriei feroviare europene, prin prisma unui mediu plin de provocări, precum criza energetică, pandemia, războiul din Ucraina. Situația României a fost detaliată în special de Petrișor Peiu, director de studii economice al Fundației Universitare a Mării Negre.

Alberto Mazola, director general al CER – Comunitatea Europeană a Căilor Ferate. Potrivit lui, sunt necesare măsuri diverse pentru ameliorarea situației, printre care și eliminarea distorsiunilor din piață. „Calea ferată are o poluare extrem de redusă față de alte mijloace de transport și răspunde pentru doar 31% din consumul de energie. Este de șapte ori mai eficient decât transportul rutier și de 15 ori peste cel aerian”, a spus el adăugând că există costuri externalizate ale sectorului transporturi, precum accidentele, poluarea de 812 miliarde euro.

În prezent transporturile feroviare trec prin momente pline de provocări. Este vorba de criza Covid 19, războiul din Ucraina. Transporturile feroviare ar trebui să se găsească în avantaj cum micșorează dependența de combustibilii fosili. „80% dintre trenuri merg cu electricitate și aici suferim căci prețul energiei a crescut, aceste distorsiuni nu au fost corectate”, a spus el.

Țările au acordat importanță sporită rețelelor de autostrăzi. În ultimii ani „autostrăzile au crescut cu 60% – 80% ceea ce face dificilă dezvoltarea cailor ferate”. Insă în ultimii ani am început să acordăm o importanta deosebita reformei TEN-T. În multe tari vedeți bani din ce în ce mai mulți mergând către calea ferata”, a spus el.

Dublarea traficului de pasageri necesită dezvoltarea infrastructurii

O dublare a traficlui de pasageri până în 2030 după cum propune Comisia Europeană presupune o dezvoltare importantă a infrastructurii feroviare. Autorii politicilor publice trebuie să
acorde importanță sporită inovării și implementării ERTMS. „Nu a existat niciodată atâta atenție acordata cailor ferate dar și investiții”, a spus Mazzola.

Giorgio Travaini, director program Europe Rail Joint Undertaking. În rândurile adresate auditoriului Travaini a spus că este necesar „să ne optimizam consumurile energetice. Nu e suficient să ne bazam pe (noi – n.red) reglementari, măsuri”, a spus el. Provocările cărora sectorul feroviar trebuie să le facă față sunt costurile mari, performanța, capacitățile, sistemele legale, protecția mediului, interacțiunea cu alte moduri de transport.

Travaini a făcut o prezentare a programului Shift2Rail cu o finanțare totală de aproape un miliard de euro.

Ralph Charlie Schultze, președinte UIRR (Uniunea pentru transporturi combinate șosea – cale ferată) – În 2021 transporturile combinate au înregistrat o dezvoltare, în ritm de 8% la contracte și de 11% la tone-kilometru. În trimestrul al doilea al acestui an față de perioada corespunzătoare a anului trecut s-a sesizat însă o ușoară scădere de 0,46%.

Schultze a menționat interesul UIRR pentru lanțuri de transport integral decarbonizate formate din camioane cu baterii și locomotive electrice ce pot ajunge la capătul lanțului de transport.
El a atras atenția asupra unor evoluții la nivel european precum reforma rețelei TEN-T, trenuri lungi de 740 de metri, greutăți de până la 2000 de tone și 22,5 tone pe axă, punctualități impuse de cel mult 5 minute întârziere și cel mult 15 minute la trecerea granițelor. Noi pachete legislative în discuție la nivelul UE prevăd scoaterea transporturilor feroviare de marfă din aria controalelor ajutoarelor de stat.

Mihai Frumosu, BEI – Expertul BEI a făcut o prezentare a activităților băncii în România. Sunt zece miliarde euro puse la dispoziție de bancă pentru proiecte în sectorul feroviar ceea ce poate părea mult prin prisma capacităților de absorbție dar care de fapt reprezintă puțîn luând în calcul nevoile sistemului feroviar.

Petrișor Peiu: Criza energetică arată rateul politiiclor energetice verzi ale Bruxelles-ului

Petrișor Peiu – director de cercetare al Fundației Academice Marea Neagră. Intervenția profesorului Peiu a venit mai degrabă că un duș rece administrat participanților. România e țara în acre locomotiva diesel merge sub catenară, „aceasta este realitatea față de dorințele ce le avem”, a spus el. Pe partea de marfă ne invârtim la 12% ponderea transportului feroviar în total la indicator tone-km. În 2021 a avut loc o recuperarea puternică venită însă după o cădere la fel de puternică.

Pentru viitor se preconizează o creștere a pieței globale cu o rata sub 3% și a cifrei afaceri globale de la 176 mld dolari la 211 mld dolari. Rata de 3% e sub rata creștere a economiei globale, a spus el. Creșterile mari sunt în Africa, urmată de Europa de Est.

Traficul de marfă este concentrat în tarile bogate din Europa de vest care au avut bani să își doteze infrastructura. Romania e a noua tara, nu e mare diferență intre Romania și Ungaria sau Cehia desi sunt de doua ori mai mici a explicat Peiu.

El și-a expirmat scepticismul față de politicile verzi ale Comisiei Europene care au scos cărbunele de pe lista combustibilor utilizați pentru că acum să vedem cu toții câtă nevoie este de acesta. „Este greu de explicat de ce să suportam, când la nivel mondial UE produce 7% din emisiile de CO2, iar China 30%. Că și cum China, SUA sau India ar fi pe alte planete. Este iluzoriu că daca noi vom închide capacitățile vom respira mai curat”.
Nu în ultimul rând Petrișor Peiu a avertizat că o concentrare a producătorilor în țările bogate frânează entuziasmul „statelor sărace” de a își dezvolta infrastructura. Nu le poți spune că trebuie să își „dezvolte” și deficitul comercial, a avertizat el.

Zilele Feroviare, eveniment ajuns la a XVII-a ediție

Sute de profesioniști și lideri de piață din domeniu participă an de an la Zilele Feroviare, într-un eveniment cu tradiție și rezonanță în industria de profil din România.
Cea de-a XVII-a ediție a Zilelor Feroviare reunește 350 de reprezentanți ai căii ferate și ai serviciilor auxiliare – companii, specialiști și autorități – într-un eveniment care include o expoziție specializată, precum și multe sesiuni de networking.
Summit-ul Zilele Feroviare are loc în perioada 18-19 octombrie la Universitatea Politehnica București.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share