Autoritățile au pus din nou pe hârtie un plan ce prevede dezvoltarea unor linii de tren metropolitan la București. Unele dintre ele sunt deja funcționale, altele pot fi implementate cu costuri minime. În fine, este și o a treia categorie, cea a liniilor pentru care valoarea investiției ar fi foarte mare, așa că riscă să rămână doar în stadiul de intenție multă vreme de acum încolo. Asta pentru că nici pentru a doua categorie, cea cu costuri minime, nu s-a făcut nimic timp de mai bine de zece ani, chiar dacă promisiunile nu au lipsit.
Adrian Bărbulescu
De la bun început, trebuie menționat faptul că Ministerul Transporturilor nu se ”aruncă” în a promite construcția de linii ferate noi. Atitudine lăudabilă, pentru că nimeni nu ar fi crezut că Guvernul chiar va face atari investiții, din moment ce nu a reușit să pună în practică nici proiectele cu bani puțini.
Totul se bazează pe nodul feroviar existent la București și în împrejurimi, care asigură radial atât legătura dintre Gara de Nord și toate localitățile importante din proximitate dar și circular, legătura dintre acestea. ”Practic, având ca nod modal Gara de Nord, se pot realiza conexiuni rapide între București și zonele funcționale și rezidențiale ale acestuia, utilizând exclusiv infrastructura feroviară existentă. Trenul metropolitan în aria Capitalei va circula pe coridoarele reabilitate sau care urmează să fie reabilitate, dar și liniile secundare, precum și pe calea ferată de centură”, se arată în Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030. .
Tren metropolitan la București. Ce a promis Sorin Bușe
Dar să luăm pe rând principalele trasee vizate pentru introducerea trenului metropolitan (mențiunea P&R din dreptul unei stații indică faptul că acolo ar trebui construită o parcare de tip park&ride).
Linia metropolitană S1 București (cale ferată dublă electrificată): Grădinari (P&R) – Domnești – Chiajna (P&R) – Giulești – București Nord (P&R) – Pajura – Băneasa (P&R) – Pipera – Petricani (P&R) – Andronache – Voluntari (P&R) – Pantelimon – Brănești (P&R).
Ea pornește de la Halta Grădinari, situată în vestul Bucureștiului, pe Magistrala 900, venind dinspre Craiova și Roșiori, și se duce spre Gara de Nord din Capitală. Pe acest traseu circulă și în momentul de față trenuri de navetiști, însă mai trebuie construite niște puncte de oprire decente pe traseu, cum ar fi la Giulești.
De la Gara de Nord și până la Brănești, începând cu Mersul Trenurilor din acest an au fost introduse mai multe automotoare Siemens-Desiro, care opresc în toate stațiile de pe traseul situat pe Magistrala 800 București-Constanța, modernizată. Singurele investiții ar consta în construcția unor peroane la noile puncte de oprire de la Pipera, Petricani, Andronache și Voluntari. Acest lucru a fost promis în 2016 de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sorin Bușe, dar nu s-a întâmplat nimic. Construcția peroanelor cu pricina ar fi o adevărată gură de oxigen pentru traficul sufocat din zona clădirilor de birouri din Pipera.
Dezastrul de pe linia Căciulați – Snagov Plajă și ce a promis Ludovic Orban
Linia metropolitană S2 București (cale ferată neelectrificată): Moara Vlăsiei (P&R)/Snagov (P&R) – Dimieni – Balotești (P&R) – Mogoșoaia (P&R) – Giulești – Chiajna (P&R) – Militari (P&R) – Prelungirea Ghencea (P&R) – Bragadiru (P&R) – Măgurele (P&R) – Laser Măgurele – Jilava (P&R) – Vidra – Grădiștea – Comana (P&R).
Aici sunt mai multe probleme. Calea ferată Căciulați – Snagov Plajă este într-o stare avansată de degradare – pe linie au crescut deja copaci – și, în consecință, reabilitarea ei ar necesita un efort investițional considerabil.
CITEȘTE și GALERIE FOTO. EXCLUSIV Cum s-a ales praful de calea ferată de Snagov. Nepăsare pe toată linia
La Balotești și Mogoțoaia se modernizează stațiile în momentul de față, în cadrul proiectului derulat de Porr Construct pentru dublarea liniei de cale ferată. Pe restul traseului, vor trebui construite peroane și pasarele pietonale peste calea ferată și Șoseaua de Centură, la Militari, Prelungirea Ghencea, Măgurele și Laser Măgurele. Acest lucru a fost promis de doi foști miniștri ai Transporturilor – Ludovic Orban în 2008 și Sorin Bușe în 2016.
Cât despre Vidra – Grădiștea – Comana, totul depinde de licitația aflată în derulare la CFR SA pentru reconstrucția podului de la Grădiștea, prăbușit în 2005.
Tren metropolitan la București, pe liniile de Pitești și Oltenița
Linia metropolitană S3 București (cale ferată neelectrificată): Ghergani (P&R) – Tărtășești – Săbăreni – Chitila – Pajura – Băneasa (P&R) – Pipera – Petricani (P&R) – Andronache – Voluntari (P&R) – Pantelimon – Cernica – Tânganu (P&R) – Fundeni – Plătărești (P&R).
Ea pornește de la Ghergani, pe linia București – Pitești, continuă prin zona de corporatiști din nordul Capitalei, de care am scris mai devreme, pentru a se îndrepta apoi spre Plătărești, pe linia ferată București – Oltenița, închiriată și operată de Transferoviar Călători (TFC). Aici nu ar fi probleme, pentru că TFC pune deja în circulație un număr suficient de mare de trenuri de navetiști.
Și în vest, pe linia de Pitești, circulă numeroase garnituri Regio, operate de CFR Călători. Trebuie doar sporită frecvența acestora și modernizate peroanele de la punctele de oprire – haltele există deja.
Nu sunt probleme spre aeroport și spre Periș
Linia metropolitană S4 București Henri Coandă Express (cale ferată neelectrificată): București Nord (P&R) – Mogoșoaia (P&R) – Aeroport Henri Coandă (P&R).
Calea ferată nouă către aeroport este aproape gata, ca de altfel și dublarea liniei între Mogoșoaia și Balotești, așa că aici nu ar trebui să fie probleme.
Linia metropolitană S5 București (cale ferată dublă electrificată): București Nord (P&R) – Chitila – Buftea (P&R) – Periș (P&R).
Pe această rută, parte a căii ferate București – Ploiești, circulă numeroase trenuri de navetiști atât ale CFR Călători cât și ale operatorilor privați. Mai mult, la finele anului trecut operatorul feroviar de stat a introdus mai multe automotoare Siemens Desiro pe relația București Nord – Buftea.
Cum calea ferată este modernizată, și peroanele sunt în bună stare, necesitând doar mici retușuri, pe ici-pe colo.
Revine Trenul de Dragon, București Nord – București Obor
Linia metropolitană S6 București (cale ferată electrificată): București Nord (P&R) – Pajura – Băneasa (P&R) – Pipera – Petricani (P&R) – Andronache – Voluntari (P&R) – Pantelimon Sud – București Obor (P&R).
Este, practic, vorba de Trenul de Dragon, care a circulat până în decembrie 2019, când a intrat în vigoare noul Mers al Trenurilor. Pentru prima parte a traseului, am făcut comentariile mai sus. În rest, mai trebui modernizate doar peronul de la Pantelimon Sud, în dreptul complexului comercial Dragonul Roșu, și cele de la București Obor.
Tren metropolitan la București, pe centura feroviară
Linia metropolitană S0 București Linia Circulară (cale ferată parțial electrificată): În documentul Ministerului Transporturilor, traseul este pus pe principiul lui Pristanda – unul la Primărie, două la școala de fete și tot așa. Este vorba de formulare, nu de fondul problemei însă.
Practic, este vorba de inelul feroviar al Capitalei, cu mai multe tronsoane. Avem, așadar:
- Chiajna (P&R) – Militari (P&R) – Prelungirea Ghencea (P&R) – Bragadiru (P&R) – Măgurele (P&R) – Laser Măgurele – Jilava (P&R) – Berceni – Popești
- Militari (P&R) – Prelungirea Ghencea (P&R) – Bragadiru (P&R) – Măgurele (P&R) – Laser Măgurele – Jilava (P&R)
- Splai – Cățelu – Cernica
- Militari (P&R) – Prelungirea Ghencea (P&R) – Bragadiru (P&R) – Măgurele (P&R) – Laser Măgurele – Jilava (P&R)
- Voluntari – Ștefănești – Tunari – Otopeni
Pe acest din urmă tronson ar trebui construite peroane și pasarele la punctele de oprire. Celelalte tronsoane au fost deja analizate mai sus.
Rute noi de tren metropolitan la București, în funcție de solicitări
Având în vedere complexitatea sistemului feroviar București, în funcție de solicitări, se pot identifica și alte rute de transport metropolitan, cum ar fi Aeroport Henri Coandă – Laser Măgurele sau Periș – București Obor, se arată în documentul Ministerului Transporturilor.
”Așadar trenul metropolitan București (S-București) se va implementa atât pe cele două coridoare modernizate (București – Constanța și București – Predeal), pe cele care urmează a se moderniza (București – Craiova și București – Giurgiu, București – Pitești), dar și pe rutele secundare (București – Urziceni, București – Oltenița), sau calea ferată de centură”, se precizează în Planul investițional.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail