Site logo
28 septembrie 2022

Din cauza exploziei prețurilor la combustibili, energie electrică și piese de schimb, cauzate de invazia lui Vladimir Putin în Ucraina, se scumpesc biletele de tren la tot mai multe companii din Europa. România s-a grăbit și a făcut acest lucru încă din acest an, de pe 1 iulie. În plus, în vestul Europei guvernele introduc facilități pentru anumite categorii sociale, fiind vizați în principal navetiștii. Ceea ce România nu a făcut și nici nu a anunțat că o va face.

Nu toate companiile feroviare din Europa au anunțat că se scumpesc biletele de tren. Însă mai toate au introdus sau vor introduce în perioada următoare facilități de transport pentru categoriile sociale cele mai afectate de inflație.

https://clubferoviar.ro/se-scumpesc-biletele-de-tren-2/
La DB nu sunt anunțate scumpiri

În Germania, biletul de 9 euro oferit spre vânzare timp de trei luni utilizatorilor transportului public local și regional s-a dovedit a fi un mare succes, așa că va avea în curând un succesor. Cel mai probabil, va fi vorba de un abonament lunar cu prețuri cuprinse între 49 și 69 de euro, care va putea fi utilizat similar precurosrului său.

Biletul de 9 euro a fost marele succes al verii în Germania. În contextul în care Guvernul federal a decis să ”îndulcească” pentru trei luni creșterea facturilor la electricitate plătite de cetățenii săi, una dintre măsurile fanion a fost oferirea spre vânzare a unui abonament lunar de 9 euro, valabil la toate trenurile regionale și la transportul public urban din întreaga țară.

Valabilitatea acestei măsuri a expirat la data de 31 august și s-a soldat cu un succes enorm: 52 de milioane de bilete vândute, potrivit Asociației Companiilor Germane de Transport (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen). Un pasager din cinci a fost unul nou venit către acest tip de transport, în condițiile în care 17% dintre ei au decis să treacă de la mașina personală la transportul public.

Un nou abonament unic transport feroviar-transport local în Germania

Un real succes, iar locuitorii au cerut ca această măsură să devină permanentă, situație în care Guvernul a promis să găsească o soluție în acest sens. Doar că prețul noului abonament nu va mai putea fi tot de 9 euro, pentru că deja această măsură a costat statul german peste 2,5 miliarde de euro. E ca la restaurant: mănânci, bei și te veselești, dar la final tot vine nota de plată. În aceste condiții, Guvernul a promis că va găsi un succesor pentru biletul de 9 euro, însă plafonul de finanțare federală a fost stabilit la 1,5 miliarde de euro. Acestei sume i se va adăuga încă un miliard de euro care vor veni din partea landurilor.

Pe cale de consecință, autoritățile de la Berlin au comandat un studiu în acest sens, ale cărui rezultate urmează să fie făcute publice la data de 12 octombrie. Sumele vehiculate sunt cuprinse între 49 și 69 de euro pe lună pentru noul abonament. Decizia va fi luată destul de rapid, deoarece viitorul abonament pentru transportul public urban și feroviar regional ar trebui să intre în vigoare chiar din prima zi a anului 2023.

Se scumpesc biletele de tren la SNCF, dar statul francez dă vouchere de 50 de euro

https://clubferoviar.ro/se-scumpesc-biletele-de-tren-2/În Franța vecină, nu se pune problema unui abonament similar, valabil pe toate mijloacele de transport, locale și regionale, potrivit reprezentanților SNCF, operatorul feroviar de stat. Totuși, modelul german ar putea fi aplicat la nivelul regiunii pariziene. Astfel, aplicația SNCF-connect ar urma să integreze în viitorul apropiat oferta de transport a Ile-de-France Mobilités.

Până atunci însă (nu se știe când, deoarece nicio informare oficială nu a fost făcută în acest sens), autoritățile de la Paris vin cu două vești pentru francezi, una caldă și una rece. Astfel, Guvernul Franței intenționează să acorde un voucher în valoare de 50 de euro către cetățenii cu venituri modeste care utilizează transportul public în fiecare zi.

Acest ajutor care vizează să atenueze întrucâtva efectele inflației nu va fi oferit tuturor utilizatorilor transportului în comun, ci doar celor mai săraci și unei părți din palierul inferior al clasei de mijloc. Nici pasagerii trenurilor de mare viteză din Franța, TGV, nu vor beneficia de acest ajutor, el urmând a fi oferit doar pentru cei care folosesc zilnic transportul public de gen trenuri regionale TER sau Transilien în Paris. Voucherul sau cecul vor fi finanțate și distribuite direct de statul francez, și nu de autoritățile regionale, care subvenționează deja 75% din valoarea biletelor de TER pe care le au în gestiune.

Vestea ”rece” a venit din partea președintelui SNCF, Jean-Pierre Farandou, care a confirmat recent o posibilă majorarea de tarife la transportul feroviar în 2023, în condițiile în care factura de electricitate a SNCF Voyageurs ar urma să crească de la 1,6 la 1,7 miliarde de euro.

Belgienii se pregătesc de o majorare de aproape 10%

Și în Belgia se scumpesc biletele de tren. Operatorul feroviar de stat SNCB a cerut deja Consiliului său de Administrație indexarea tarifelor începând cu data de 1 februarie 2023, potrivit contractului său de gestiune. Creșterea este prevăzută la 9,73% pentru abonamente și de 8,73% pentru biletul standard și derivatelor acestuia.

De menționat faptul că în România majorarea de tarife a fost ”la grămadă” și cu un procent mai mare, de 20%, așa cum a informat la vremea respectivă Club Feroviar.

Creșterea prețurilor la energie electrică apasă greu pe SNCB, în condițiile în care între 2020 și 2023 factura va crește de la 123 la 432 de milioane de euro anual. O piatră de moară care devine și mai grea în contextul indexării salariilor angajaților societății, care reprezintă o altă cheltuială suplimentară de 165 de milioane de euro.

Tariful minim va fi menținut la 2,5 euro. Tichetele forfetare ”Youth” și ”Senior” se vor scumpi de la 50, respectiv 60 de cenți, la 7,10 și 7,80 euro. Ofertele ”holidays” se vor scumpi cu un euro pentru formula de o săptămână și cu doi euro pentru cea de o lună de zile. Partea suportată de SNCB din Citypass se va majora la rândul ei cu 12,5%. Pe parcursul unui an, această indexare va aduce în plus 69,5 milioane de euro în conturile societății, potrivit estimărilor NCB.

Abonamente reduse la SNCB

Pentru a mai îndulci puțin această perspectivă a majorărilor de tarife, în marja Săptămânii Mobilității, SNCB a decis să propună un abonament casă-serviciu de o lună la preț redus pentru noii abonați și pentru cei care nu și-au mai activat abonamentul de cel puțin șase luni. ”O ocazie de a testa sau de a redescoperi un nou mod de transport”, a subliniat SNCB, într-un comunicat de presă citat de RTL.

Abonamentul-Test, cu un preț la jumătate, va putea fi combinat cu alte oferte tarifare, inclusiv pentru parcare, însă reducerea nu se acordă decât pentru partea feroviară, fiind valabilă pentru un abonament Standard sau Unlimited de o lună. În ceea ce-i privește pe clienții care au deja un abonament casă-serviciu, SNCB le oferă un bilet dus-întors cu trenul, valabil pe orice destinație din Belgia. Acest Gift Ticket va fi nominal, dar nu obligatoriu pe numele posesorului de abonament. Abonamentul Test la tarif redus sau Gift Ticket pot fi solicitate pe site-ul de Internet al SNCB până pe 31 octombrie inclusiv și vor putea fi activate cel mai târziu pe 30 noiembrie 2022.

”Gratuitate” este cuvântul de ordine la transportul feroviar din Spania

Trenurile AVE Madrid-Barcelona bilete de tren gratuite în Spania atenţionare de călătorie pentru Spania grevă generală la Barcelona sistemul feroviar din Spania alertă de călătorie în Spania grevă la RENFE atenţionare de călătorie

În Spania, de la 1 septembrie au intrat în vigoare măsurile Guvernului de la Madrid menite să limiteze utilizarea mașinii personale. La început, a fost prevăzut doar un set de măsuri care vizau transportul local urban, însă într-un final Executivul a optat pentru oferirea unei gratuități temporare la transportul feroviar de stat.

Concret, este vorba de un abonament gratuit care acoperă rețelele de proximitate ce asigură transportul în suburbiile și zonele periurbane ale marilor orașe ca Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Bilbao sau Zaragoza, dar și rețelele regionale (media distancia). Măsura este prevăzută să fie în vigoare până pe 31 decembrie, dar ar putea fi prelungită și în 2023, dacă va fi cerere, după cum a declarat ministrul spaniol al Transporturilor, Raquel Sánchez.

„Obiectivul este de a încuraja transportul public și de a reduce utilizarea vehiculelor private, pentru a contribui la diminuarea dependenței noastre energetice și a amprentei noastre de carbon”, a explicat el. Pentru a beneficia de această facilitate, pasagerii trebuie să constituie o garanție de 10 euro pentru transportul periurban și de 20 de euro pentru cel regional. Banii vor fi returnați cu condiția ca cel în cauză să facă cel puțin 16 călătorii până la finele lunii decembrie (adică o medie de patru călătorii pe lună). În plus, este în vigoare și o reducere de 50% la abonamentele pe unele trasee de pe rețeaua de mare distanță și de mare viteză.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share