Mulți români vor să-și petreacă vacanța pe litoralul bulgăresc sau să facă o excursie de câteva zile, cu buget redus, la Istanbul sau chiar la Sofia. Pentru cei care nu au mașină sau nu vor să conducă pe distanțe mari, din 14 iunie există varianta călătoriei cu Trenul România. Numai că acest tren are mai multe hibe: nu are vagon de dormit românesc, ci doar unul cușetă turcesc și face foarte mult pe drum. La capitolul avantaje trebuie menționat prețul.
Club Feroviar a prezentat în urmă cu două zile anunțul făcut de CFR Călători referitor la introducerea în circulație, începând cu data de 14 iunie, a unui tren internațional cu vagoane de Varna, Sofia și Istanbul. De la publicarea știrii și până acum, am primit mai multe solicitări de lămuriri referitor la acest tren, în special în ceea ce privește durata mare a călătoriei și structura vagoanelor folosite. În acest articol, vom încerca să lămurim cât mai multe dintre ele. Unele probleme sunt imputabile CFR Călători, altele stării infrastructurii din România, iar altele administrațiilor feroviare vecine. Să le luăm pe rând.
Trenul avea inclusiv un vagon de Atena, acum nu mai ajunge nici la Salonic
În primul rând, trebuie menționat faptul că trenul cu pricina nu reprezintă o noutate. El circulă de mai bine de trei decenii, în diferite forme, cu mai multe sau mai puține ramificații, și sub diverse denumiri.
În anii 1990-2000 trenul avea vagoane de dormit și cușetă pentru Istanbul, Sofia, Salonic și chiar Atena. Între timp, prima a dispărut grupa de Atena (un vagon de dormit care se atașa la un tren elen), apoi și cea de Salonic. Ulterior, în vara lui 2016, directorul general al CFR Călători de la acea vreme, Iosif Szentes, a reintrodus în circulație grupa de Salonic, cu vagoane clasă, cușetă și de dormit. Numai că a venit pandemia, iar în 2020 nu a mai fost pus în mișcare și nici în anii următori, inclusiv în 2024, pentru că sunt ceva probleme la infrastructura feroviară de la intrarea în Grecia, la granița cu Bulgaria.
Călătoria de la București la Varna durează 10 ore. Doar până la Ruse trenul face aproape trei ore
Cu Grecia s-a ”rezolvat”, așa că să trecem la relația cu litoralul bulgăresc, în speță Varna. Trenul România va pleca din București Nord la ora 10,47 și va ajunge la Giurgiu Nord la 12,55, după mai bine de două ore, din cauza ocolului pe la Videle. După reluarea circulației pe ruta directă București-Giurgiu, întreruptă în 2005 din cauza prăbușirii podului de la Grădiștea. Porr Construct este în faza finală a lucrărilor, iar circulația se va relua în curând. Însă, cel mai probabil, trenul la care ne referim în acest articol va începe să circule pe ruta directă abia de la anul, pentru că acum programul de circulație a fost deja stabilit.
Plecarea din Giurgiu Nord se va face după 20 de minute necesare pentru controlul pașapoartelor/cărților de identitate, deoarece România și Bulgaria nu sunt în spațiul de liberă circulație Schengen. Trenul va ajunge în gara Ruse după alte 25 de minute, după ce a traversat Dunărea pe Podul Prietenia, unde sunt restricții de viteză, iar de aici va pleca abia la 14,15.
Grupa de Varna se detașează din tren la Gorna Oriahovița, unde garnitura staționează o oră și zece minute, și va ajunge la Varna la ora 20,55, după o călătorie de peste 10 ore. Dacă nu avem bagaje, este mai rapid să coborâm la Ruse, să ne plimbăm prin oraș două ore și un sfert și să luăm apoi trenul RE 9623 al companiei bulgare BDZ, care va ajunge la Varna la 19,40. Acesta ajunge mai repede deoarece circulă pe o rută mai directă, prin Razgrad și Kaspicean.
Nu ar strica un vagon bar sau chiar un vagon restaurant
O sugestie pentru conducerea CFR Călători: dacă tot face 10 ore pe drum, nu ar fi rău ca în componența Trenului România, grupa de Varna, să fie și un vagon bar tip BR.
Într-o călătorie atât de lungă, s-ar vinde multe cafele, sucuri, beri sau chipsuri și sandvișuri. Nu mai vorbim de faptul că ar fi indicat chiar un vagon restaurant clasic, în care să poți sta la masă să mănânci o friptură. Dar aceste vagoane au fost retrase din circulație de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, și de pe rutele interne, și de pe cele internaționale, cum ar fi trenul Dacia 346/347 spre și dinspre Viena.
Revenim la sud de Dunăre. Călătoria București-Sofia durează aproape la fel de mult ca cea spre Varna, mai exact nouă ore și jumătate. Grupa de Sofia se detașează tot la Gorna Oriahovița și ajunge în capitala Bulgariei la ora 20,21. Mult prea mult.
20 de ore de la București la Istanbul cu toaletă turcească la capătul vagonului
În ceea ce privește călătoria spre Istanbul, ea durează dublu – aproape 20 de ore dacă nu sunt întârzieri pe traseu. Unde mai pui că trenul nici nu mai ajunge în stația Istanbul Sirkeci de pe malul Bosforului, ci la Halkali, mai departe de centrul metropolei turcești.
Până acum vreo zece ani, în componența grupei de Istanbul a acestui tren se afla un vagon de dormit al CFR Călători. Între timp a dispărut și a rămas doar vagonul cușetă al TCDD (căile ferate turce), în care, în treacăt fie spus, și toaleta este de tip turcesc. Și tot ca fapt divers menționăm faptul că pentru turci nu este ”Trenul România”, ci ”Bosfor Ekspress” – așa scrie de ani buni pe plăcuța de pe vagonul cușetă și nu credem că situația se va schimba în acest an.
O călătorie de 20 de ore într-o cabină alături de alte trei persoane nu poate fi agreabilă (confortabilă în niciun caz) decât dacă mergeți cu familia ori prietenii, rezervați toată cabina și vă luați în desagă merinde și băutură. Căci mai mult de 10 ore (asta în cazul în care ești extrem de obosit) nu poți dormi. Ce faci restul de 10 ore?
Pentru că nici în cazul grupei de Istanbul operatorul feroviar de stat nu a anunțat că avea în componență un vagon bar. De fapt, ar fi suficient un singur astfel de vagon care să meargă la Varna, pentru că el ar putea fi frecventat de călătorii din tot trenul până la ora 16,15, când ajunge garnitura la Gorna Oriahovița, unde, așa cum am arătat, se separă cele trei grupe de vagoane.
Prețurile biletelor sunt mai bune decât la avion
La capitolul avantaje ale călătoriei cu Trenul România spre Varna, Sofia sau Istanbul putem menționa prețul.
Pentru Varna, prețul unui bilet la clasa a doua costă 31 de euro, deci 62 de euro dus-întors, adică 307 lei. Dacă veți călători în doi este un preț decent, dacă însă vă strângeți patru persoane este mai ieftin cu mașina. Aceeași situație și în cazul călătoriei București-Sofia, la care biletul la clasa a doua costă 32 de euro. De menționat faptul că pe relația București-Sofia nu zboară curse aeriene low cost, așa că transportul aerian nu este o alternativă viabilă, biletele fiind scumpe.
Și spre Istanbul biletele de avion au prețuri destul de piperate și unde mai pui că trebuie luate din timp. Cu trenul, o călătorie la vagon cușetă București-Halkali costă 56 de euro, deci dus-întors 112 euro, adică 556 de lei. Tarif greu de găsit la avion.
Orarul de circulație al Trenului România
În final, vă prezentăm orarul de circulație al Trenului România, care va circula în acest an în perioada 14 iunie – 14 octombrie:
Spre/dinspre Varna
Tren internațional “România” 461 (461/ 2615): București Nord (plecare 10:47) – Varna (sosire 20:55)
Tren internațional “România” 460 (2612/ 460): Varna (plecare 07:45) – București Nord (sosire 17:17)
Spre/dinspre Sofia
Tren internațional “România” 461: București Nord (plecare 10:47) – Sofia (sosire 20:21)
Tren internațional “România” 460 (2611/ 460): Sofia (plecare 07:00) – București Nord (sosire 17:17)
Spre/dinspre Istanbul/ Halkali
Tren internațional “România” 461 (461/ 465/ 493/ 12504): București Nord (plecare 10:47) – Istanbul /Halkali (sosire 06:34)
Tren internațional “România” 460 (12503/ 492/ 464/ 460): Istanbul/Halkali (plecare 20:00) – București Nord (sosire 17:17)
Biletele s-au pus deja în vânzare de către CFR Călători. Vă urăm călătorie plăcută!
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail