Site logo
17 februarie 2023

Consiliul de Administrație al CFR Călători împreună cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii au decis măsuri semnificative de restructurare. Se desființează zeci de stații, halte și agenții. Nu este clar ce se va întâmpla cu personalul angajat la acestea.

Măsura desființării este prevăzută într-o Hotărâre a AGA CFR Călători, structură ce include reprezentanți ai Ministerului Transporturilor. Decizia purtând numărul 9 din 15 februarie 2023 (în ziua anterioară Zilei Feroviarilor) pare a fi fost elaborată de Consiliul de Administrație al CFR Călători, AGA doar „aprobă”, după cum se arată în hotărâre.

Se desființează zeci de stații, halte și agenții

Hotărârea scrie negru pe alb că se aprobă „desființarea următoarelor puncte de lucru” și sunt enumerate 58 de stații, halte și agenții. Astfel, dispar agențiile Grivița din București și Regie, tot din Capitală. Lista include și stații relativ mari, precum Suceava Nord (Ițcani), Dorohoi, Bartolomeu Brașov, Malnaș Băi, Buhuși Vacău, Vatra Dornei Suceava etc.

Nu este vorba de o dispariție fizică a stațiilor, acestea aparțin CFR SA, ci de o retragere a activităților comerciale derulate de CFR Călători în stații. Nu este clar care va fi soarta sutelor de angajați care le deserveau.

Documentul menționat nu indică și cauzele sau logica din spatele desființării acestora. Cel mai probabil se pornește de la premisa că în condițiile în care o bună parte din activitățile de comercializare a legitimațiilor de călătorie trec în mediul online, inclusiv eliberarea acestora în tren, punctele de vânzare și informare din gări nu și-ar mai avea sensul.

Noul CA va trebui să aprobe desființările

Este interesant de știut dacă noul CA numit zilele trecute își va însuși măsurile care se pot dovedi foarte nepopulare printre ceferiștii ce sunt oricum nemulțumiți de a treia amânare a momentului de intrare în vigoare a Legii Statutului Personalului Feroviar.

Oricum, administrația condusă de Traian Preoteasa se bazează cel mai probabil pe reduceri ale costurilor rezultate din desfințarea haltelor, stațiile și agențiilor CFR Călători.

Un alt aspect interesant este reprezentat de faptul că reducerea pierderilor CFR Călători ar putea fi principalul argument și cea mai importantă promisiune luată de Traian Preoteasa pentru a fi menținut în funcția de director general al CFR Călători, după ce a fost concediat de la CFR SA, fapt relatat aici de către Club Feroviar.

Judecata pe concedierea lui Traian Preoteasa noul director general al CFR Călători percheziții la CFR Marfă Experții sociali de la CFR Marfă măști de protecție pentru angajații CFR Marfă

Pierderi uriașe sub conducerea lui Traian Preoteasa

Compania a încheiat anul trecut cu pierderi de aproape de 600de milioane de lei, potrivit bugetului rectificat pe 2022.

Societatea urmează să înregistreze în 2022 (datele finale nu sunt încă disponibile) pierderi de sub 600 de milioane de lei, însă cu ajutorul transferului de la stat și a unor cheltuieli cu investițiile în scădere.

Veniturile, în valoare de 2.426.264,19 de lei, au fost estimate în creștere cu 3,34%, respectiv cu suma de 78.400 de lei față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022.

Pentru companie, subvențiile sunt mai importante decât veniturile proprii obținute. În total venituri din exploatare, veniturile din subvenții sunt în valoare de 1.322.123,52 de lei și au o pondere de 54,50%, iar celelalte venituri din exploatare au o valoare de 1.103.640,67 de lei și o pondere de 45,49%. Ponderea subvențiilor în total venituri crește, iar cea a veniturilor obținute din exploatare scade.

Veniturile din subvenții în valoare de 1.322.123,52 de lei au fost estimate pe 2022 în creștere cu 14,76%, respectiv cu suma de 170.000 de lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022.

Celelalte venituri din exploatare în valoare de 1.103.640,67 de lei au fost estimate în scădere cu 7,66%, respectiv cu suma de 91.600,33 de lei față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițiale pe anul 2022.

Interesant este faptul că cheltuielile din exploatare cresc, ceea ce sugerează o scădere a rentabilității activității de transport. Cheltuielile de exploatare în valoare de 3.002.264,19 de lei au fost estimate în creștere cu 0,58%, respectiv cu suma de 17.400 de lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022.

Pentru anul curent a fost elaborată schița de buget care urmează să fie înaintată spre aprobare guvernamentală de către Ministerul Transporturilor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share