Site logo
2 iunie 2021

Muncitori lați în umeri manevrând vânjos oala de turnare a oțelului, gospodine așternând pe iarbă la picnic bunătățurile pregătite, tineri cântând vesel din acordeon sunt singurile chipuri ce mai pot fi zărite în gara Hunedoara, pictate pe pereții scorojiți. La aniversarea a 137 de ani de la inaugurare și 37 de ani de la electrificare, gara Hunedoara rămâne dovada a falimentului politicilor feroviare (ne)duse de stat.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

sursa foto: zhd.ro

Deschiderea gării la 1 iunie 1884 și a relației feroviare spre Simeria – Deva au mers pas în pas cu dezvoltarea industriei siderurgice locale. În 1884 Austro-Ungaria, țară sub a cărei administrare se găsea Banatul, punea în funcțiune aici primele două furnale și începea realizarea celui de-l treilea, Pentru realizarea celor 16 kilometri ai liniei s-a apelat la firma Deutch & Haas iar lucrările au durat doi ani. Proiectul era unul important căci linia deservea noul combinat siderurgic ce urma să furnizeze oțelul necesar industriei în dezvoltare din Transilvania.

Liniei i s-a acordat o atenție deosebită și în perioada comunistă. Din anii ‘50 statul român a dezvoltat infrastructura feroviară din zonă, construind pe acelaşi tronson o reţea de linii industriale necesare combinatului siderurgic, cu o lungime totală care depăşea 150 de kilometri.

O sută de ani mai târziu, în 1984, comuniștii au electrificat linia Hunedoara – Simeria. Acum doi ani atât gara, cât și calea ferată spre Simeria și Deva, etichetată „neinteroperabilă” cu rețeaua UE, au fost închise. Cei 60.000 de locuitori ai municipiului au fost lăsați la mâna firmelor de microbuze pentru a se deplasa către Deva sau Simeria.

Lipsa de reformă a sistemului feroviar românesc și-a spus cuvântul. Autoritățile locale și cele centrale nu au găsit – presupunând că au căutat – nicio soluție pentru introducerea unor trenuri pe ruta menționată.

Jurnaliștii hunedoreni: Vegetația acoperă gara

Jurnaliștii hunedoreni de la zhd.ro care au realizat un reportaj în zona gării prezintă un peisaj dezolant. În ultimele decenii, traficul feroviar s-a redus treptat, până când în 2018, CFR a decis scoaterea din folosinţă a traseului Hunedoara – Simeria. Operatorii privaţi nu s-au arătat nici ei interesaţi pentru a prelua această rută. Calea ferată mai este utilizată doar pentru transportul de mărfuri, însă garniturile feroviare, care circulă rar, nu mai ajung la Hunedoara, ci doar până la Peştişul Mare. Între Hunedoara – municipiul de la capăt de linie – şi Peştiş, liniştea s-a lăsat peste vechea cale ferată, de la a cărei înfiinţare a trecut aproape 140 de ani.

Călătorii care circulau cu trenul spre Simeria, porneau din Hunedoara, traversau zona combinatului siderurgic, cu haltele sale, apoi satele Peştişul Mare, Bârcea Mare şi Sântandrei şi se opreau în gara Simeria, după un traseu parcurs în 40 de minute.

Şi gara Hunedoarei, construită la începutul anilor ’50, a fost pusă sub lacăt. Clădirea ei a rămas pustie. În faţa staţiei CFR, liniile de oţel au ruginit şi sunt acoperite de vegetaţie. Cu cât se depărtează de staţia CFR, ele devin mai puţin vizibile în păienjenişul de buruieni şi mărăcini lasat să le acopere. Câteva cantoane feroviare s-au ruinat pe margine, după ce au rămas abandonate. Cei care iau la pas calea ferată pot observa din loc în loc găurile lăsate de cei care au furat şuruburile din calea ferată şi instalaţii feroviare vandalizate.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share