Anulările de trenuri CFR Călători își arată efectele. Ce spun datele de la INS
Anulările de trenuri CFR Călători de la începutul anului își arată efectele în datele Institutului Național de Statistică, ce indică o scădere cu 7,6% a transportului feroviar de pasageri în primele luni din acest an.
Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a fost în primul semestru din 2025 de 32,549 de milioane, în scădere cu 7,6% comparativ cu perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică. Potrivit sursei citate, parcursul pasagerilor a scăzut în perioada menţionată cu 9,1%.
După cum am scris la vremea respectivă, șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, a anulat aproximativ 10% din trenurile operatorului feroviar de stat, invocând ”cerințele reale ale pieței de transport feroviar de călători”.
Și transportul feroviar de marfă a scăzut
În ceea ce priveşte transportul feroviar de mărfuri, volumul mărfurilor a înregistrat scădere cu 17,9% faţă de primele şase luni din 2024, înregistrându-se creştere doar în transportul de tranzit, cu 65,7%. Au fost transportate 17,989 de milioane de tone de mărfuri, din care 78,4% în transport naţional.
Ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost consemnate pentru diviziunile: cocs, produse rafinate din petrol (27,5%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (18,9%). În ceea ce priveşte parcursul mărfurilor, 35,7% din total este reprezentată de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol şi 9,3% produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit.
INS menţionează că majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au înregistrat o evoluţie negativă comparativ cu semestrul I din 2024, o dinamică pozitivă fiind consemnată în ceea ce priveşte timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (creştere cu 19,3%), parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri -km/zi (creştere cu 0,8%) şi viteza medie comercială a trenurilor de marfă – km/h (creştere cu 0,2%).
Evoluţii negative au fost înregistrate la următorii indicatori: parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi) – scădere cu 23,5%; vagoane încărcate intrate din străinătate (mii vagoane) – scădere cu 13,8%; vagoane încărcate pe reţeaua CFR (mii vagoane) – scădere cu 10,9%; parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi) – scădere cu 9,5%; greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren) – scădere cu 3,1%; încărcătura medie statică a vagoanelor de marfă (tone/osie) – scădere cu 1,2%; viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) – scădere cu 1,1% etc.


Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail