Site logo
API: Fonduri europene insuficiente pentru extinderea rețelei de metrou din București
30 mai 2024

Asociația Pro Infrastructura (API) trage un semnal de alarmă: extinderea rețelei de metrou din București nu are suficiente fonduri europene la dispoziție.

”Urmează stația Sfântul Așteaptă cu peronul pe partea dreaptă. Trei magistrale ale metroului bucureștean, M4, M5 și M6.1, au nevoie dintr-un foc de vreo 3,3 miliarde euro, dar alocarea pe Programul Transport este momentan de doar 230 milioane, adică 7% din necesar. La reuniunea Comitetului de Monitorizare a Programului Transport (CM PT) din 20-21 mai, am întrebat oficialii Ministerului Transporturilor și ai Metrorex cum se poate să avem prevăzute doar vreo 230 milioane care pot fi efectiv cheltuite. Răspuns: mai așteptați, vom mări alocarea. Când, cât și de unde tăiem – rutier, feroviar și/sau naval? Nimeni nu știe momentan. În total, România are disponibile în Programul Transport 9,6 miliarde de euro, din care 50% fonduri europene nerambursabile și cealaltă jumătate de la bugetul de stat. Momentan, plăcinta se împarte cam așa: 5,5 miliarde pe rutier, 3,3 la feroviar, 0,5 pe naval, 0,23 la metrou și 0,1 pentru asistență tehnică”, se arată într-o postare de pe pagina de Facebook a API.

În continuare, asociația enumeră proiectele pentru extinderea rețelei de metrou: contract semnat doar pentru partea de structură (fără dotări și finisaje) pe 6,6 km din tronsonul 1 al Magistralei 6, de la 1 Mai până la Tokyo (Băneasa Shopping City) cu 240 milioane de euro, licitație proaspăt lansată pe M4 Gara de Nord-Gara Progresu, două loturi de 12 kilometri, 13 stații plus depou cu o valoare estimată medie de 2,1 miliarde de euro și cei 5 km ai M5 Eroilor-Iancului (licitație care va fi lansată în 2025).

”Total? Aproape 24 kilometri și 3,34 miliarde euro fără TVA. Iar ca să circulăm ne mai trebuie ceva și pentru dotări și finisaje pe M6.1, centralizare și semnalizare peste tot plus, evident, multe trenuri noi… Nici nu mai socotim alte obiective anunțate de Metrorex: reabilitare M2 Berceni-Pipera, extinderea magistralelor existente, reabilitarea stațiilor și veșnicele-pomenite și niciodată-înaintatele M7 Bragadiru-Colentina și semi-inelul sudic M8 Crângași-Dristor. Nouă ne dă mult de tot cu minus. Așa că nu vă faceți planuri prea curând: la M6.1 este DOAR structura, 4 ani execuție, M4 are licitație lansată acum o lună și termene fanteziste de contractare (septembrie 2024), respectiv finalizare (septembrie 2029), doar la M5 Metrorex revenind cât de cât cu picioarele pe pământ: licitație iulie 2025, contractare un an mai târziu și finalizare cândva prin 2033”, se mai arată în postare.

Magistralele de metrou promise de candidații la alegerile locale

Noi facem precizarea că licitația pentru extinderea Magistralei 4 până la Gara Progresu a fost lansată nu de Metrorex, ci de Primăria Sectorului 4, care este lider de asociere, iar primarul Daniel Băluță s-a lăudat (ce-i drept, în campanie electorală) că va obține finanțarea europeană necesară.

Totodată, pentru Magistrala 6 sunt disponibili și cei 300 de milioane de euro, credit obținut în 2010 de la Banca de Dezvoltare a Japoniei. Acești bani vor fi utilizați pentru tronsonul 2, Tokyo-Aeroport Otopeni. M7 spre Bragadiru este un proiect cu care s-a lăudat recent, tot în campanie electorală, primarul Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone, candidat la Primăria Capitalei.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share