Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cere CRRC și Alstom daune de peste 100 de milioane lei pentru o presupusă vină a acestora în întârzierea cu aproximativ șase luni a licitației de trenuri regionale, licitație anulată în final tot de ARF, după ce firmele menționate s-au opus anulării.
Acțiunea depusă la Curtea de Apel și intrată în posesia Club Feroviar este prost scrisă cu elemente copy paste și trece sub tăcere atât faptul că ARF este autoarea documentației de licitație, cât și faptul că cele două firme și-au apărat șansele în licitație, dorind să câștige contractul, nu doar să îl blocheze.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară cere CRRC și Alstom daune de peste 100 de milioane lei pentru o presupusă vină a acestora pentru o întârziere de aproximativ șase luni la licitația de trenuri regionale. Un prim termen in acțiunea în cauză este 28 martie, iar acțiunea a fost depusă la data de 14 ianuarie.
Acțiune tip copy – paste a Autorității pentru Reformă Feroviară
Deși cere 100 de milioane de euro daune, ARF nu e în stare să scrie corect o acțiune de chemare în judecată. Potrivit portalului instanțelor ARF e reclamantul iar CRRC, Astra Vagoane și Alstom sunt pârâți.
Acțiunea însă conține inadvertențe majore, grave, care ar putea lipsi ARF de orice șanse de câștig, în cazul Alstom. Astfel deși acțiunea menționează că aceasta este în contradictoriu cu CRRC împreună cu Astra Vagoane și Alstom, textul nu menționează nicăieri calitatea de pârâtă a acestei companii. Pentru referire la Alstom, ARF a preluat din documente oficiale depuse anterior de aceasta companie, date de identificare ale acesteia dar eronat a inclus și formulări ale companiei italiene (Alstom participă la licitație prin filiala sa din Italia), de genul „unde solicităm și comunicarea tuturor actelor în legătură cu prezenta procedură”. Este indicat numele avocatului ce reprezintă firma Alstom (deși nu are relevanță) și se spune că Alstom are calitatea de … ofertant.
În pofida erorilor grosolante, ARF se consideră indreptățită să primească daune de 535,96 milioane lei, respectiv 107,19 milioane euro, la un curs de 5 lei pe euro.
Cum explică ARF pretențiile sale
ARF spune că în urma unei decizii a Curții de Apel București „a fost blocată timp de șase luni” în relaurea achiziției ramelor de scurt parcurs RE-R. Totuși e bine că ARF nu acționează în judecată și nu cere daune Curții de Apel cum decizia în cauză a fost pronunțată de instanță, nu de CRRC Astra sau de Alstom.
Odată stabilit că e vorba de șase luni întârziere, ARF a trecut la calcularea daunelor. Prețul unei rame stabilit potrivit unui studiu de fezabilitate realizat la comanda ARF ar fi de 29,43 milioane fără TVA. În șase luni de întârziere, la un ritm de trei rame pe lună s-ar fi livrat 18 rame, adică o valoare de 630,42 milioane lei.
Ramele sunt finanțate în poporție de 85% prin FEN (ARF nu explică judecătorilor ce înseamnă FEN. Este vorba de Fonduri Europene Nerambursabile post-aderare) deci CRRC, Alstom, Astra Vagoane sunt bune de plată pentru 535,86 milioane lei.
ARF și „efectele realității”. Statul cheltuie aproape 10.000 lunar cu un angajat ARF
Dar asta nu e totul. Angajați ai ARF au lucrat cu devotament la această licitație și trebuie să ei plătiți. Astfel timp de șase luni au existat șase angajați care săptămânal au lucrat la problemă patru ore pe zi timp de trei zile pe săptămână. Cum salariul pe oră e de 56,51 lei (adică 9.520 lei lunar brut la 170 de ore lucrate) firmele trebuie să achite și de aici 97.649 lei.
„Datorită (corect din cauza – n.red.) contestațiilor plângerilor formulate împotriva actelor emise de către autoritatea contractantă , desfășurarea acestei proceduri de atribuire a fost imposibil de realizat, iar efectul acestei realități a fost acela al anulării procedurii.
ARF mai cere și obligarea pârâtei (care dintre acestea nu se știe căci sunt cel puțin două companii pârâte) la plata cheltuielilor de judecată.
Licitația anulată prin decizie CNSC
Licitația a fost anulată anul trecut la inițiativa ARF. Apoi Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins contestații depuse de Alstom Ferroviaria și CRRC – Astra Vagoane Arad (China – România) privind anularea procedurii de achiziție a 40+40 de rame regionale. Argumentația ARF a fost că ofertele competitorilor nu pot fi comparate, pe partea de consum energetic. Problema consumului energetic declarat, a modului în care acesta este calculat de către competitori (funcționare climatizare, viteză trenuri, opriri în stații, număr persoane etc) a fost unul dintre punctele slabe ale acestei licitații, încă de la început.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail