Site logo
23 iunie 2022
În cadrul unei întâlniri derulate joi între conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Ministerul Transporturilor și sindicate, au fost prezentate direcțiile de achiziții și modernizare a materialului rulant de către ARF. Ciudat este însă faptul că aceste achiziții se fac conform unui plan ce are la bază un studiu neterminat, situație recunoscută chiar de către ARF.
O nouă ședință între conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) și sindicatele din sectorul feroviar a avut loc joi, potrivit informațiilor oferite de instituție pe pagina sa de socializare.
Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost reprezentat de un personajl controversat, anume Corneliu Vișoianu, șef de cabinet al secretarului de stat Ionuț-Cristian Săvoiu, precum și de reprezentanți ai Direcției Transport Feroviar (DTF), printre care Dragoș Anoaica, director.

Căruța înaintea boilor

Unele dintre afirmațiile ARF pun pe gânduri și confirmă ceea ce spuneau recent reprezentanți ai industriei de fabricare a materialului rulant.

„Nu am idee ce vor să facă. Este o zăpăceală,  vor si trenuri cu hidrogen, și locomotive de 200 km/oră noi, neavând nicio bucățică de linie de 200 de kilometri la oră. Nu mi se pare că lucrează ordonat șau după planuri bine puse la punct. Banii trebuie cheltuiți cu cap, noi avem infrastructura la pământ și ani buni nu s-a făcut nimic. Este culoarul 4 la care se lucrează de mulți ani și nu se mai termină și încolo mai nimic, bucățele, frânturi”, spunea în luna mai Radu Zlatian, reprezentant al singurului producător autohton de rame electrice, și anume Softronic Craiova.

Logica ARF pare a confirma degringolada. „S-a discutat despre finalizarea de către ARF a studiului ce va sta la baza programului de modernizare a material rulant (…) Programul prevede modernizarea unui număr de (…)”. Adică se știe ce prevede programul, dar nu și studiul pe baza căruia se face programul.

Trecând peste studiul neterminat, ce prevede programul?

Ștefan Roșeanu, președinte ARF, a vorbit despre evoluția proiectelor ARF, în derulare și în fază de pregătire. A fost menționată procedura de achiziție de rame electrice de scurt parcurs, ce este în desfășurare, după ce a fost relansată la mijlocul lunii mai. Ofertele furnizorilor de material rulant pot fi trimise până la data de 4 iulie.

Programul prevede modernizarea unui număr de 55 de locomotive electrice, 139 de vagoane (de dormit, cușetă, restaurant, bistro și clasă) și 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră. Săptămâna viitoare este programată o ședință și cu producătorii și reparatorii de material rulant.
În afară de cantitățile bugetate prin PNRR, studiul ARF a mai identificat nevoia unor servicii de modernizarea pentru alte 40 de locomotive electrice, 300 de vagoane și 20-25 de locomotive de manevră. Pentru acestea, trebuie identificate sursele de finanțare.
Este neclar cum vor fi alese locomotivele și vagoanele de modernizat. Dacă în cazul materialului rulant nou se va face poate o licitație pe baza unei chirii oferite statului pentru acesta, în cazul modernizării vagoanelor deținute de operatori nu se știe cum se va face selecția materialului ce va beneficia de fonduri nerambursabile.
Comunicatul ARF nu explică nimic din acest punct de vedere.

Nouă licitație de RE-IR

Din perspectiva achiziției de material rulant nou, au fost menționate viitoarele licitații pentru rame electrice de lung parcurs (RE-IR 2), altele decât cele contractate deja în luna martie și locomotive electrice, ambele proiecte fiind incluse în PNRR. Documentația pentru lansarea procedurilor este în curs de finalizare, iar ulterior obținerii avizului ANAP, vor fi lansate licitațiile în platforma de achiziții publice SEAP.
O altă temă importantă discutată a fost pregătirea contractului de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru o perioadă de zece ani, contract ce face obiectul discuțiilor dintre MTI, ARF și Consiliul Concurenței.
Un alt punct de pe agenda întâlnirii l-a constituit prezentarea viitorului ordin de ministru privind lista funcțiilor și meseriilor cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare sau cu metroul.
Reprezentanții sindicali și-au exprimat comentariile cu privire la câteva elemente punctuale din anexa proiectului de ordin, urmând ca DTF să redacteze forma finală a OMTI.
Următoarea întâlnire este programată pentru data de 7 iulie.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share