Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a organizat o consultare a pieței pentru determinarea valorii unui contract de audit tehnico-economic la cei șase operatori de transport feroviar de persoane, acțiune a cărei durată va fi de trei luni.
Un anunț de consultare a pieței a fost publicat în SEAP și a avut ca durata de finalizare finele lunii ianuarie. Rezultatul consultării publice nu a fost încă publicat. Potrivit ARF auditul își propune să verifice calitatea serviciului public oferit de operatori, dar și eficiența fondurilor publice alocate pentru compensații. Auditul va trebui să identifice căi de asigurare a transparenței compensației dar și de evitare a compensației în exces.
Unul dintre obiectivele verificării ce va fi făcut este nivelul compensației încasate de operatori. Legislația europeană permite obținerea unui profit rezonabil și decontarea unor cheltuieli strict legate de obiectul de activitate compensat – anume transportul persoanelor. Regulamentul 1370 al Comisiei a fost făcut copy – paste de către România și apoi înglobat în legislația românească mecanic. Regulamentul nu impune o cotă procentuală a profitului, ci doar cerința ca acesta să fie unul „rezonabil” . Ce înseamnă „rezonabil” depinde de la țară la țară și se stabilește pe baza unor formule calculate la nivel național. Cum a ajuns ARF la 3% și nu la 2% sau 10% nu se știe.
Ce spune Regulamentul
„Compensația nu poate depăși o sumă care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, ale conformării cu obligația de serviciu public asupra costurilor și veniturilor operatorului de serviciu public. Efectele se evaluează comparând situația în care obligația de serviciu public este îndeplinită cu situația care ar fi existat dacă obligația nu ar fi fost îndeplinită. Pentru a calcula efectul financiar net, autoritatea competentă se orientează după următorul mecanism:
- costurile suportate în legătură cu o obligație de serviciu public sau cu un set de obligații de serviciu public impuse de autoritatea competentă/autoritățile competente, obligații conținute într-un contract de servicii publice și/sau într-o normă generală;
- minus eventualele efecte financiare pozitive generate în cadrul rețelei exploatate în temeiul obligației/obligațiilor de serviciu public în cauză;
- minus sumele încasate din tarife sau orice alte venituri generate în îndeplinirea obligației/obligațiilor de serviciu public în cauză;
- plus un profit rezonabil.
Citește aici cum sunt compensațiile erodate de inflație
Care e realitatea
Deși lucrurile par bine precizate la nivel european și chiar legislativ, în România sistemul este abuzat din plin. Veniturile operatorilor și numărul de bilete nu sunt verificate de ARF și fac obiectul unor declarații pe proprie răspundere semnate de operatori. Apoi există o limitare absurdă a profitului la 3% (aceasta într-o țară unde doar inflația bate spre 10%) dar în sacul cu cheltuieli se bagă unele cu servicii prestate de firme parte a acelorași grupuri de interese economice care astfel constituie profituri pentru ultimele. Apoi până acum ARF nu a descoperit niciun caz de supracompensare a operatorilor ceea ce dă de gândit.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail