Site logo
14 iunie 2021

Zilele trecute Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat cu Informatica Feroviară contractul pentru sistemul integrat, baza de date unică și sistemul de ticketing utilizat de operatorii de transport feroviar, moment ce marchează sfârșitul unei perioade dulci pentru operatorii feroviari privați, anume încasarea compensațiilor de la stat, doar pe baza unor declarații, neverificate de nimeni.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Perioada trenurilor goale, decontate de stat, s-ar putea încheia peste doi ani

Joi, 10 iunie, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost semnat contractul de finanţare pentru realizarea proiectului „Sistem integrat, bază de date unică și furnizare de informații privind  sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”, potrivit unui comunicat de presă remis luni de către ARF.

A doua zi, respectiv vineri – 11 iunie, a fost semnat contractul de prestare servicii pentru proiectul anterior menționat, de către reprezentanții ARF, în calitate de achizitor și ai S.C. Informatica Feroviară S.A., în calitate de prestator. Informatica Feroviară a câștigat contractul într-o licitație în care a fost singurul ofertant.

Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă asigurarea interoperabilității sistemelor de ticketing pe care operatorii de transport feroviar public de călători le dețin. ARF susține că „proiectul va contribui la îmbunătățirea capacității ARF de monitorizare a indicatorilor utilizați în contractele de servicii publice și va înlesni transparentizarea și eficientizarea compensației de serviciu public acordată de la bugetul de stat operatorilor de transport feroviar de călători din România”.

Rezultatele așteptate, conform contractului de servicii încheiat cu  S.C. Informatica Feroviară S.A., sunt:

  • dezvoltarea și implementarea soluţiei software, Sistem de Colectare, Asamblare si Verificare Date Indicatori Serviciu Public si Calculul automat al subvenţiilor acordate operatorilor de transport feroviar de călători, pentru îndeplinirea funcţiilor de raportare si verificare a indicatorilor stabiliţi pentru acordarea subvenţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători;
  • dezvoltarea și implementarea soluţiei software, Platformă emitere electronică de bilete la trenurile de călători în trafic intern, care va fi pusă la dispoziţie de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară operatorilor de transport feroviar de călători.

Valoarea totală a proiectului este de 6,16 milioane lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează: 4,13 milioane lei – 85% contribuția Uniunii Europene, 729 mii lei – 15% contribuţia Guvernului României, 1,3 milioane lei, cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA. Pproiectul trebuie definitivat până la data de 31 mai 2023.

O întârziere de șapte ani

Existența unui astfel de sistem trebuia asigurată însă din 2016, potrivit prevedeirlor legale. ARF se găsește astfel în întârziere cu șapte ani (față de data la care sistemul va deveni funcțional) și se naște întrebarea: cât de solide au fost informațiile și declarațiile pe baza cărora ARF a plătit de la bugetul de stat miliarde de euro compensație în perioada scursă (în medie un miliard de lei pe an) ?

Baza unică trebuia înființată acum patru ani

Înființarea unei baze comune, centralizate la eliberarea legitimațiilor de călătorie e o cerință veche de cel puțin patru ani.  ”Pentru crearea unei baze de date comune, operatorii de transport feroviar public de călători care au încheiat contracte de servicii publice vor asigura începând cu data de 1 ianuarie 2017 interoperabilitatea sistemelor de ticketing pe care le dețin, în conformitate cu reglementările în vigoare”, spune art 7 din HG 231/2016.

În absența unuia astfel de sistem, acordarea compensațiilor se face pe baza declarațiilor pe proprie răspundere, dificil de verificat. Valoarea estimativă a contractului este de 3,6 milioane lei, iar durata de implementare 24 de luni. Autoritatea de Achiziții Publice a dat la începutul lunii noiembrie 2020 aviz condiționat licitației, făcând cel puțin 20 de observații în privința documentației, fapt care a ridicat semne de întrebare privind profesionalismul cu care a fost realizată documentația.

Chirițoiu: Subvenții fără bază verificabilă

Dealtfel, situația a fost criticată inclusiv de către șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. ”Sunt uimit de curajul funcționarilor de la Ministerul Transporturilor, care periodic acordă subvenții pentru transportul de călători fără a avea o bază verificabilă. Dai bani publici pe baza unor declarații pe propria răspundere, fără a avea o evidență referitor la ce bilete se eliberează. E un curaj pe care eu îl admir, dar pe care eu nu l-aș avea”, spunea recent ironic Bogdan Chirițoiu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share