Site logo
11 martie 2023

Asociația Metrou Ușor propune STB experiențele din Berlin, Viena, Berna sau Londra și lansează un ghid de îmbunătățire a serviciului de transport.

Pe 27 februarie 2023, STB a invitat Asociația „Metrou Ușor” să trimită propuneri pentru creșterea gradului de accesibilizare a transportului public. Invitația vine în contextul înființării unui Comitet Consultativ al Accesibilizării la nivelul conducerii STB, al cărui scop este „identificarea măsurilor care se impun pentru îmbunătățirea permanentă a serviciului de transport de care beneficiază călătorii cu dizabilități”.

Ghidul este disponibil la adresa https://forum.metrouusor.com/File?id=207977

Pe data de 8 martie, Asociația a trimis o listă exhaustivă de propuneri structurate pe două paliere: idei ce se pot implementa pe termen scurt și pe termen lung.

Asociația Metrou Ușor propune STB pe termen scurt

– Distribuirea și intercalarea echilibrată a vehiculelor accesibilizate.

– Operaționalizarea sistemului de informare audio-video în toate vehiculele deja echipate cu astfel de sisteme (asigurarea funcționării echipamentelor și actualizarea anunțurilor astfel încât acestea să țină pasul constant cu modificările traseelor).

– Aplicarea modelului #Berlin în dotarea și standardizarea tuturor vehiculelor cu pictograme clar vizibile destinate persoanelor cu dizabilități sau a călătorilor cu cărucioare pentru copii și evidențierea ușilor dotate cu #rampe care asigură accesul către spațiile din vehicul destinate acestora.

– În aplicația #InfoTB, evidențierea liniilor pe care circulă vehicule accesibile, precum și a fiecărui vehicul accesibil în parte, astfel încât să existe acces în timp real la informațiile necesare unei călătorii accesibile.

– Realizarea unei secțiuni dedicate informării persoanelor cu handicap, ușor de accesat, pe website-ul STB, precum și a unui ghid de călătorie destinat persoanelor cu handicap. Ghidul trebuie să fie disponibil atât în format electronic pe website-ul STB, în aplicația InfoTB, website-urile instituțiilor relevante partenere, cât și în format tipărit la ghișeele STB, centrele turistice PMB, etc. STB se poate inspira tot de la Berlin, de la ghidul operatorului municipal de transport #BVG.

Pe termen mediu și lung

– Accesibilizarea tuturor peroanelor existente, conform normativelor.

– Controlul real al calității și respectării normativelor la recepționarea lucrărilor de întreținere, șantiere terți / utilități sau modernizări.

– Includerea în Comisiile de Recepție a organizațiilor de profil pentru persoanele cu dizabilități, conform Legii 448/2006, Art.62, Alin.(4). Dacă această Lege ar fi fost respectată, nu ar mai fi fost recepționate lucrări neconforme. Extras din Legea 448/2006, Art.62, Alin.(4): “Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să includă reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale ale persoanelor cu handicap în comisiile de recepţie a lucrărilor de construcţie ori de adaptare a obiectivelor prevăzute la alin. (1*) şi (2)”. *Alin.(1): “… mijloacele de transport în comun şi staţiile acestora…”.

– Dotarea tuturor peroanelor cu plăci tactile de ghidaj, din materiale potrivite, durabile.

– Mobilierul urban și elementele infrastructurii rutiere precum copertine, coșuri de gunoi, panouri pentru publicitate, stâlpi pentru indicatoare sau semafoare etc. trebuie amplasate astfel încât să NU stânjenească circulația persoanelor cu dizabilități.

– Dotarea peroanelor cu balustrade pentru sprijin, odihnă și siguranță, contra dezechilibrării.

– Lărgirea peroanelor care în prezent sunt prea înguste și stanjenesc, limitează sau pun în pericol mobilitatea persoanelor cu dizabilități, cu atât mai mult la orele de vârf. Astfel de lucrări trebuie executate chiar și cu prețul reconfigurării punctuale a carosabilului și a tramei stradale.

– Mentenanța adecvată și repararea pavajului / gropilor de pe peroane, inclusiv prin aplicarea garanției dacă este valabilă.

– Studierea fiecărei stații fără peroane și construirea de noi peroane acolo unde este fezabil, chiar și cu costul reconfigurării tramei stradale. Pentru stațiile unde trama stradală nu permite construirea peroanelor, propunem implementarea “modelului #Viena”. Măsura reprezintă ușoara ridicare a carosabilului, astfel încât acesta să devină peron, la același nivel cu trotuarul. Metoda este răspândită la nivel european. Pentru tramele stradale înguste unde banda pe care circulă tramvaiul este la bordură, propunem implementarea “modelului #Berna”. Măsura reprezintă apropierea șinelor de trotuar, în zona stațiilor, astfel încât trotuarul să preia caracteristicile unui peron accesibil.

– Ușoara relocare a stațiilor mai aproape de obiectivele de interes (inclusiv pentru a reduce distanța corespondenței cu alte mijloace de transport). Cazurile sunt punctuale și trebuie tratate individual. Asociația Metrou Ușor a făcut deja o serie propuneri în acest sens, trimise către STB în 5 pachete de propuneri în perioada iunie – noiembrie 2022.

– Relocarea unor stații astfel încât acestea să existe pe ambele sensuri de circulație. Nu sunt acceptabile cazurile stațiilor pereche aflate la câteva sute de metri distanță unele față de celelalte (ex: peroanele Piața C. Coposu – Alexandru Sihleanu aflate la 220m distanță între treceri).

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share