Pentru a nu se știe câta oară în istoria căii ferate din România, politicile de management ale unei companii de căi ferate sunt reduse la concedieri și/sau desființări de posturi. De data aceasta Traian Preoteasa vrea desființarea a câteva sute de posturi din schema de personal a companiei, fără alte măsuri reale de reformă cum ar fi asigurarea pieselor de schimb la trenuri, solicitări pentru o compensație judicioasă a serviciului public, politici tarifare potrivite etc.
Două hârtii emise de Traian Preoteasa în ultima săptămână arată intențiile manageriale ale directorului CFR Călători. Măsurile sunt însă criticate puternic de sindicatele care afirmă că încă o dată un director CFR Călători știe doar să taie scheme de personal, fără a avea o viziune managerială potrivită.
Într-o prima adresă emisă la începutul lunii iulie Traian Preoteasa cere societăților regionale subordonate să stabilească până pe data de 13 iulie 2022 solicitările acestora de recrutare de personal în activitatea de reparații/ exploatare cu promisiunea că solicitările vor fi analizate în regim de urgență.
Solicitarea directorului general e făcută în vederea „desfășurării activității în condiții optime ” susține directorul general CFR Călători.
Această urgență a fost atât de mare încât imediat, a doua zi, în 14 iulie Traian Preoteasa remite directorilor o nouă adresă scrisă destul de neclar. El comunică directorilor regionali un număr total maxim de posturi corelat cu cel prevăzut pe întreaga societate în Bugetul de Venituri și Cheltuieli. Astfel limitele impuse în a doua hârtie sunt de aproximativ 11.000 de angajați, respectiv 2.598 la București, Craiova 1.252, Timișoara 1.379, Cluj 1.506, Brașov 1.314, Iași 1.350, Galați 975 și Constanța 658.
”Fiecare sucursală regională de transport feroviar de călători se va încadra în numărul total maxim de posturi corelat cu numărul maxim de salariați prevăzut în BVC al societății pe anul 2022” cere Traian Preoteasa.
Cum bugetul de venitrui si cheltuieli prevede 12.000 de angajați, inclusiv CFR Călători, structura centrală, se cere astfel desființarea a aproximativ câteva sute de posturi (luând în calcul că alte câteva sute sunt în CFR Călători – central).
BVC prevede pe acest an 12.000 posturi, cu 1000 sub cele comunicate de Traian PreoteasaReducerile se vor reflecta probabil la următoarea rectificare bugetară în BVC CFR Călători iar Preoteasa va fi probabil lăudat de „etajul I” (cum numesc sindicaliștii cabinetul ministrului Grindeanu) pentru eficiența sa.
Iulian Măntescu: Măsurile adevărate de reformă, lipsă
Iulian Măntescu, lider al Federației Mecanicilor de Locomotivă explică că e vorba de o reducere a posturilor vacante, una dintre singurele politici aplicate după 1990 de către liderii companiilor de cale ferată. Măntescu spune că există posturi din organigramă care sunt neocupate și la care se poate renunța dar nu in zona de exploatare, siguranță a transporturilor unde e deficit de personal. Posturile neocupate ar putea fi transformate în posturi in zonele unde există deficit de personal.
Calea Ferată avea imediat după 1990 230000 de angajați și s-a ajuns la numărul de personal de acum în urma unor politici bazate doar pe concedieri și restrângeri de scheme de personal. Măsurile adevărate de reformă cum ar fi eliminarea discriminărilor între modrurile de transport, taxarea corespunzătoare, accizarea carburanților, subvenționarea la nivel real a căii ferate sunt măsuri neaplicate.
Maxim Rodrigo: Decât comisii de anchetă la locomotive în flăcări, mai bine cabluri înlocuite
Este inadmisibil faptul că Traian Preoteasa, directorul general al CFR CĂLĂTORI, alege în loc de schimbul real de generații angajare parțială la locurile vacante din exploatare și eliminarea celorlalte posturi. De exemplu la mecanicii de locomotivă de la CFR CĂLĂTORI unde există din punctul nostru de vedere o criză datorată pensionării a unei generații si angajări parțiale pe o parte din locurile vacante, in loc de înlocuire a lor cu altă generație.
În consecință CFR CĂLĂTORI își va micșora numărul de trenuri ceea ce va afecta mobilitatea românilor. Federația noastră a susținut tot timpul si sustine că CFR Călători nu are nevoie de directori generali care nu sunt în stare să păstreze cota de piață a societății și tot timpul a protestat împotriva unor astfel de directori generali cărora le-a solicitat demisia., Mai ales că în paralel in timpul conducerii lor s-a constatat că s-a micșorat materialul rulant si numărul de personal angajat din lipsa de strategii etc. ”, spune Maxim Rodrigo, președinte al Feretației Sindicale din Transporturile Feroviare
În loc de comisii de anchetă a incendiilor la locomotive, CFR Călători ar aloca mai bine banii necesri înlocuirii cablurilor defecte vechi vinovate de incendii la locomotive, dar și pentru nefuncționarea instalațiilor de aer condiționat, mai spune el.
Ambii lideri sindicali afirmă că CFR Călători pierde cotă de piață și că un management adevărat al companiei ar trebui să asigure cel puțin menținerea cotei în condițiile în care se vorbește din ce în ce mai mult de dezvoltarea transportului feroviar.
Este inadmisibil ca societatea să înceapă anul cu o piedere asumată de 600 milioane lei. Limitarea posturilor va aduce economii poate de 100 milioane lei dar ce se va întâmpla cu restul pierderilor? întreabă sindicaliștii retoric.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail