Site logo
AUDIT. Neregulile găsite de Curtea de Conturi la achizițiile ARF, confirmate parțial
8 mai 2024

Neregulile constatate de inspectorii Curții de Conturi la achizițiile făcute de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în perioada 2019-2022 au fost confirmate doar parțial de un Raport de audit de conformitate emis de aceeași instituție de control a statului. Între timp, problemele semnalate au fost remediate post-factum, iar conducerea ARF a primit recomandări pentru ca acestea să nu se repete.

Club Feroviar a consultat un Raport de audit de conformitate privind verificarea unor aspecte înscrise în sesizările/petițiile primite de Curtea de Conturi a României, cu privire la modul de respectare a prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice în perioada 01.01.2019 – 31.12.2022, la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Documentul integral îl puteți consulta aici:

2024-04-11_AC_DCAP_AUTORITATEA_PT_REFORMA_FEROVIARA

Doar vicii de formă, nu de fond la achiziția trenurilor RE-IR

Scopul misiunii de audit a fost obținerea unei asigurări rezonabile privind modul de respectare a prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice în cazul achiziţiilor directe realizate în perioada 2019 – 2022 şi în cazul etapelor de planificare și organizare a procedurii de licitație deschisă, având ca obiect achiziția unui număr de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE- IR, şi a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii necesare funcţionării respectivelor trenuri. Contractul a fost încheiat cu Alstom, iar ulterior s-a decis suplimentare acestuia cu alte 17 trenuri, până la totalul de 37.

Referitor la acest din urmă contract, în documentul Curții de Conturi se precizează că procedura de licitație nu se regăsește în variantele programelor anuale ale achizițiilor publice publicate pe site-ul instituției. ”Cauzele neregulilor constatate sunt identificate în controalele interne ineficiente, precum și în lipsa actualizării Procedurii de proces elaborată la nivelul Serviciului Achiziții Închiriere și Monitorizare Material Rulant, prin nedezvoltarea acesteia în proceduri operaționale dedicate etapei de planificare a achizițiilor publice, având în vedere și sursa de finanțare utilizată. Consecința neregulilor constatate se identifică în nerespectarea principiului transparenței în etapa de planificare a activității din domeniul achizițiilor publice”, se precizează în Raport. Este de fapt o eroare de formă, nicidecum una de fond, modul cum a fost organizată licitația pentru cele 20 de trenuri nefiind pus sub semnul întrebării.



Nereguli la achizițiile ARF fără licitație din mandatul lui Gigi Gavrilă

Au fost însă descoperite nereguli în ceea ce privește 12 dosare de achiziții directe, mai exact fără licitație, contracte semnate în perioada în care președinte al ARF era Gigi Gavrilă și (unele dintre ele) prelungite apoi prin acte adiționale în mandatul lui Ștefan Roșeanu.

Este vorba de contracte care vizau servicii de întreținere a sediului ARF, servicii de întreținere și reparare echipamente IT&C de tip imprimante multifuncționale (semnat cu SC Document SRL), servicii de formare profesională – Curs de perfecționare ”expert achiziții publice” (SC Expert Business Center SRL), Curs de perfecționare ”contracte de servicii publice în domeniul transportului feroviar de călători” (Asociația profesională a formării în administrația publică locală CINAQ), cazare la cursul de perfecționare menționat (cu aceeași asociație), cumpărarea de aparate de aer condiționat cu montaj inclus (cu firmele SC Clima Cool Consulting SRL și SC Clima Solution) etc.

”Persoanele cu atribuții din cadrul ARF nu au respectat obligația de a publica în SEAP anunțul privind achiziția directă efectuată offline a serviciilor de întreținere sediu ARF, precum și anunţurile privind modificarea, prin acte adiționale, a duratei și prețului final ale contractelor de servicii având ca obiect întreținerea și repararea de echipamente IT&C respectiv servicii de mentenanță și asistență programe informatice financiar-contabil și salarizare, fiind încălcate prevederile art. 7 alin. (8) și art. 222^1 alin. (1) din Legea nr. 98 din 2016 privind achizițiile publice și art. 165 alin. (2) din NM aprobate prin HG nr. 395/2016”, se arată în Raport. Abia când a venit echipa de audit, achizițiile directe făcute în anii anteriori au fost publicate în SEAP.



Aspecte de neconformitate nesemnificative

Concluzia generală în urma misiunii de audit de conformitate a fost următoarea: ”În urma verificării aspectelor rezultate din adresele primite de Curtea de Conturi a României cu privire la nerespectarea de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în perioada 2019 – 2022, a prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice în cazul procedurii de atribuire prin licitație deschisă având ca obiect achiziţia unui număr de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE- IR, destinate conectării centrelor urbane din România şi a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii necesare funcţionării respectivelor trenuri, inițiată prin publicarea în SEAP a anunțului de participare nr. CN 1020204/03.04.2020, dar și a achizițiilor directe inițiate și finalizate în perioada 2019-2022, pe baza procedurilor de audit efectuate asupra documentelor și operațiunilor care intră în sfera de cuprindere a auditului de conformitate, echipa de auditori publici externi a constatat aspecte de neconformitate cu prevederile legale în vigoare care nu sunt semnificative și care confirmă numai parțial aspectele sesizate Curții de Conturi”.

Set de recomandări pentru Ștefan Roșeanu

În consecință, Curtea de Conturi a emis un set de recomandări privind măsurile ce urmează a fi luate de conducerea ARF pentru ca asemenea situații să nu se repete. Pe scurt, este vorba de instruirea personalului Serviciului Achiziții Închiriere și Monitorizare Material, modificarea unor proceduri și revizuirea altora.

Iar conducerea ARF nu a contestat în niciun fel cele constatate de auditorii Curții de Conturi: ”În urma analizei deficiențelor consemnate, nu a fost exprimat un punct de vedere contrar constatărilor echipei de audit, reprezentanții entității luând atât măsuri de remediere a deficiențelor constatate în timpul controlului, cât și măsuri de prevenire a riscului de apariție pe viitor a acelorași deficiențe”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share