Autorizarea personalului Metrorex, preluată de ASFR. Au fost găsite ”deficiențe sistematice”

Oficialii Autorității de Siguranță Feroviară Română s-au săturat de neregulile de la Metrorex, unde au constatat ”deficiențe sistematice în pregătirea personalului cu responsabilități în siguranța circulației”, care ar putea afecta ”cu consecințe grave siguranța circulației în transportul cu metroul”. Astfel, autorizarea personalului Metrorex cu atribuții în siguranța circulației se va face de acum încolo sub stricta supraveghere a CENAFER și, mai ales, a ASFR.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii pentru aprobarea Normelor privind autorizarea centrelor proprii de formare-calificare ale operatorilor economici care desfășoară activități specifice transportului cu metroul, a Normelor pentru autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei din transportul cu metroul și a Normelor privind implementarea și dezvoltarea sistemului de menținere a competențelor profesionale pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației din transportul cu metroul.
Controlul din vară a scos la iveală nereguli grave
Reprezentanții ASFR, împreună cu cei ai ministerului și cei ai Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) au făcut în vara acestui an o inspecție de stat la Metrorex, așa cum a scris Club Feroviar. Când au tras linie, pe 13 august, inspectorii au consemnat o realitate.
Modul cum se fac în prezent, potrivit reglementărilor în vigoare, instruirea și evaluarea personalului ”a permis un grad intolerabil de mare de libertate în alegerea modalităților de implementare și dezvoltare a sistemului de menținere a competențelor profesionale pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Tot aici se menționează că ”au existat deficiențe sistematice în pregătirea personalului cu responsabilități în siguranța circulației, iar aceste aspecte ar fi putut afecta, cu consecințe grave, siguranța circulației în transportul cu metroul”.
CITEȘTE și E definitiv: Toți foștii instructori șpăgari de la Metrorex au scăpat de pușcărie
Pe cale de consecință, pentru a nu se perpetua situația actuală, ASFR a decis să preia frâiele în autorizarea personalului Metrorex cu atribuții în siguranța circulației. Așa cum vom vedea în continuare, în rezumatul pe care l-am făcut stufosului document pus pe site-ul MTI, ASFR va controla procesele de autorizare a personalului, precum și evaluarea periodică a competențelor profesionale.
ASFR va autoriza centrele de formare-calificare a personalului
Formarea-calificarea personalului se va face în centre autorizate. Autorizarea centrelor proprii ale operatorilor de transportul cu metroul (în speță Metrorex, căci la momentul actual este singurul operator de acest fel din România), de formare-calificare a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, precum și a centrelor de instruire și monitorizarea activităţii de implementare şi de dezvoltare a sistemului de menţinere a competenţelor profesionale se va face de către ASFR. De asemenea, condițiile și duratele minime de instruire practică și de stagiu în vederea autorizării se stabilesc de CENAFER prin decizie a directorului general, cu avizul ASFR.
Autorizaţiile emise până la data intrării în vigoare a prezentului ordin rămân valabile până la data expirării acestora.
Metrorex va fi obligată să trimită la CENAFER, până la data de 15 noiembrie a fiecărui an, solicitarea pentru evaluarea în vederea confirmării periodice a competențelor profesionale generale, corespunzătoare funcțiilor personalului cu responsabilități în siguranța circulației din transportul cu metroul, pentru întreg personalul propriu.
Condițiile în care se va face autorizarea personalului Metrorex cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
Autorizarea personalului Metrorex cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se va face de către ASFR, la solicitarea scrisă a Metrorex (pentru personalul propriu) sau a persoanelor fizice. Autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se va face în următoarele cazuri:
a) după absolvirea cursurilor de calificare sau de recalificare;
b) după efectuarea programului de stagiu întocmit de Metrorex, avizat de ASFR, sau a unor etape specifice acestuia, pentru persoanele cu studii superioare;
c) pentru conducerea unui tip de locomotivă-automotor, ramă electrică sau a altui tip de vehicul feroviar motor utilizat în transportul cu metroul;
d) la reluarea activității personalului care a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive.
Comisia de examinare, controlată strict de ASFR și CENAFER
Nici comisia de examinare nu va mai fi la cheremul conducerii Metrorex, ci va fi controlată strict de ASFR și CENAFER. Ea va fi formată din:
a) un reprezentant de specialitate din cadrul ASFR, în calitate de preşedinte;
b) un reprezentant al CENAFER, în calitate de membru;
c) un reprezentant al Metrorex, atestat de ASFR conform reglementărilor specifice, în calitate de membru.
Comisiile de examinare vor aproba de către directorul general al ASFR, în baza nominalizărilor transmise de CENAFER şi de conducerea Metrorex. Candidaților care au obținut calificativul ”corespunzător” în urma susținerii examenului de autorizare li se va elibera o autorizație de către ASFR, care va fi valabilă pe o perioadă de 10 ani. Candidații care au obținut calificativul ”necorespunzător” se pot prezenta la o a doua examinare după cel puţin 30 de zile, dar nu mai mult de trei luni de la data primului examen. Candidații care nu au promovat a doua examinare se pot prezenta la a treia examinare după o perioadă de șase luni, dar numai după efectuarea unui nou stagiu în vederea autorizării.
Motive pentru suspendarea sau retragerea autorizației
Autorizaţia pentru exercitarea funcţiei deţinută de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se va suspenda în următoarele cazuri:
a) la solicitarea angajatorului în cazul producerii de accidente sau incidente în transportul cu metroul, pe durata investigării/cercetării cauzelor, până la termenul dispus de acesta;
b) personalul se face vinovat de producerea unor accidente sau incidente în transportul cu metroul, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară prealabilă, până la termenul dispus prin acest dosar;
c) personalul a obținut un aviz ”inapt temporar” din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care a fost autorizat – până la obţinerea avizului ”apt”;
d) personalul nu deține aviz medical şi/sau psihologic în termen de valabilitate pentru funcţia în care a fost autorizat – până la prezentarea avizului cu menţiunea «apt»;
e) personalul nu a fost verificat profesional periodic prin evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale la termenele stabilite conform programării şi reglementărilor specifice sau a fost declarat ”necorespunzător” în urma acestor evaluări periodice – până la obţinerea unui rezultat ”corespunzător”;
f) neavizarea, de către personalul cu atribuții în acest sens, a faptelor care au condus la închiderea, în mod accidental, a circulaţiei în transportul cu metroul, precum și a celor care au pus în pericol siguranţa feroviară și care au avut ca urmare perturbarea activităţii de transport cu metroul;
g) neavizarea de îndată, de către personalul cu atribuții în acest sens, a producerii unui accident/incident pe reţeaua feroviară cu metroul;
h) executarea serviciului de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei în transportul cu metroul constatat sub influenţa băuturilor alcoolice şi/sau a substanţelor psihoactive, conform rezultatului înscris în buletinul de analiză toxicologică.
Autorizaţia pentru exercitarea funcţiei deţinută de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se retrage şi îşi încetează definitiv valabilitatea atunci când:
a) personalul autorizat se face vinovat de producerea accidentelor sau a incidentelor în transportul cu metroul, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară prealabilă;
b) personalul autorizat devine «inapt» definitiv, din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care fost autorizat;
c) personalul a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive în funcţia pentru care deţine.
Metrorex va putea să solicite ASFR suspendarea autorizaţiilor de exercitare a funcţiei şi pentru alte cazuri decât cele prevăzute mai sus, atunci când în urma cercetărilor constată că a fost pusă în pericol siguranţa circulaţiei transportului cu metroul.
Evaluare periodică a personalului
În final, menționăm faptul că personalul Metrorex cu atribuții în siguranța circulației va fi evaluat periodic, în funcție de durata, numărul minim şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea instruirii profesionale şi a evaluării competenţelor profesionale generale, după cum urmează:
| Nr. crt. | Funcţia | Program de formare profesională continuă | |||||
| Instruire profesională | Periodicitatea evaluării competențelor profesionale generale | ||||||
| IPT* | IPS | ||||||
| Durată (ore/an) | Număr maxim de participanţi | Ore instruire la locul de muncă sau prin însoţire/ periodicitate | Număr maxim de participanţi | ||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
| 1. | Electromecanic automatizări și telecomunicații I, II, specialist (pentru instalațiile ATc ce concură la conducerea operativă și siguranţa circulaţiei cu metroul) | 24 | 20 | 2 ore/3 luni | Echipă de lucru/individual | 3 ani | |
| 2. | Electromecanic SCB (specialist, I, II), electromecanic | 24 | 20 | 2 ore/3 luni | Echipă de lucru/individual | 3 ani | |
| 3. | Electroenergetician fir contact (specialist I, II) | 24 | 20 | 2 ore/3 luni | Echipă de lucru/individual | 3 ani | |
| 4. | Montator I electroenergetician fir contact | 16 | 20 | 2 ore/3 luni | Echipă de lucru/individual | 4 ani | |
| 5. | Montator I automatizări și telecomunicații (pentru instalații ATc ce concură la conducerea operativă și siguranţa circulaţiei cu metroul) | 16 | 20 | 2 ore/3 luni | Echipă de lucru/individual | 4 ani | |
| 6. | Montator I SCB | 16 | 20 | 2 ore/3 luni | Echipă de lucru/individual | 4 ani | |
| 7. | Impiegat de mișcare | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Program de lucru/tură de serviciu | 3 ani | |
| 8. | Șef tură depou | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Program de lucru/tură de serviciu | 3 ani | |
| 9. | Șef tură mișcare (regulator) | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Program de lucru/tură de serviciu | 3 ani | |
| 10. | Șef tură tracțiune | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Program de lucru/tură de serviciu | 3 ani | |
| 11. | Operator mișcare | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Tură de serviciu | 3 ani | |
| 12. | Operator tracțiune | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Tură de serviciu | 3 ani | |
| 13. | Dispecer instalații electroenergetice | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Tură de serviciu | 3 ani | |
| 14. | Dispecer linii, tunele, | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Tură de serviciu | 3 ani | |
| 15. | Dispecer semnalizare, centralizare, bloc | 24 | 20 | 1 oră/3 luni | Tură de serviciu | 3 ani | |
| 16. | Conducător autodrezină, conducător vagonet motor | 8 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 4 ani | |
| 17. | Conducător vagonet motor | 8 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 4 ani | |
| 18. | Mecanic ajutor locomotivă și REM | 16 | 20 | 1 însoţire tren sau 4 ore însoţire manevră/4 luni | Individual | 4 ani | |
| 19. | Mecanic ajutor mașini grele cale și sudura căii | 16 | 20 | 1 însoţire tren sau 4 ore însoţire manevră/4 luni | Individual | 4 ani | |
| 20. | Mecanic instructor | 16 | 20 | 1 însoţire tren sau 4 ore însoţire manevră/4 luni | Individual | 4 ani | |
| 21. | Mecanic locomotivă și REM I și II | 16 | 20 | 1 însoţire tren sau 4 ore însoţire manevră/4 luni | Individual | 4 ani | |
| 22. | Mecanic mașini grele cale și sudura căii I, II | 16 | 20 | 1 însoţire tren sau 4 ore însoţire manevră/4 luni | Individual | 4 ani | |
| 23. | Revizor cale sau puncte periculoase | 12 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 5 ani | |
| 24. | Revizor locomotivă și REM | 12 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 5 ani | |
| 25. | Revizor tunel | 12 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 5 ani | |
| 26. | Șef echipă întreținere cale I și II | 12 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 5 ani | |
| 27. | Șef echipă lucrări de artă I și II | 12 | 20 | 1 oră/3 luni | Individual | 5 ani | |
| 28. | Instructor mișcare | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 3 ani | |
| 29. | Picher | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 3 ani | |
| 30. | Maistru automatizări și telecomunicații (pentru instalații ATc ce concură la conducerea operativă și siguranţa circulaţiei cu metroul) | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 4 ani | |
| 31. | Maistru electroenergetician fir contact | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 4 ani | |
| 32. | Maistru linii tunele | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 4 ani | |
| 33. | Maistru semnalizare, centralizare, bloc | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 4 ani | |
| 34. | Șef district linii, tunele, construcții speciale. | Autoinstruire profesională continuă | – | – | – | 3 ani | |


Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail