Site logo
Bilanțul lui Costescu la CFR Călători: Datorii de două ori mai mari către CFR SA, după un an de management
27 aprilie 2021

Fostul director general al CFR Călători Dan Costescu a lăsat compania cu datorii față de CFR SA de peste două ori mai mari decât la sosirea lui la conducerea acesteia, potrivit informațiilor din raportul de activitate al CFR SA pe 2020.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Bilanțul lui Costescu România Feroviară despre șeful CFR Călători Hotărâri de Guvern feroviare Dan Costescu la Romatsa ieșirea CFR Călători din criză deturnare de fonduri la CFR Călători CV-ul lui Dan Costescu

Datoriile CFR Călători către CFR SA au atins nivelul de aproape 300 de milioane de lei, respectiv aproape o treime din cele ale companiei naționale de transport feroviar de marfă aflată în dificultate de ani buni.

În mod constant, oficialii CFR Călători au insistat asupra faptului că sub conducerea lui Dan Costescu, la CFR Călători datoriile au scăzut. Cifrele CFR SA arată însă că ele în fapt au crescut. Raportul de activitate pe 2020 menționează datorii restante de 245 milioane lei și curente de 48 milioane lei, respectiv un total de 294 milioane lei.

În urmă cu un an, conducerea CFR Călători își făcea titlul de glorie din o așa-zisă reducere a datoriilor către CFR SA. Informațiile oferite Club Feroviar de CFR Călători arătau o situație chiar mai gravă. Datoriile ar fi fost la preluarea mandatului de către Dan Costescu, la finele lui ianuarie de 123 milioane lei. În perioada ianuarie-martie 2020, odată cu venirea lui Costescu, datoriile companiei ar fi fost reduse cu 27%, atingând  91 milioane lei (din care 89,71 milioane lei este reprezentat de TUI).

CFR SA: CFR Călători a achitat 80% din datorii în 2019 și doar 60% în 2020

Raportul de activitate al CFR SA menționează că CFR Călători și-a achitat în mică măsură datoriile în 2020, față de 2019. „Spre exemplificare, arătăm că în anul 2019 SNTFC SA a achitat cca 80% din creanțele datorate CFR SA, iar în anul 2020 a achitat doar cca 60% din creanțele datorate CFR SA”, se arată în raport. Alături de CFR Marfă, CFR Călători este menționat ca mare datornic către CFR SA, fapt care a avut consecințe grave asupra activității gestionarului infrastructurii.

„Pe fondul neîncasării creanțelor, pe parcursul anilor 2019 și 2020, CFR SA a acumulat arierate (plăți restante), nereușind să se încadreze în țintele indicative stabilite prin bugetul de venituri aprobat”, spune CFR SA.

Traficul de călători a fost pe întregul an 2020 doar cu 10% mai mic

Desigur că pandemia poate să fi jucat un factor agravant în situația datoriilor CFR Călători către CFR SA. Însă există câteva aspecte. Calitatea de bun manager se demonstrează în situațiile de criză, nu în cele în care totul merge bine. Apoi, traficul pe întregul an 2020 nu a fost cu mult mai mic decât cel prognozat astfel încât să justifice dublarea datoriilor într-un singur an. Raportul de activitate arată că prognoza inițială menționată în contractul CFR SA era de 56,3 milioane tren-km, în timp ce în realitate s-a atins nivelul de 51,5 milioane tren – km, deci o scădere de sub 10%.

CFR Călători a invocat constant neîncasarea compensației de la stat pentru a justifica nivelul ridicat al datoriei. „Aceste datorii au fost generate de neîncasarea compensației bugetare aferente obligației de serviciu public de transport feroviar de călători pentru perioada ianuarie-februarie 2020, deoarece contractul de servicii publice cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost semnat la data de 24.02.2020, în urma aprobării prin HG 146/21.02.2020”, spunea CFR Călători anul trecut.

Subvențiile încasate de companie au fost însă mult mai mari decât în 2019. CFR Călători a primit anul trecut o gură de aer de la stat, mână de ajutor pentru mascarea pierderilor masive. Compensația aprobată CFR Călători pentru 2020 a crescut cu 191 milioane de lei, sumă care intră la capitolul venituri ale companiei, chiar dacă nu e vorba de cele proprii.

Bilanțul lui Costescu: Datoriile CFR Călători au dus în dificultate și CFR Electrificare

În absența plății datoriilor de către  CFR Călători, CFR SA a fost nevoită să facă un soi de echilibristică. Mai mult, din cauza neplății datoriilor, în situație dificilă a ajuns și Electrificare CFR, filială CFR SA.

„Cum pe tot parcursul anului 2020, pe fondul neîncasării creanțelor de la principalii clienți și, în special, de la SNTFC CFR Călători SA, CFR SA nu a dispus de lichidități suficiente pentru acoperirea întregului necesar de plată și, cu ocazia rectificărilor bugetului de stat pentru anul 2020, a propus următoarele:

  • Majorarea participației pe care Statul Român prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii o deține la CFR SA cu suma de 130.500 mii lei cu care CFR SA să achite datoriile restante către filiala sa ELECTRIFICARE CFR SA. Măsura a fost realizată prin O.U.G. nr. 201/2020 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2020 (a treia rectificare), suma alocată fiind 130.000 mii lei. Cu această sumă, CFR SA a achitat obligațiile restante către ELECTRIFICARE CFR SA, iar aceasta a achitat datoriile către bugetul general consolidat al statului.
  • Majorarea participației pe care Statul Român, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, o deține la CFR SA cu suma necesară pentru achitarea către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a alocațiilor reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă obiectivelor proprii de investiții finanțate de la bugetul de stat și neutilizată până la finele anului bugetar, nevirată la bugetul de stat, precum și dobânzile și penalitățile de întârziere aferente acesteia, Măsura a fost propusă de CFR SA cu ocazia fiecărei rectificări a bugetului de stat pentru anul 2020, dar nu a fost realizată”, se arată în raport.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share