Site logo
18 octombrie 2022

Îngrijorat cel mai probabil de efectul negativ al intrării Instituțiile Financiare Nebancare (IFN) pe piața garanțiilor emise pentru lucrări de infrastructură, Guvernul a limitat săptămânile trecute valoarea lucrărilor până la care garanțiile pot fi oferite de IFN. Totodată BNR a lansat un semnal de alarmă privind astfel de garanții.

Potrivit OUG 136/2022 emisă la începutul lunii și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. nr. 975 din data de 06 octombrie 2022 noua valoare limită a lucrărilor ce pot fi garantate cu instrumente oferite de IFN este de 40 de milioane de lei, fără TVA. Plafonul este inferior celui care figura într-un proiect de act normativ emis de Ministerul Transporturilor lunile trecute anume 50 milioane lei.

Actul normativ menționat arată că lucrăile pot fi garantate cu „scrisori de garanție emise de instituții financiare nebancare din România sau din alt stat pentru achizițiile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40 milioane lei fără TVA și respectiv pentru achiziția de produse sau servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7 milioane lei fără TVA”.

Modificarea este dovada faptului că Guvernul și-a dat seama de riscurile intrării IFN pe piața garanțiilor, opinează un cunoscător din acest domeniu.

BNR: nimeni nu obligă autoritățile contractante să primească astfel de scrisori

Pe de altă parte intr-un document emis de BNR se arată că nicio autoritate contractantă nu e obligată să primească astfel de scrisori. Din informațiile Club Feroviar, CNAIR – Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale le acceptă, CFR SA nu prea.

„Această posibilitate instituită de lege nu reprezintă însă o obligație pentru entitățile care, în activitatea lor, urmează să fie beneficiari ai unor garanții să accepte garanțiile emise de IFN-uri fără impunerea de condiții de eligibilitate suplimentare, diferențiate în funcție de specificul fiecărui tip de garant”, scriu oficiali ai băncii.

Notița mai arată că banca nu a fost implicată în legislația care permite acum IFN să elibereze scrisori de garanție. „IFN sunt entități al căror obiect de activitate este strict limitat la creditare (inclusiv garantare) din surse proprii, fără a le fi permisă finanțarea activității de creditare din depozite sau alte fonduri atrase de la public. Având în vedere, în principal, aceste diferențe în modelul de finanțare, IFN sunt supuse unui cadru de reglementare și supraveghere sau, după caz, monitorizare, mai puțin strict decât cel aplicabil instituțiilor de credit (…) Banca centrală nu a fost implicată în procesul de adoptare a Legii nr.208/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice (…) având în vedere că acest proiect de act normativ nu se circumscrie prevederilor art.3 alin.2 din Legea nr.312/2004 privind statutul Băncii Naționale a României”. Practic dacă garanțiile emise de un IFN depășesc capitalurile proprii, acest IFN intră sub verificările BNR

„BNR în calitate de reglementator al pieței financiare are sub control limitat astfel de instituții.

La ultima modificare adusă Regulamentului BNR nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, în luna septembrie 2021, au fost întărite cerințele aplicabile IFN înscrise numai în Registrul general care desfășoară activitate de emitere de garanții/asumare de angajamente de garantare, în scopul instituirii unui regim de supraveghere adecvat riscului indus de raportul dintre nivelul de capitalizare și riscul asumat de aceste entități. Astfel, a fost introdus un nou criteriu de înscriere în Registrul special, constând în înregistrarea, la finele perioadei trimestriale de raportare, a unei valori supraunitare a raportului dintre valoarea soldului garanțiilor emise și angajamentelor de garantare asumate de IFN și valoarea capitalurilor proprii ale IFN. În acest mod, IFN în cauză intră în aria de supraveghere a BNR, fiind supuse unui regim mai strict de reglementare a condițiilor de derulare a activității”, spune instituția.

Garanțiile ar trebui să fie exprese, irevocabile, necondiționate

Apoi natura garanțiilor emise de IFN, respectiv faptul că o garanție poate sau nu poate fi o simplă bucată de hârtie fără valoare este în sarcina unei autorități contractante.

„Precizăm că legislația administrată de banca centrală nu impune obligația emitenților de garanții (instituții de credit ori IFN) de a furniza garanții exprese, irevocabile și necondiționate. Astfel de caracteristici ale instrumentului de garantare sunt stabilite contractual și pot varia, în funcție de necesitățile vizate de relația de afaceri dintre emitent și beneficiar. Precizăm și faptul că BNR nu are niciun fel de competențe (de reglementare ori supraveghere) în legătură cu aspectele contractuale dintre creditori și beneficiari. Cerințe privind caracterul expres, irevocabil și necondiționat al unei garanții se regăsesc, de obicei, în cadrul de reglementare aplicabil beneficiarilor acestor garanții.

Cu titlu de exemplu, menționăm că, potrivit cadrului european aplicabil instituțiilor de credit, acceptarea de către acestea, în calitate de beneficiari, a unor garanții emise de alte entități trebuie precedată de o analiză de risc juridic care să dea asigurarea că aceste garanții sunt exprese, irevocabile și necondiționate. În opinia noastră, se impune o analiză de oportunitate la nivelul beneficiarilor garanțiilor emise de IFN-uri, prin acestea înțelegând inclusiv autoritățile care pot accepta aceste garanții, potrivit celor mai recente modificări legislative, astfel încât, în cadrul normelor metodologice, să se prevadă elemente de diminuare a riscurilor cu care acești beneficiari s-au confruntat anterior. Reiterăm faptul că banca centrală nu a fost consultată pe parcursul procesului legislativ pentru a avea ocazia să emită această opinie.

Scrisorile se emit pe bndă rulantă

Precizările vin după ce Club Feroviar a avertizat că a apărut o industrie a garanțiilor emise de IFN-urilor cu firme care în câteva zile au ajuns să ofere zeci dacă nu sute pe scrisori de garanție pe bandă rulantă.

Firme de apartament cu capital de 200.000 de euro și cu ratinguri acordate de alte alte firme de apartament au ajuns să garanteze lucrări de sute de milioane de euro.  În final, în fața unei lucrări prost efectuate sau, mai rău, a unui șantier părăsit, statul nu mai are de unde să recupereze banii. Din cei 200.000 euro puși la bătaie, recuperați cu vârf și îndesat de IFN de la firmele cărora li s-au acordat garanțiile, companiile statului nu au de unde să recupereze daunele ce se pot ridica și la zeci de milioane de euro.

Surse Club Feroviar afirmau că în cele câteva zile scurse de la intrarea în vigoare a prevederilor Legii 208 din 2022 (cea care bagă în joc IFN la garantarea lucrărilor) două IFN din piață au emis nu mai puțin de 1.700 de scrisori de garanție, „muncind” aproape non-stop la emiterea acestora. Este un mister cum un IFN cu un capital social de un milion de lei „garantează”, fără a avea nimic în spate, lucrări de zeci de milioane de  lei, spre deosebire de societățile de asigurări care au în spate societăți de reasigurări.

În fața unor astfel de fraude la care statul a dat liber, autoritățile contractante au incercat să se protejeze. Mai multe entități precum CFR SA, CNAIR sau C.J. Ilfov au cerut ca IFN ce emit scrisori de garanție să aibă ratinguri pozitive. Este vorba de un fel de note de trecere date de companii mondiale specializate în expertiză economică și financiară.

Într-o notă consultată de Club Feroviar, Consiliul Județean Ilfov ANAP răspunde că solicitarea unei autorități contractante ca IFN care emite garanția să aibă un rating de BBB-/Baa3 nu contravine legii.

Acesta este însă momentul la care a apărut o altă șmecherie. Introducerea unei cerinte legate de ratingul IFN nu a încurcat cu nimic afacerile băieților deștepți. Firme de apartament specializate în analize de bonitate fiscală au ajuns să ofere pe bandă rulantă ratinguri AA către IFN. Totul contra unei sume care, spun sursele noastre, este de 1000 de euro.

Una dintre agențiile care au acordat astfel de ratinguri de fațadă a fost RISCO Servicii Financiare. RISCO a acordat acum doi ani un rating AA cu peste 700 de puncte din 850 maximum posibil unui IFN care în primavera acestui an a fost radiat de BNR pentru nerespectarea a peste 20 de prevederi legale. Pe lista clienților RISCO mai figura cel puțin alte patru IFN radiate ulterior. Unul dintre IFN radiate cu bonitate pozitivă este Finance One, parte din grupul Capidava. Grupul se află acum în piață cu alte  IFN, și anume WIZ Cover și Real Credit & Lease. Odată ce BNR decide radierea unui IFN deseori acționarii acestuia se reînființează pe piață sub alt nume, BNR fiind în acest caz cu mâinile legate.

Citește și „Realizări ale Guvernului: Într-o săptămână se dă liber la țepele date companiilor de infrastructură”  

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share