Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a făcut joi dimineață primul pas pentru electrificarea liniei Rădulești-Giurgiu, singura porțiune pe care se circulă cu tracțiune diesel de pe tot traseul de peste 4.000 km al Orient Expres. Pe aici circulă, din 2005, și trenurile care fac legătura între București și Giurgiu și, mai departe, spre Bulgaria.
Adrian Bărbulescu
În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Servicii de elaborare Studiu de Fezabilitate pentru
Câștigătorul licitației va trebui să respecte actele normative şi de reglementare specifice infrastructurii feroviare, construcții, aplicabile, în vigoare, în vederea prezentării unui proiect ˮmaturˮ, care să corespundă celei mai eficiente soluții din punct de vedere tehnico-economic, pentru care să se aprobe asigurarea sursei de finanțare pentru implementarea obiectivului de investiție, cu asigurarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României și respectarea conformității standardelor impuse pentru Coridoarele Europene și Coridoarele TEN-T.
Electrificarea liniei de cale ferată Rădulești-Giurgiu Nord este și varianta optimă pentru minimizarea impactului asupra mediului cauzat de traficul de marfă în zona Parcului Natural Comana, prin preluarea traficului de marfă de pe ruta București Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră.
Ce prevede contractul pentru electrificarea liniei Rădulești-Giurgiu
Contractantul va îndeplini, în cadrul contractului de prestări servicii sectorial, următoarele obiective specifice: • creșterea vitezei medii de circulație a trenurilor; • creșterea atractivității transportului feroviar pe tronsonul respectiv; • minimizarea efectelor negative asupra mediului; • creșterea volumului de transport pe calea ferată; • descongestionarea traficului feroviar din București si zonele limitrofe; • menţinerea şi, eventual, atragerea de noi transporturi de pe Coridorul European de Marfă RFC 7 Praga – Atena pe teritoriul României; • creșterea veniturilor CFR din taxa de utilizare a infrastructurii.
Valoarea totală estimată a contractului, care va trebui dus la bun sfârșit în termen de nouă luni de zile, este de 3.146.831 de lei, echivalentul a aproape 640.000 de euro.
Proiectul „Electrificarea liniei feroviare Rădulești-Giurgiu Nord” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT), varianta august 2016, aprobat prin HG nr. 666/2016, încadrându-se în capitolul “Proiecte electrificare și reabilitare cale ferată”. De asemenea, în Contractul de activitate al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA pentru perioada 2016-2020, aprobat prin H.G. nr.232/2016, sunt prevăzute “Programul pentru electrificarea liniilor de cale ferată și îmbunătățirea cadrului de furnizare și gestiune a energiei electrice” și participarea la Coridorul de transport feroviar de marfă nr. 7 “Orient”.
Condiții de participare la licitația privind SF pentru electrificarea liniei Rădulești-Giurgiu
Pentru participarea la licitație, se solicită experiență similară. Ofertantul trebuie sa facă dovada că a prestat și a dus la bun sfârșit în ultimii cinci ani de zile (perioadă ce se calculează de la data limită de depunere a ofertelor), servicii de elaborare/actualizre/revizuire documentatii tehnico economice pentru specialităţile suprastructură cf, terasamente cf, lucrări de artă (poduri/podețe/viaducte etc.), instalaţii de semnalizare feroviară (centralizare electronică și ETCS nivel 2), telecomunicaţii feroviare (inclusiv GSM-R), energoalimentare (inclusiv SCADA), linie de contact în valoare cumulată de minimum un milion de lei fără TVA.
Valoarea garanției de participare este de 30.000 de lei și va avea o perioadă minimă de valabilitate de șapte luni de zile. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 23 august 2021, ora 15,00. Oferta trebuie să fie valabilă până la data de 23 martie 2022.
Odată pe an, pe aici trece Orient Express
Secția de cale ferată 903 face legătura între Videle, pe Magistrala 900 București-Craiova-Timișoara, și Giurgiu, la frontiera cu Bulgaria, pe Podul Prietenia de peste Dunăre.
Este linie simplă (dublă pe alocuri), neelectrificată, iar de la Rădulești (prima stație după Videle) la Giurgiu Nord sunt 56 km, distanță parcursă de trenurile Regio în mai bine de o oră. Pe aici circulă din 2005, când s-a prăbușit podul de la Grădiștea de pe secția 902, trenurile care fac legătura între București și Giurgiu. Între timp, la Grădiștea austriecii de la Porr Construct au început organizarea de șantier pentru începerea lucrărilor de reconstrucție a podului și reluarea circulației feroviare, pe baza contractului câștigat la finele anului trecut.
Tot pe linia Rădulești-Giurgiu circulă în fiecare an și Orient Express, fiind vorba de singura porțiune neelectrificată de pe traseul său de peste 4.000 km.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail