Site logo

BREAKING. CNSC obligă din nou STB să cumpere tramvaiele lui Gruia Stoica din Rusia

de 5 noiembrie 2025
BREAKING. CNSC obligă din nou STB să cumpere tramvaiele lui Gruia Stoica din Rusia

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) obligă din nou Societatea de Transport București să cumpere tramvaiele lui Gruia Stoica, produse în Rusia lui Vladimir Putin. Electroputere VFU Pașcani a contestat decizia STB SA de anulare a procedurii de achiziție sectorială având ca obiect „Tramvaie noi din gama de 18 m cu podea total coborâtă” și a avut câștig de cauză.

Știrea că Gruia Stoica a contestat la CNSC decizia STB de anulare a procedurii a fost publicată inițial de Economedia.

Într-o declarație acordată publicației menționate, proprietarul Grup Feroviar Român spunea că justificarea STB SA de anulare a licitației pe motiv de sancțiuni la adresa furnizorului rus nu este justificată și că, mai degrabă, STB (și, în fapt, Primăria Capitalei) nu are banii de tramvaie. De asemenea, omul de afaceri susținea că Electroputere VFU Pașcani ar avea furnizori alternativi, alții decât cei ruși supuși sancțiunilor și, în plus, că întreaga justificare a autorității bucureștene este șubredă, pentru că atunci când firma sa a câștigat licitația rușii nu erau sub nicio sancțiune.



CNSC a admis contestația Electroputere VFU Pașcani

Între timp, CNSC a și soluționat contestația și a dat câștig de cauză societății din Pașcani.

”Admite contestaţia formulată de Electroputere VFU Paşcani SA, în contradictoriu cu Societatea de Transport Bucureşti STB SA, anulează decizia de anulare a procedurii împreună cu actele subsecvente acesteia şi dispune continuarea procedurii, prin punerea în aplicare a deciziilor anterioare ale CNSC, rămase definitive urmare a respingerii plângerilor, în termen de 10 zile de la comunicarea prezentei”, se arată în Decizia CNSC nr. 76934/03.11.2025.

Consiliul contrazice toate argumentele aduse de reprezentanții STB. Spicuim din document: ”Modalitatea în care a înţeles entitatea contractantă să anuleze procedura de atribuire a contractului se situează în afara prevederilor legale, urmând să se observe în principal, că atunci când se hotărăşte organizarea unei proceduri de atribuire, entitatea trebuie să aibă în vedere atât încadrarea contractului în bugetul său cât şi stabilirea unor cerinţe care să corespundă necesităţilor sale şi care să nu restrângă concurenţa. În măsura în care a decis să poată asigura achiziţionarea unor produse şi a publicat anunţul de participare împreună cu documentaţia de atribuire (care include fişa de date şi caietul de sarcini), nu mai este permis ca prin propria voinţă îi schimbe necesitatea în etapa de evaluare a ofertelor. (…) anularea procedurii este consecinţa directă a inacţiunilor entităţii contractante care după 5 ani (perioadă în care s-au pronunţat două decizii CNSC rămase definitive prin respingere plângerilor de către Curtea de Apel Bucureşti), a constatat că perioada de valabilitate a ofertei și garanţia de participare a expirat, în condiţiile în care avea obligaţie legală de a se asigura că aceste elemente sunt valabile inclusiv pe perioada legală prevăzută pentru rezolvarea eventualelor contestaţii”.

Decizia nu este definitivă, ea putând fi atacată cu o plângere în termen de 10 zile de la comunicare.

În septembrie, STB a anulat procedura

Pe 24 septembrie 2025, așa cum am scris atunci, Societatea de Transport București a anunțat că nu mai cumpără tramvaiele lui Gruia Stoica.

”Decizia survine ca urmare a imposibilității obiective de finalizare a contractului, întrucât ofertantul desemnat câștigător nu a transmis garanțiile și documentele necesare pentru prelungirea valabilității ofertei, în ciuda demersurilor și solicitărilor repetate adresate de STB, în scopul finalizării procedurii de achiziție sectorială. Neîndeplinirea acestor obligații a condus la încetarea valabilității ofertei și a garanției de participare, creând un impediment definitiv pentru semnarea contractului”, se arăta în comunicatul STB.

Tot aici se preciza că potrivit declarațiilor depuse de Electroputere VFU Pașcani, în cadrul licitației, producătorul propus pentru livrarea tramvaielor este o societate cu sediul în Moscova, Federația Rusă. ”Or, potrivit Regulamentului (UE) 2022/576 care modifică Regulamentul (UE) nr. 833/2014 privind măsurile restrictive împotriva Rusiei, este strict interzisă atribuirea sau executarea contractelor de achiziții publice cu entități rusești sau controlate de acestea. Această interdicție se aplică direct și în România și privește atât contractanții principali, cât și subcontractanții sau furnizorii care depășesc 10% din valoarea contractului. În aceste condiții, procedura nu mai poate fi finalizată, existând atât un impediment obiectiv legat de valabilitatea ofertei, cât și un impediment legal derivat din legislația europeană”, precizează STB.

O telenovelă care a început pe vremea Gabrielei Firea

Tramvaiele turcești Panorama Modernizarea liniei de tramvai deraieri la STB tramvai nou în București covid în microbuze licitația pentru tramvaie autobuze pe linia de tramvai investiții în linii de tramvai STB după 15 mai reorganizarea companiilor municipale mai puține tramvaie în București Gabriela Firea și Traian Băsescu Firea îi dă replica lui Ludovic Orban transport public gratuit licitația pentru tramvaie tramvaie turcești la BucureștiSTB a lansat licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri lungime în septembrie 2019, atunci când la conducerea Primăriei Capitalei se afla Gabriela Firea.

Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA (ambele din Grupul Grampet al lui Gruia Stoica) a câștigat licitația. La momentul lansării procedurii de achiziție, în conturile STB exista suma necesară cumpărării acestor tramvaie. Numai că între timp, Gabriela Firea băgase, practic, Primăria în faliment, iar nici instituțiile din subordine nu stăteau deloc bine din punct de vedere financiar. În decembrie 2019, STB a fost nevoită să pună gaj la Fisc 10 tramvaie, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, alte utilaje, precum și sediul central al societății, pentru a putea obține reeșalonarea unei datorii de 231 de milioane de lei. Deci nici vorbă de bani pentru investiții.

Pe 31 decembrie 2020, când deja în fruntea Primăriei Capitalei se afla Nicușor Dan, procedura de achiziție a fost anulată de directorul general al STB de la vremea respectivă, Mihai Petcu. Decizia de anulare a licitației nu a fost însă luată de Petcu de capul lui, ci la solicitarea primarului general. Nicușor Dan motiva că nu consideră oportună această investiție, în primul rând fiind menționat faptul că utilitatea tramvaielor de 18 m este limitată la câteva trasee secundare. În adresă era criticat și prețul unui tramvai de 18 m, apropiat de preţul unui tramvai din clasa 27-36 m. De asemenea, se invocau durata de viaţă de doar 17 ani, garanţia de doar doi ani (la cele cumpărate de la Astra Vagoane Călători și care circulă deja de doi ani în Capitală garanţia este de cinci ani) și obligativitatea inspecţiei tehnice zilnice pentru verificarea stării normale de funcţionare.

Ulterior, Gruia Stoica a dat STB în judecată, pentru a o obliga să semneze contractul și pentru a obține penalități de întârziere. La începutul lunii decembrie 2024, Judecătoria Sectorului 1 a stabilit penalități de 0,5% (aproximativ 300.000 de euro) pe zi pentru refuzul STB de a semna contractul cu societatea din Grupul Grampet. Apoi, STB a contestat penalitățile și a vrut să încheie contractul.



Share