Site logo
3 august 2020
CFR e datoare la Alstom

E oficial și definitiv. Curtea de Apel București a decis că CFR e datoare la Alstom și la alți cinci constructori cu suma de cinci milioane de euro. Consorțiul care a lucrat la modernizarea căii ferate a dat în judecată administratorul infrastructurii feroviare, care nu recunoștea sumele cheltuite în plus pentru decontaminarea unor terenuri.

Adrian Bărbulescu

CFR e datoare la Alstom

”Soluția pe scurt: Admite cererea. Obligă pârâta să achite reclamantei suma de 24.087.822,65 lei, reprezentând pretenţii datorate în temeiul contractului nr.23/15.02.2012. Definitivă. Pronunţată, azi, 30 iulie 2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei instanţei”, se arată în decizia definitivă pronunțată joi de Curtea de Apel București, Completul pentru recurs la achiziții publice.

CFR e datoare la Alstom pentru lucrările de decontaminare

Contactat de Club Feroviar, directorul general al Alstom Transport pentru România, Bulgaria și Republica Moldova, a confirmat informația și a explicat la ce se referă decizia instanței: ”Cu prilejul modernizării căii ferate, am decontaminat niște terenuri, ceea ce a presupus costuri suplimentare. Am dat în judecată CFR SA pentru că nu voiau să ne dea banii pe decontaminare”.

Contractul a fost semnat în 2012 cu o asociere de cinci constructori

Lucrările de modernizare au vizat tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – km 614 din vestul țării, cu o lungime de 41,185 km de linie dublă de cale ferată electrificată. Contractul a fost semnat pe 15 februarie 2012 cu asocierea Alstom Transport SA – Swietelsky Baugesellsachaft mbH – Astaldi SpA – Euro Construct Trading’98 SRL – Dafora SA. Valoarea contractului a fost de 1,080,484,729 lei (aproximativ 243 milioane de euro la cursul valutar de la acea vreme). De altfel, toate societățile menționate au fost parte în procesul cu CFR SA, în calitate de ”recurent reclamant”.

Contractul a inclus lucrări complexe de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, lucrări de instalații de electrificare, semnalizări și telecomunicații, inclusiv GSM-R, precum și construcții civile. Compania Alstom a fost direct responsabilă de proiectarea și implementarea tuturor lucrărilor legate de: centrul de control al traficului, sistemul european de semnalizare feroviară ERTMS Nivelul 2, centralizarea electronică, sistemele de informare a pasagerilor și modernizarea sistemului de electrificare a căii ferate prin substații de tracțiune electrică.

Centru Iconis din Gara Arad a fost inaugurat în 2016

La data de 1 septembrie 2016, Alstom a finalizat și pus în funcțiune centrul modern de control al traficului feroviar „Iconis” la Arad, pentru Compania Națională  de  Căi  Ferate CFR SA.

După ce a devenit operațional, acest centru de control al traficului de ultimă generație a făcut din Gara Arad una dintre cele mai mari și mai performante stații feroviare din sud-estul Europei. Cu peste 140 de macazuri, Arad este un centru feroviar foarte important pe Coridorul Rin-Dunăre (Coridorul IV pan-european).

Tronson feroviar dotat cu sistemul ERTMS/ETCS nivel 2/GSM-R

Apoi, pe 28 martie 2018, CFR SA a făcut, pe tronsonul Arad-Curtici și retur, un test cu o locomotivă dotată cu echipament computerizat, în vederea verificării modului de funcționare a noilor instalații de centralizare electronică și de dirijare a traficului feroviar, prin sistemul ERTMS/ETCS nivel 2/GSM-R.

Testul a fost făcut de o echipă comună CFR SA-Alstom și a avut drept scop verificarea modului de funcționare a celui mai modern sistem european de semnalizare feroviara, ERTMS/ETCS nivel 2/GSM-R, în vederea demarării procedurilor de recepție la terminarea lucrărilor de implementare a sistemului pe tronsonul Frontieră-Curtici-Arad-Km 614.

Noile instalații de centralizare electronică și de dirijare a traficului feroviar prin sistemul ERTMS Nivel 2 din stațiile Glogovat, Sofronea, Arad și Curtici contribuie în mod direct la sporirea siguranței circulației și la creșterea capacității de transport.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share