Site logo
23 martie 2022

Curtea de Apel București a decis miercuri să ceară Curții de Justiție a Uniunii Europene răspunsuri la câteva întrebări privitoare la acțiunea asocierii româno-chineze Astra Vagoane – CRRC privind licitația de achiziție a 20-40 de trenuri electrice inter-regionale.

În acțiunea depusă anterior, asupra căreia Curtea de Apel s-a pronunțat miercuri, CRRC-Astra a acuzat excluderea din licitație după ce Guvernul a emis anul trecut în primăvară o Ordonanță de Urgență care interzicea companiilor din țări terțe care nu au semnate acorduri cu țările UE sau România să participe la achizițiile publice. Club Feroviar a informat aici asupra speței.

Acum Curtea de Apel a evitat pronunțarea însă formularea soluției menționează posibile încălcări ale unor principii.

„Solutia pe scurt: În temeiul art. 267 alin. 3 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, sesizează Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE – n.red.) pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare cu privire la următoarele întrebări: Principiile securităţii raporturilor juridice şi protecţiei încrederii legitime se opun unei legislaţii naţionale care a transpus Articolul 25 din Directiva 2014/24/UE privind achiziţiile publice, începând cu data de 05.04.2021 şi care a stabilit că operatorii economici care nu intră sub incidenţa acestor dispozitii ale Uniunii să poată participa în continuare la procedurile de achiziţii publice numai dacă au depus oferte până la data intrării in vigoare a acestei modificări legislative? Principiile egalităţii de tratament, transparenţei şi proportionalităţii prevăzute în Articolul 18 alineat 1 raportat la art. 2 alin. 1 pct. 13 şi art. 49 din Directiva 2014/24/UE privind achiziţiile publice, se opun excluderii unui ofertant pe baza unui act normativ cu putere de lege adoptat de Guvernul Statului Membru care instituie o regulă nouă privind modificarea definiţiei operatorului economic, ulterior publicării anunţului de participare corespunzător procedurii de atribuire la care acesta participă? Suspendă judecata cauzelor conexate avand ca obiect litigiu privind achizitiile publice si ca parti petentele CRRC QINGDAO SIFANG CO LTD, ASTRA VAGOANE CALATORI SA, ALSTOM FERROVIARIA SPA si intimata AUTORITATEA PENTRU REFORMA FEROVIARA până la pronunțarea hotărârii preliminare de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Cu drept de recurs pe toată durata suspendării judecăţii. Cererea se va depune la sediul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a Contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată azi 23.03.2022 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei. Document: Încheiere – Suspendare    23.03.2022”

Vestea vine in contextul in care săptămâna aceasta ar fi fost foarte probabilă semnarea contractului dintre ARF și Alstom Transport  privind achiziția a cel puțin 20 de trenuri Coradia Stream.

Posibile despăgubiri

Odată pronunțată o decizie a CNSC (in cazul de față favorabilă parțial Alstom) o autoritate contractantă (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) poate semna un contract de achiziție. Însă tot atât de bine firma posibil nedreptățită, în cazul de față CRRC (dacă CJUE îi va da dreptate) poate cere daune autorității contractante.

Reamintim că decizia CNSC păstrează excluderea asocierii CRRC – Astra din licitație dar obligă totodată la reevaluarea ofertei Alstom prin prisma respectării standardelor privind instalațiilor de condiționare a aerului. Disputa CRRC – Astra, pe de o parte, Alstom Transport, pe de altă parte, este explicată aici. 

Istoria ordonanței

Oferta CRRC – Astra a fost depusă în data de 20 aprilie 2021, dată care apare în declarația de participare. Posibilitatea excluderii firmelor din state terțe a fost prevăzută OUG 25 din 31 martie 2021, anterior depunerii ofertei de către CRRC – Astra, însă lista acestor state a fost publicată ulterior, la 30 aprilie, deci 10 zile după depunerea ofertei, prin Ordinul 549 ANAP.

Articolul V al OUG 25 spunea : „Procedurile de atribuire în cadrul cărora operatorii economici au depus oferte la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se supun legislației în vigoare la data inițierii acestora”. Chinezii (asociați cu Astra Vagoane) au depus oferta după intrarea in vigoare a OUG 25 dar lista care îi menționa  ca țară de origine explicit nu fusese publicată de ANAP.  Situația este complicată din punct de vedere juridic unele voci opinând că, deși lista cu statele excluse a fost publicată ulterior , firmei chineze trebuia să îi fie clar că va fi exclusă cum bine știau că nu au astfel de Acorduri la nivel de stat pe achizițiile publice cu România sau cu Uniunea Europeană.

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share