Mii de vagoane și sute de locomotive aparținând CFR Marfă au fost scoase la vânzare, urmând ca toți banii obținuți să intre în conturile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), pentru stingerea ajutorului de stat de la privatizarea ratată de acum zece ani. În premieră, sunt scoase la mezat și locomotive, până acum fiind valorificate doar vagoane.
Pe contul oficial de Facebook al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă a fost publicat un anunț privind scoaterea la vânzare a 7.153 de vagoane și 508 locomotive care su grevate de sechestrul ANAF.
Uite postarea, nu e postarea pe contul de Facebook al CFR Marfă
La scurt timp după ce anunțul a fost publicat, postarea a fost ștearsă de pe rețeaua de socializare, însă Club Feroviar deja realizase o copie a acesteia.
Este vorba de un ”Anunț simplificat privind vânzarea bunurilor disponibile aflate în executare silită de către ANAF”. Prețurile unităților de material rulant și locul unde se află acestea nu este specificat, menționându-se că ele pot fi consultate pe site-ul operatorului feroviar de stat. Însă nici acolo nu am reușit să găsim anunțul cu pricina. ”Valorificarea prin <înțelegerea părților> a bunurilor se va face după modelul . Data limită de depunere ofertă este 14 iulie 2023, ora 12,00”, se mai precizează în anunțul cu pricina.
Daniel Apostolache: ”Încercăm să maximizăm veniturile obținute din executări silite”
Club Feroviar l-a contactat pe directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, pentru a afla detalii despre această mega-vânzare și de ce postarea a fost ștearsă de pe Facebook. Șeful operatorului feroviar a susținut că nu știe nimic despre ștergerea postării, însă a oferit mai multe amănunte despre licitație și motivele care au dus la organizarea acesteia.
”Încercăm să maximizăm veniturile obținute din executări silite. Potrivit Codului Fiscal, debitorul are posibilitatea să încheie contracte de vânzare a bunurilor cu un preț cel puțin egal cu valoarea de evaluare a acestora”, a spus Apostolache. El a precizat că vagoanele și locomotivele respective, chiar dacă nu mai sunt folosite de ani buni, generează costuri suplimentare pentru societatea pe care o conduce, cum ar fi amortismente sau tarife de staționare, de ocupare a liniilor, percepute de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
Locomotive CFR Marfă scoase la vânzare, în premieră
”Potențialul cumpărător își va asuma toate costurile cu manevra, cu staționarea, inclusiv către CNCF CFR SA. Locomotivele respective sunt în conservare încă din 2010 și nu au mai fost puse în circulație încă înainte de acel an. În premieră, scoatem la vânzare și locomotive. Această acțiune vine ca răspuns la întrebarea Comisiei Europene de ce scoatem la vânzare doar vagoane, nu și locomotive”, a precizat directorul general al SNTFM CFR Marfă.
Daniel Apostolache a mai spus că în ultimul an au fost valorificate în acest fel aproximativ 1.000 de vagoane și că toți banii obținuți au mers direct în conturile ANAF, pentru diminuarea cuantumului datoriei în contul ajutorului de stat ce trebuie returnat. La fel se va întâmpla și cu banii ce vor fi eventual obținuți în urma licitației organizate fix peste o săptămână, vinerea viitoare.
Comisia Europeană a stabilit că CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat din 2013
Pe 18 decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special: conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane euro (1.669 de milioane de lei) în 2013 și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR Infrastructură.
Comisia a constatat că acțiunile statului din iunie 2013 vizând executarea silită a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și taxele restante ale societății CFR Marfă la bugetul de stat au fost conforme cu piața. Apoi, pe 24 februarie 2020, CE a anunțat că CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 milioane de euro, așa cum a informat la vremea respectivă Club Feroviar. Pe cale de consecință, statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente, potrivit comunicatui de presă al Comisiei Europene dat publicității atunci.
Așa că în ultima perioadă asistăm la voagoane și acum și locomotive CFR Marfă scoase la vânzare.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail