Recent anunțata ”integrare tarifară” anunțată la unison de Ministerul Transporturilor și de Primăria Municipiului București nu va face altceva decât să lovească în navetiștii din Ilfov, care vor prefera să circule în continuare cu mașina personală. Și asta pentru că naveta va fi mai scumpă cu mijloacele de transport în comun. Unde mai pui că serviciul de transport public, atât suprateran, cât și subteran, are în continuare mari probleme de predictibilitate.
Adrian Bărbulescu
”Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunță că de la 1 august, Metrorex și STB își armonizează oferta comercială, ca un prim pas spre integrarea transportului în comun din București și zona metropolitană”, se arată în comunicatul dat publicității de MTI. Un comunicat aproape copy-paste a fost distribuit și de Primăria Capitalei.
Concret, în cazul STB, tariful pentru o călătorie crește de la 1,3 lei la 3 lei (sau 10 bilete pot fi achiziționate cu 25 lei). În cazul metroului, tariful pentru o călătorie crește de la 2,5 lei la 3 lei. Tariful este valabil pentru călătorii care durează 90 de minute, chiar cu schimbarea mai multor mijloace de transport. Însă dacă traseul implică și mijloace de transport de suprafață (STB), și de subteran (Metrorex), tariful crește brusc la 5 lei.
Chiar în Anul European al Căilor Ferate, integrarea tarifară a fost făcut doar parțial, din această ecuație fiind exclus tocmai transportul feroviar periurban București-Ilfov, cel mai nepoluant mod de transport.
Transport feroviar civilizat și rapid de la și spre Mogoșoaia
Conducerea Ministerului Transporturilor a aruncat la gunoi eforturile făcute chiar de ea în ultima perioadă pentru a face atractiv transportul feroviar între București și Ilfov.
Începând de joi, 15 iulie, 68 de trenuri (34 de perechi) vor face legătura zilnic între Gara de Nord și noul punct de oprire Parc Mogoșoaia, construit de Primăria din localitate, așa cum a relatat Club Feroviar. Pe acest traseu de 11 km trenurile fac între 10 și 18 minute, în funcție de numărul de opriri intermediare. O durată a călătoriei extrem de atractivă, care nu poate fi egalată cu mașina personală nici în condiții ideal-utopice de trafic.
PO Patinoar, alternativă ideală de transport pentru Otopeni
Mai devreme, pe 1 iunie, a fost pus în funcțiune PO Patinoar, stație feroviară cunoscută sub numele de ”gara lui Ion Țiriac”, pentru că este situată în apropierea Telekom Arena, complexul sportiv din Otopeni al fostului tenisman.
Aici opresc toate trenurile din timpul zilei care circulă pe relația București Nord-Aeroport Henri Coandă. Astfel, locuitorii din Otopeni pot ajunge în București în 17-19 minute. Și în acest caz, un timp imbatabil.
Navetiștii din Ilfov din vestul Capitalei
În vestul Capitalei, pe Magistrala 900, sunt trenuri de navetă pe relația București Nord-Chiajna. Durata călătoriei este de 15-20 de minute, în funcție de numărul de opriri intermediare, atractivă dacă ținem cont de cât de sufocat este traficul rutier în această zonă din București și Județul Ilfov.
Și aici, traficul de navetă ar avea potențial mare de creștere dacă s-ar ridica niște restricții de viteză și ar fi introduse mai multe garnituri pe zi.
Trenul de Oltenița, folosit de navetiștii din Ilfov
În estul orașului sunt alte două linii folosite intens de navetiști. Una dintre ele este linia Titan Sud-Oltenița, închiriată de la CFR SA de Transferoviar Grup, compania omului de afaceri Călin Mitică.
Primele trei stații după plecare din București sunt în județul Ilfov – București Sud Grupa C, Căldăraru și Cernica. De la această din urmă stație și până în București trenurile operate de Transferoviar Călători fac între 16 și 22 de minute. Iar în imediata apropiere a stației Titan Sud se află stația de metrou Republica de pe Magistrala 1.
Brăneștiul, legat de trei gări bucureștene
În fine, tot spre est avem Magistrala 800, cu un trafic potențial de navetă ridicat în ceea ce privește Brănești Sat.
Localitatea ilfoveană este legată de Capitală cu trenuri din București Nord și București Obor, operate de CFR Călători și Transferoviar Călători. De la Brănești sat și până în Gara de Nord trenurile fac între 24 și 30 de minute. Unde mai pui că pe traseu se află și Gara Băneasa, într-o zonă înțesată de birouri de corporatiști. De altfel, cea mai rapidă variantă de transport urban între Băneasa și Gara de Nord este cu trenul – doar 8-9 minute.
„Factura” pentru navetiștii din Ilfov: 18 lei pe zi sau 225 de lei pe lună
Toate bune și frumoase, însă, cum spuneam mai sus, transportul feroviar a fost ”uitat” de Ministerul Transporturilor la această așa-zisă ”integrare tarifară”.
Dacă un navetist din Mogoșoaia are locul de muncă în cartierul Rahova, el va trebui să dea 4 lei pe biletul de tren până la Gara de Nord, iar apoi încă 5 lei pe un bilet combinat Metrorex-STB (în Rahova nu e rețea de metrou). Asta doar la dus, pentru că pe parcursul unei zile suma crește la 18 lei.
Chiar dacă își cumpără abonament și la STB, și la Metrorex, și la CFR Călători, suma lunară este tot mare. Abonamentul CFR pe distanța respectivă costă 85 de lei (dacă la dus ai tren al operatorului de stat, iar la întors garnitură de la TFC trebuie să plătești două abonamente). La această sumă se adaugă alți 140 de lei, cât va costa abonamentul lunar comun STB-Metrorex. În total, 225 de lei.
La Londra s-a inventat apa caldă. Nu are rost s-o mai inventăm noi
Cârcotașii ar putea spune că nu se poate face integrare tarifară cu trenurile private. În primul rând, se putea face cu CFR Călători, care este tot sub umbrela Ministerului Transporturilor, la fel ca Metrorex.
În al doilea rând, se poate face și cu TFC, dacă cineva ar studia modelul de la Londra. Apa caldă a fost deja inventată, nu trebuie s-o mai inventăm noi. În capitala Marii Britanii doar metroul este de stat. În rest, autobuzele și trenurile urbane sunt deținute de companii care nu au nicio legătură cu statul britanic – Arriva (subsidiară a Deutsche Bahn). Go Ahead!, One și așa mai departe. Cu toate acestea, se plătește același bilet și la aceeași casierie (sau online), pe același suport (card Oyster), indiferent de mijlocul de transport ales.
Decontarea între operatori revine în sarcina Transport for London, autoritatea de transport similară Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București. Dacă ar fi voință politică și capacitate administrativă s-ar putea face integrarea tarifară ca la carte, mai ales că majoritatea operatorilor este controlată de statul român – autoritate centrală sau locală.
„Integrarea tarifară” va avea efect advers față de cel scontat
Sigur, un transport de calitate nu este ieftin. Club Feroviar chiar a militat pentru ajustarea tarifelor la STB, care nu mai fuseseră majorate din 2008.
CITEȘTE și ANALIZĂ Capitala, sufocată de subvențiile pentru transport. Biletul STB, cel mai ieftin din țară
Însă tocmai calitatea serviciilor lasă de dorit în momentul de față și este greu de crezut că problemele se vor rezolva în două săptămâni, cât au mai rămas până la 1 august.
Nu mai devreme de acum câteva luni, primarul general Nicușor Dan spunea că majorarea tarifelor nu se va face decât după ce vom avea un transport public de calitate, mai ales predictibil, fără blocaje în trafic. Nu tariful pe călătorie, de 3 lei, este problema (la Oradea, bunăoară, biletul costă 3 lei de ceva vreme și nimeni nu se mai vaită), ci calitatea serviciului.
Cât privește Metrorex, intervalele de succedare a trenurilor au fost mărite pentru a se face economii. E un transport predictibil, dar dacă trebuie să schimbi magistrala și ești nevoit să aștepți câte 10 minute (20 în total) venirea garniturii, deja serviciul nu mai e atractiv.
În atari condiții, navetiștii din Ilfov se vor gândi de trei ori înainte de a renunța la mașinile personale în favoarea transportului public. Iar rezultatul va fi contrar celui scontat de autorități.
PS Ulterior publicării de către Club Feroviar a acestui articol, și Asociația Metrou Ușor a emis un punct de vedere similar cu al nostru, pe care-l puteți consulta AICI.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail