Site logo

Bugetul CFR Călători pe 2024: pierderi de cinci ori mai mari, salarii înghețate

25 aprilie 2024

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a făcut oficial bugetul CFR Călători pe 2024, în care pierderile depășesc un miliard de lei, fiind de cinci ori și jumătate mai mari decât cele înregistrate anul trecut. Salariile ceferiștilor vor rămâne înghețate până la finele anului, iar numărul de angajați va rămâne același.

Documentul postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, în consultare publică este aproape identic cu cel prezentat de Club Feroviar, în exclusivitate, la începutul lunii februarie. La acea vreme, noi am avut doar principalii indicatori pe care a fost construit bugetul CFR Călători pe 2024. Acum, suntem în măsură să vă prezentăm varianta oficială, mult mai detaliată.

Să începem cu veniturile totale, în valoare de 2.752.524 mii lei, care sunt programate în scădere în anul 2024 faţă de cele realizate în anul 2023 cu 6,68%, respectiv cu suma de 196.876,29 mii lei. Cifra de afaceri, în valoare de 1.471.800 mii lei, este programată în creștere cu 22,28%, respectiv cu suma de 268.170,48 mii lei față de cea realizată la data de 31 decembrie 2023.

Conducerea societății se bazează, în construcția bugetului, pe o estimare care arată că numărul de călători va crește. Astfel, veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, vor crește cu 22,06% în anul 2024, cu suma de 267.882,59 mii lei, ca urmare a creșterii volumului de activitate, a majorării de tarife cu 8% începând cu luna noiembrie 2023, precum și a majorării în anul 2023 a facilităților acordate studenților la călătoria pe calea ferată, se arată în Nota de fundamentare a proiectului.

Asta ar fi vestea bună. Cea proastă este că în acest an compensația alocată CFR Călători prin Legea bugetului de stat este în valoare de 1.110.724,31 mii lei, la care se adaugă banii alocați pentru locuitorii Munților Apuseni(2.000 de lei), rezultând o compensație totală în valoare de 1.110.726,31 mii lei. Valoarea compensației este în scădere față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023 cu 29,66% și acoperă doar 47% din compensația totală necesară.



Crește valoarea cheltuielilor societății

Acestea au fost venituri, acum să vedem cheltuielile. Valoarea totală a acestora este estimată la 3.778.524 mii lei, în creștere cu 20,67%, respectiv cu suma de 647.216,08 mii lei față de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2023.

Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 965.624 mii lei, sunt programate în anul 2024 în creștere cu 7,07%. Aici intră cheltuielile privind stocurile, în valoare de 574.827 mii lei, cele privind serviciile executate de terți, în valoare de 250.400 mii lei (includ cheltuielile cu întreținerea și reparațiile prognozate la valoarea de 241.300 mii lei la materialul rulant motor, cheltuieli conform acordurilor aflate în derulare pentru prestarea de revizii și reparații planificate la vagoanele de călători și similare, în creștere cu 10,12% față de nivelul preliminat/realizat în anul precedent) și cheltuielile cu alte servicii executate de terți, în valoare de 140.397 mii lei.



Explodează cheltuielile cu personalul

Explodează în schimb cheltuielile cu personalul, în valoare de 1.799.900 mii lei, estimate în anul 2024 în creștere cu suma de 374.022 mii lei față cele aprobate în anul 2023, de 1.425.878 mii lei.

Cheltuielile de natură salarială sunt mai mari cu suma de 359.894 mii lei față cele aprobate în anul 2023 în bugetul de venituri și cheltuieli, în creștere cu 26,56%, de la 1.355.106 mii lei (anul 2023) la 1.715.000 mii lei (anul 2024). De fapt, majorările de salarii au fost acordate deja la finele anului trecut, prin aplicarea coeficienților prevăzuți de Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024, în valoare de 12.987,31 lei/salariat, este programat în creștere cu 35,64% față de cel realizat în anul 2023.

Atunci s-a dat, acum se ia. În Nota de fundamentare a bugetului se precizează că societatea nu programează în anul 2024 creșterea numărului de personal față de cel realizat în anul 2023. Numărul de personal programat la finele anului 2024 este de 11.054 de persoane, în scădere cu 960 față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și în creștere cu 210 persoane față de cel preliminat/realizat la finele anului 2023. Numărul mediu de salariaţi programat în anul 2024 este de 10.876 de persoane, în scădere cu 424 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și este menținut la nivelul preliminat/realizat în anul 2023.

Salariile rămân la același nivel. Nu se mai dă niciun leu în plus

De asemenea, nu sunt programate premii, prime, bonusuri și alte drepturi de natură salarială similare. Deja, valoarea bonusurilor programate pentru anul 2024 este mai mică față de valoarea aprobată pentru anul 2023 cu suma de 24.559 mii lei. Cheltuielile sociale sunt programate în anul 2024 la valoarea de 20.000 mii lei, în scădere cu 3.750 mii lei față de nivelul aprobat al acestora în anul 2023, iar tichetele de masă sunt programate la valoarea de 55.000 mii lei, în scădere cu 20.809 mii lei față de nivelul aprobat anul trecut.

Nu în ultimul rând, CFR Călători nu va majora/indexa și nu prevede în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2024.

Pierdere enormă prevăzută în bugetul CFR Călători pe 2024

Făcând diferența între venituri și cheltuieli, rezultă o pierdere de 1.026.000 mii lei, echivalentul a aproape 206 milioane de euro.

Mai trebuie notat și un aspect pozitiv, pentru a încheia articolul într-o notă optimistă. Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2024, în valoare de 665.000 mii lei, sunt programate în creștere cu 423,53%, respectiv cu suma de 537.978,20 mii lei față de cele realizate la data de 31 decembrie 2023. Banii vo proveni din surse proprii, amortizare și din alte surse, respectiv proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR.

Cheltuielile pentru investiții în anul 2024 sunt programate pentru realizarea reparațiilor capitale și modernizări planificate la materialul rulant care vor majora valoarea de intrare a acestuia și pentru realizarea altor investiții noi.



Share