Site logo
Bugetul CFR Călători pe 2024 și cel al Metrorex, retrase din ședința de Guvern
16 mai 2024

Bugetul CFR Călători pe 2024 și cel al Metrorex vor fi analizate în ședința de Guvern de joi, după ce Ministerul Finanțelor a ”mârâit” la adresa proiectelor înaintate de Transporturi. Secretarul de stat Ionuț Săvoiu este însă optimist și speră că bugetele celor două companii feroviare vor fi aprobate de Executiv, așa cum s-a întâmplat și cu cel al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

UPDATE. Cele două analize, referitoare la bugetele CFR Călători și Metrorex pe 2024, au dispărut de pe ordinea de zi a ședinței de Guvern, potrivit informării trimise presei imediat după începerea acesteia.

Pe agenda ședinței de azi de la Palatul Victoria, așa cum este ea prezentată pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, se află în analiză două proiecte de Hotărâri ce vizează bugetele pe acest an ale CFR Călători și Metrorex. Să le luăm pe rând și apoi să vedem ce spune Ionuț Săvoiu, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, responsabil cu coordonarea activității feroviare.



Pierderi de peste 200 de milioane de euro în bugetul CFR Călători pe 2024

permisele CFR Călători autorizațiile ceferiștilor salariile șefilor din CFR bugetele CFR SA și CFR Călători angajări la CFR angajări la CFR CălătoriÎn primul rând, avem Analiza referitoare la proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

La finele lunii trecute, Ministerul Transporturilor a pus în consultare publică bugetul CFR Călători pe 2024, în care pierderile depășesc un miliard de lei, fiind de cinci ori și jumătate mai mari decât cele înregistrate anul trecut, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Vestea proastă este că în acest an compensația alocată CFR Călători prin Legea bugetului de stat este în valoare de 1.110.724,31 mii lei, la care se adaugă banii alocați pentru locuitorii Munților Apuseni(2.000 de lei), rezultând o compensație totală în valoare de 1.110.726,31 mii lei. Valoarea compensației este în scădere față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023 cu 29,66% și acoperă doar 47% din compensația totală necesară.

În consecință, rezultă o pierdere de 1.026.000 mii lei, echivalentul a aproape 206 milioane de euro, fapt ce a stârnit nemulțumirea Ministerului Finanțelor.

Metrorex prognozează pierderi de 70 de milioane de euro

Trenul Alstom Metropolis GiurgiuPe ordinea de zi a ședinței de Guvern se mai află și Analiza referitoare la proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Societăţii de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex SA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Proiectul bugetului Metrorex pe 2024 a fost pus în consultare publică de minister tot la finele lunii trecute, așa cum am scris la vremea respectivă. Și aici sunt probleme cu subvenția alocată în acest an prin Legea bugetului de stat, care este în valoare de 727.200 mii lei, după reținerea procentului de 10%, și reprezintă doar 67,38% din necesarul fundamentat.

Acest lucru a stârnit revolta publică a oficialilor ministeriali care au întocmit Nota de fundamentare a proiectului de act normativ: ”Nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore, întrucât neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză cu consecinţe directe în ceea ce priveşte: scăderea veniturilor din încasări ca urmare a diminuării numărului de călători transportați (scăderea vitezei determină creşterea intervalului de succedare a trenurilor şi implicit scăderea numărului de călători transportaţi); uzura accelerată a elementelor ce intervin în contactul roată – şină deoarece sistemul de cale de rulare este proiectat să funcţioneze optim în relaţia cu trenurile de metrou la valori predefinite de viteză conform normelor de proiectare şi siguranţă feroviară”. Trebuie amintit faptul că și în Nota de fundamentare a proiectului de buget pe 2023 erau prezente avertizări identice (au fost preluate cu copy-paste în documentul actual), legate de subvenția insuficientă.

Pe cale de consecință, proiectul de buget este întocmit pe o pierdere în valoare de 352.107,59 mii lei, adică peste 70 de milioane de euro.



Bugetele au primit avize condiționate de la Ministerul Finanțelor

trenurile pe București-Giurgiu proiecte feroviare pentru finanțare prin CEFProiectele de buget pe acest an ale celor două companii au primit avize condiționate de la Ministerul Finanțelor. Mai pe românește, ”suntem de acord, dar e treaba voastră să vă descurcați astfel încât să acoperiți pierderile” sau ”trebuie să tăiați din costuri, dar să mențineți sistemul feroviar în funcțiune”. Adică până la urmă tot la Finanțe se va ajunge, pentru a suplimenta compensația astfel încât să se poată închide exercițiul financiar.

Secretarul de stat Ionuț Săvoiu este însă încrezător că bugetele vor trece de Guvern, așa cum a trecut și cel al CNCF CFR SA, care și el primise un aviz asemănător de la ministerul condus de Marcel Boloș. ”Situația financiară nu se poate ameliora peste noapte. Trebuie mai întâi să vină noile trenuri, să se facă investiții în infrastructură astfel încât să crească viteza de circulație, mai multe puncte de oprire, parcări și iluminat în jurul gărilor și așa mai departe, pentru a crește atractivitatea transportului feroviar și a atrage mai mulți călători. Vestea bună este că avem finanțare pentru toate investițiile prevăzute, pentru a rezolva problemele structurale din sistemul feroviar”, ne-a declarat Ionuț Săvoiu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share