Site logo
Bugetul CFR SA pe 2024: veniturile cresc ca Făt-Frumos, salarii înghețate, fără prime
19 aprilie 2024

La trei luni și jumătate după ce a început anul, Ministerul Transporturilor a făcut public bugetul CFR SA pe 2024. Pentru a acoperi creșterile salariale acordate la finele anului trecut, în proiect veniturile companiei de infrastructură sunt prevăzute să crească precum Făt-Frumos din Poveste, astfel încât pierderea să nu explodeze față de nivelul din 2023. În schimb, pentru acest an ceferiștii vor rămâne cu ce au obținut deja în materie de salarii, ele urmând să rămână la același nivel, iar primele și bonusurile sunt înghețate.

Una peste alta, este necesar ca adoptarea bugetului pe 2024 al gestionarului infrastructurii feroviare să se producă în timp util. Neavând buget adoptat, compania funcționează în fiecare lună cu 1/12 din bugetul anului trecut, care nu includea majorările salariale acordate pe baza aplicării Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. În consecință, în aceste luni fără buget aprobat salariile au fost plătite la valoarea majorată și pentru a se încadra în fracția de 1/12 a trebuit tăiat de la alte capitole, cum ar fi reparațiile.



Venituri în creștere, pe baza promisiunilor Guvernului

Dar să vedem ce propune bugetul CFR SA pe 2024, așa cum a fost el postat, în consultare publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor și pe care îl puteți consulta AICI.

Începem cu veniturile totale estimate la 6.279.980,50 mii lei, care sunt programate în creștere în acest față de cele realizate în anul 2023 cu 62,24%, respectiv cu suma de 2.409.271,97 mii lei. Concret, această creștere demnă de basme se bazează pe majorarea estimată a veniturilor din exploatare cu 64,08% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2023.

Această estimare pare însă una mai degrabă bazată pe promisiuni, dat fiind că venitul din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), principalul venit obținut de companie, este programat să se majoreze cu doar 16,53%, până la nivelul de 1.054.000 mii lei. Un plus semnificativ, de 62,40% față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023, este luat în calcul în ceea ce privește veniturile din transferurile pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice, până la valoare de 3.199.483 mii lei. Cu alte cuvinte, bugetul a fost întocmit pe seama promisiunii Guvernului că va da mai mulți bani. Lucru care se vede și din creșterea cu 465,32% (de mai bine de cinci ori mai mult) a veniturilor din subvenții pentru investiții, până la valoarea de 1.063.500,26 mii lei.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Cheltuieli salariale mai mari cu 33%

Trecem acum la cheltuielile totale, în valoare de 6.878.132,44 mii lei, care sunt programate în creștere cu 53,90%, respectiv mai mult cu 2.409.014,88 mii lei față de nivelul preliminat/realizat la data de 3 decembrie 2023.

Cheltuielile de exploatare, în valoare de 6.762.912,44 mii lei, sunt programate în creștere cu 54,63%, respectiv cu suma de 2.389.281,37 mii lei față de cele preliminate/realizate la finele anului trecut. La acest capitol, cheltuielile cu personalul, în valoare de 3.591.067,27 mii lei, sunt programate în creștere în anul 2024 cu 32,97%, respectiv cu suma de 890.436,94 mii lei, față de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023.

Cheltuielile de natură salarială sunt mai mari cu suma de 864.807,13 mii lei față cele aprobate în anul 2023 în bugetul de venituri și cheltuieli, în creștere cu 33,16%, de la 2.607.824,98 mii lei (anul 2023) la 3.472.632,11 mii lei (anul 2024).

Însă ce s-a dat la finele anului trecut ca majorare salarială este tot ce au obținut ceferiștii pentru anul în curs. În 2024 nu se programează nici alte creșteri de lefuri, nici creșterea numărului de personal. De asemenea, compania nu programează și nu acordă în anul 2024, premii, prime, bonusuri și alte drepturi de natură salarială similare, cu excepția celor aprobate deja prin Memorandumuri. Deja, valoarea bonusurilor programate pentru anul 2024 a fost diminuată cu suma de 28.682,38 mii lei, față de valoarea aprobată pentru anul 2023, la tichete de masă.

Numărul de salariați rămâne la nivelul celui de la finele anului trecut

Câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024, în valoare de 11.462,51 lei/salariat, este programat în anul 2024 în creștere cu 36,38% față de cel preliminat/realizat în anul 2023. Este vorba, așa cum am arătat, de majorarea salarială acordată la finele anului trecut.

Numărul de personal programat la finele anului 2024 este de 25.397 de salariați, în scădere cu 144 de salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și menținut la nivelul preliminat/realizat la finele anului trecut.

Pierdere de 120 de milioane de euro în bugetul CFR SA pe 2024

Trăgând linie, rezultatul brut programat pentru anul 2024 este negativ – pierdere, în valoare de  598.151,94 mii lei, în scădere cu 0,04% față de pierderea preliminată/realizată în anul 2023.

În afară de creșterile salariale menționate, în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează că pierderea este cauzată de faptul că veniturile din transferuri pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice sunt alocate în anul 2024 în procent de 66,89% față de necesarul real de finanțare. Totodată, transferurile pentru reparații curente la infrastructura feroviară publică sunt în procent de 21,21% față de necesar.



Investiții aproape duble față de 2023

Cu toate acestea, sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2024, în valoare de 5.804.049,92 mii lei, sunt programate în creștere cu 93,95%, respectiv cu suma de 2.811.437,38 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31 decembrie 2023.

Sursele de investiții pentru anul 2024 vor fi asigurate din:

–           surse proprii în valoare de  137.687,92 mii lei;

–           alocații de la buget pentru investiții în valoare de 180.000 mii lei;

–           alte surse – buget de stat și fonduri externe nerambursabile în valoare de  5.486.362 mii lei, din care:

  • proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în valoare de 1.041.800 mii lei;
  • proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară aferentă Programului Național de Redresare și Reziliență, în valoare de 3.393.443 mii lei.

CFR SA nu și-a încasat banii de la CFR Călători și CFR Marfă

Alt indicator din bugetul CFR SA pe 2024 vizează plățile restante, în valoare de 100.000 mii lei, care sunt estimate în creștere cu suma de 90.985,32 mii lei față de cele realizate la data de 31 decembrie 2023.

Una din principalele cauze este neîncasarea creanțelor restante de la CFR Marfă și CFR Călători până la finalul anului 2024. La data de 31 decembrie 2023, compania înregistrează creanțe restante în valoare de 1.130.244,14 mii lei, datorate de operatorii de transport feroviar de marfă și călători, cu capital de stat și privat, din care: CFR Marfă S.A. (85,28%) suma de 963.902,33 mii lei și CFR Călători (9,58%) suma de 108.304,63 mii lei.

În anul 2024, SNTFM CFR Marfă SA continuă procedura concordatului preventiv, fapt ce conduce la imprevizibilitatea estimării valorii creanțelor care se vor încasa de la această societate, se mai arată în document.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share