Site logo

Bugetul Metrorex pe 2023, atentat la siguranța circulației. Se vor introduce limitări de viteză

11 aprilie 2023

Bugetul Metrorex pe 2023, pus în consultare publică marți după amiază de Ministerul Transporturilor, este fundamentat pe o creștere a numărului de călători față de anul precedent, pe includerea în patrimoniu a unor investiții anterioare, pe partea de venituri, și pe aplicarea legii privind Statutul personalului feroviar, pe cea de cheltuieli. Trăgând linie, rezultatul financiar va fi unul negativ, cu o pierdere de aproape 80 milioane de euro. Autorii proiectului atrag atenția Guvernului că, prin neasigurarea subvenției la nivelul necesar, ”va conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore”.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex SA.

Veniturile totale, în valoare de 2.852.789,86 mii lei,  au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2022, cu 77,45%,  respectiv cu suma de 1.245.157,29 mii lei,  de la 1.607.632,57 mii lei (anul 2022)  la  2.852.789,86 mii lei (anul 2023). Veniturile din exploatare au fost estimate în creștere cu 77,46% față de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 1.245.185,65 mii lei, în principal ca urmare a înregistrării sumei de 1.501.961,34 mii lei la capitolul ”Alte venituri din exploatare”, poziția bugetară ”venituri din subvenții pentru investiții”, reprezentând valoarea obiectivelor de investiţii ce urmează a fi introduse în patrimoniul public, în anul 2023,  conform Deciziei Curţii de Conturi.



Bugetul Metrorex pe 2023. Valoarea subvenției reprezintă doar 67% din necesar

În schimb, veniturile din subvenții, în valoare de 784.799 mii lei, au fost estimate în scădere cu 10% față de cele preliminate/realizate la data de 31 decembrie 2022.

Concret, valoarea subvenţiei de la bugetul de stat  alocată societății în anul 2023 este de 784.799 mii lei, după reținerea procentului de 10% și reprezintă aproximativ 67% din necesarul fundamentat. Este cunoscută adversitatea ,ministrului Sorin Grindeanu, care anul trecut în vară a amânat plata sumelor cuvenite Alstom Transport SA pentru mentenanța trenurilor, iar materialul rulant a fost redus la minimum, intervalele de succedare crescând enorm.

La vremea respectivă, Club Feroviar a arătat că o călătorie cu metroul, pe doar șase stații, putea să dureze și o oră.

Venituri în creștere mai mult pe hârtie decât în conturi

Veniturile din serviciile prestate (activitatea de transport de călători cu metroul) în valoare de 329.600 mii lei, au fost programate în anul 2023, în creștere cu 39,15% față de suma din 2022. În anul 2023, se preconizează o creștere a numărului de călători cu 39.166.462 (de la un număr de 120.833.538 de călători realizat/preliminat pe anul 2022 la un număr de 160.000.000 de călători programat pe anul 2023).

Poziția bugetară ”alte venituri din exploatare”, în valoare de 1.702.801,95 mii lei, a fost estimată în creștere cu 265,46 %, respectiv cu suma de 1.236.862,73 mii lei,  de la 465.939,22 mii lei (anul 2022)  la 1.702.801,95 mii lei (anul 2023). Numai că aceste venituri sunt mai mult pe hârtie și mai puțin practic, în cah flow-ul societății. Și vom vedea de ce.

Se ia în calcul, în primul rând, creșterea cu 298,97 %, respectiv cu suma de 1.224.031,25 mii lei, a veniturilor din subvenții pentru investiții, în valoare de 1.633.453,64 mii lei, poziție bugetară care are în vedere veniturile constituite la nivelul cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe puse în funcţiune, ce au ca sursă de finanţare alocaţii de la bugetul de stat şi/sau credite externe garantate de stat, în valoare 131.492,30 mii lei. Tot aici se contabilizează și veniturile din vânzarea activelor și alte operații de capital, reprezentând valoarea obiectivelor de investiţii care au fost puse în funcţiune şi care se înscriu în patrimoniul public, conform Deciziei Curţii de Conturi, în valoare de 1.501.961,34 mii lei. Acestea vor crește în acest ca urmare a punerii în funcțiune în trimestrul III 2020 a Magistralei 5 de metrou Eroilor – Drumul Taberei, deoarece în perioada cuprinsă între 2020-2022, nu au fost finalizate procedurile de înregistrare, ca imobilizări corporale a investițiilor în curs.

În fine, se mai ia în calcul creșterea cu 23,60 %, respectiv cu suma de 12.706,88 mii lei a altor venituri, în principal ca urmare a creșterii încasărilor din compensarea reducerilor 50% pentru studenţi, a gratuităţilor pentru  revoluţionari şi veterani de război, având în vedere majorarea numărului de călători.

Cheltuielile se dublează în bugetul Metrorex pe 2023

La capitolul cheltuieli, se constată pur și simplu o explozie. Cheltuielile totale în valoare de 3.243.564,43 mii lei, estimate pentru 2023, sunt în creștere cu 101,99% (adică mai mult decât dublu) față de cele de anul trecut. În cifre absolute, majorarea este de 1.637.794,49 mii lei, de la suma de 1.605.769,94 mii lei (anul 2022)  la suma de  3.243.564,43 mii lei (anul 2023).

”Fundamentarea cheltuielilor, necesar a fi realizate în anul 2023, pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul, în condiții de siguranță, regularitate și confort, în contextul economic precar, s-a realizat având în vedere faptul că o serie de cheltuieli au fost prioritizate, diminuate și amânate în anul 2022 pentru anul 2023, cum ar fi: cheltuielile cu materialele consumabile şi piesele de schimb, cheltuielile cu obiectele de inventar, cheltuielile cu energia, cheltuieli cu personalul etc”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Cheltuielile cu bunuri și servicii  au fost programate în anul 2023,  în creștere cu 48,90%  față de nivelul din anul anterior.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Se aplică Statutul personalului feroviar

Cheltuielile cu personalul,  în valoare de  955.006,76 mii lei, au fost estimate pentru anul în curs  în creștere cu 17,49%,  respectiv cu suma de 144.191,55 mii lei față cele aprobate în anul 2022  în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, respectiv de la 810.815,21 mii lei  (anul 2022) la 955.006,76 mii lei (anul 2023).

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 869.321,82 mii lei,  au fost estimate în anul 2023,  în creștere  cu 17,82% față cele aprobate în anul 2022. Creșterea acestora a fost cauzată de mai mulți factori, cum ar fi reîntregirea salariilor, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri, plus majorarea valorii tichetelor de masă, și de aplicarea Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.

Trăgând linie, rezultatul brut (pierderea) în valoare de 390.774,57 mii lei, a fost estimat pentru anul 2023 dezechilibrat,  în valoare de 390.774,57 mii lei, echivalentul a aproape 80 milioane de euro.

Neacordarea subvenției la nivelul cerut = risc pentru siguranța circulației

Ministerul Transporturilo face un adevărat rechizitoriu la adresa Guvernului, arătând că suma alocată  la capitolul bugetar ”Subvenţii pentru transportul călătorilor cu metroul”  nu acoperă cheltuielile privind activitatea curentă de exploatare a metroului.

”Precizăm că nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) va conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore, deoarece neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză cu consecinţe directe în ceea ce priveşte: scăderea veniturilor din încasări ca urmare a diminuării numărului de călători transportaţi (scăderea vitezei determină creşterea intervalului de succedare a trenurilor şi implicit scăderea numărului de călători transportaţi); uzura accelerată a elementelor ce intervin în contactul roată – şină deoarece sistemul de cale de rulare este proiectat să funcţioneze optim în relaţia cu trenurile de metrou la valori predefinite de viteză conform normelor de proiectare şi siguranţă feroviară.

Societatea va întreprinde demersurile necesare pe parcursul execuției bugetare pe anul 2023, astfel încât la sfârșitul anului să se diminueze pierderea prevăzută, se mai arată în documentul care fundamentează bugetul Metrorex pe 2023.



Share