Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), organism aflat în coordonarea Consiliului Concurenței, a făcut un ”cadou” operatorului privat Transferoviar Călători, în dauna celui de stat CFR Călători, pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă. Modul în care s-a ajuns la această decizie și cum (nu) a fost comunicată ea ridică însă niște întrebări la care până acum nu există răspuns.
Club Feroviar a prezentat duminică un caz revoltător: 12 trenuri pe ruta București Nord-Aeroport Henri Coandă operate de CFR Călători vor fi anulate începând cu data de 16 iulie, iar trasele respective vor fi reatribuite Transferoviar Călători.
TFC s-a simțit discriminată pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport
Concret, Transferoviar Călători SRL, operator feroviar controlat de omul de afaceri Călin Mitică, a sesizat Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar cu o plângere având ca obiect o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 20212016 de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Plângerea formulată are ca obiect un pretins tratament inechitabil sau discriminatoriu, în cadrul procedurii de alocare de capacitate pe ruta Bucureşti Nord-Aeroport Henri Coandă T1 practicată de CNCF CFR SA, pentru mersul de tren 2021-2022. Mai pe românește, operatorul clujean s-a plâns că a primit prea puține trase și că CFR Călători are prea multe.
În actualul Mers al Trenurilor, din cele 72 de garnituri dus-întors, TFC are 12 (șase perechi), iar restul îi aparține operatorului feroviar de stat. Ei bine, plângerea a fost admisă de CNSDF, care a emis la data de 31 martie Decizia prin care i-a dat dreptate TFC și a obligat CFR SA să realoce trasele. În urma acestei Decizii, așa cum am scris și ieri, de la data de 16 iulie CFR Călători va rămâne cu 24 de perechi de trenuri (față de 30 în prezent), iar TFC va avea 12 perechi (față de șase în momentul de față).
Consultă integral Decizia CNSDF dând click pe linkul de mai jos:
Oficialii MTI, CFR SA și CFR Călători ”au mers pe burtă”
În acest moment se naște primul semn de întrebare, și anume de ce Decizia CNSDF nu a fost făcută publică de autoritățile ce își au sediul în Palatul CFR? Nici Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, nici Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și nici Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA nu au dat niciun comunicat pe această temă. Asta cu toate că timp era berechet, din moment ce Decizia a fost pronunțată cu aproape trei luni de zile în urmă.
Sigur, pentru pasagerul obișnuit al trenurilor de Aeroport Decizia CNSDF nu are nicio relevanță, având în vedere că numărul trenurilor și cadența lor rămân aceleași, iar materialul rulant utilizat de TFC pe această rută este decent din punctul de vedere al confortului, ramele Bombardier Talent ale operatorului clujean fiind comparabile cu automotoarele Siemens Desiro (Săgeata Albastră) ale CFR Călători. Numai că pentru banul public Decizia are o mare relevanță, din moment ce încasările obținute pe 12 trenuri suplimentare se vor muta de la operatorul de stat la unul privat. Pe principiul lipsei de relevanță pentru românul de rând, autoritățile nu ar mai trebui să comunice nimic nici în legătură cu CFR Marfă – cine călătorește cu marfarul? Însă și aici este interesul banului public.
TFC putea obține mai multe trase pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport în urmă cu un an, dar nu a vrut
Consultând Decizia CNSDF mai apare un alt mare semn de întrebare. La pagina 12 a documentului se precizează următoarele: ”În acest context, CFR SA a adăugat că operatorul de transport feroviar Transferoviar Călători SRL
Despre retragerea Regio Călători de pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă și modul cum au fost realocate trasele, Club Feroviar a scris pe larg la vremea respectivă. În vara anului trecut TFC nu s-a înghesuit să preia trasele Regio Călători, în schimb câteva luni mai târziu a făcut scandal că are prea puține și a făcut plângere la autoritatea de concurență. Care autoritate doar a consemnat cele precizate mai sus de către CFR SA, fără a da un răspuns.
Gigi Gavrilă lucrează la TFC, iar Rareș Bogdan e prieten la cataramă cu patronul Călin Mitică
Interesele sunt mari, iar faptul că Gigi Gavrilă, fost președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, lucrează acum la una dintre societățile lui Călin Mitică, patronul TFC, poate fi sau nu o coincidență. O coincidență poate fi și relația de prietenie dintre același Călin Mitică și eurodeputatul Rareș Bogdan, prim-vicepreședinte al PNL, partid aflat în coaliția de guvernare.
Conexiunea feroviară Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă a fost inaugurată pentru public la data de 13 decembrie 2020, odată cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2020-2021. Anterior, ea fusese testată de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Lucian Bode, de premierul în funcție Ludovic Orban și de președintele Klaus Iohannis.
Și între timp ea a devenit profitabilă, așa că interesul a crescut peste măsură din partea operatorilor.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail