Site logo
15 iunie 2021

Firma spaniolă CAF – Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles nu a depus ofertă la încheierea termenului pentru licitația de mentenanță a trenurilor Metrorex însă s-a adresat Curții de Apel contestând o decizie a CNSC privind licitația.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

trenul zburător din  Depoul Berceni Raportul AGIFER privind trenul zburător trenul zburător din Depoul Berceni defectări de trenuri la metrou
Relatiile Metrorex – CAF Spania sunt tensionate de la momentul incidentului din depoul Berceni

Datele prezente in Sistemul Public de Achiziții arată că doar Alstom a depus ofertă pentru mentenanța trenurilor de metrou. Firma realizează și în prezent activitățile de întreținere ale trenurilor. Potrivit informațiilor oficiale, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles nu a depus ofertă, însă s-a adresat zilele trecute Curții de Apel București pentru a ataca  o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, potrivnică ei.

Consiliul Contestațiilor a respins zilele trecute a doua oară plângerea companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) privind licitația organizată de Metrorex.

Decizia CNSC de zilele trecute respinge ca tardiv capătul de cerere al CAF Spania privind obligarea autorității contractante să dispună măsurile de remediere indicate de contestatoare și anularea răspunsului Metrorex la una dintre clarificările cerute de spanioli.

De ce i s-a respins cererea CAF

CNSC a spus că la data de 13 aprilie, firmei spaniole trebuia să îi fie clar că nu va avea cum să îi fie respectat deptul de a cere precizări 20 de zile după vizita programată la finele lui aprilie, în condițiile în care termenul de depunere a ofertelor era 12 mai.

În cererea sa, compania spaniolă CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) a solicitat, pe de o parte, suspendarea procedurii de atribuire până la judecarea contestației sale și, pe de altă parte, amânarea termenului de depunere a ofertelor.

În faza inițială, CAF Spania a solicitat Metrorex pentru a prezenta oferta de mentenanță a ramelor un volum mare de documentație, invocând faptul că fără aceasta nu poate depune o ofertă. Potrivit contestației prezentate de Metrorex, compania spaniolă a acuzat anul trecut că nu i s-au pus la dispoziție toate documentele necesare realizării unei oferte competitive. Compania a solicitat ceea ce Metrorex consideră un volum uriaș de date, printre care fabricanți ai tuturor componentelor trenurilor, inclusiv salariile personalului angajat în prezent în mentenanță. „În cazul acestei proceduri de achiziție publică, Metrorex S.A. a acționat sistematic în sensul ocultării informațiilor vitale pentru corecta cuantificare a prețurilor, urmărind în mod activ descurajarea subscrisei și a oricărui alt subiect de drept să formuleze oferte care să concureze pe cea a furnizorului actual de servicii de mentenanță”, pretindea CAF în prima sa acțiune.

CAF, victorie inițială la Curtea de Apel

După ce inițial CNSC nu a dat dreptate spaniolilor, Curtea de Apel a încuviințat parțial cererile lor, fapt pentru care luna trecută Metrorex a organizat o vizită de documentare a spaniolilor la companie, ocazie cu care li s-au pus la dispoziție alte 1600 de pagini. Aceștia au cerut însă amânarea termenului de depunere a ofertelor, stabilit pentru miercuri, 12 mai 2021. Cererea spaniolilor a fost refuzată de Metrorex, astfel: „Reiterăm faptul că documentele la care se asigură accesul operatorilor economici spre consultare în cadrul vizitei organizate, nu conțin informații strict necesare pentru elaborarea ofertelor în condițiile documentației de atribuire și nu se constituie ca parte a documentației de atribuire, consultarea acestora având exclusiv caracter de informare, la un nivel de detaliu ce excede etapei de elaborare și prezentare a ofertelor, fiind vorba despre aspecte ce țin de etapa de implementare efectivă a sarcinilor contractului. Caracterul exclusiv de informare decurge și din faptul că, mare parte din informațiile care se regăsesc în documentele solicitate și la care se asigură accesul, sunt documente rezultate în perioada de derulare a contractului/contractelor anterioare, având ca obiect mentenanța materialului rulant, din acest motiv fiind adaptate specificului soluției tehnice de prestare a serviciilor, soluție proprie actualului prestator”, a răspuns Metrorex. Nemulțumiți de răspuns, spaniolii s-au adresat CNSC solicitând, printre altele, amânarea termenului de depunere a ofertelor.

Ce vizează obiectul licitației

Contractul scos la licitație vizează servicii de mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, pentru o perioadă de 15 ani, respectiv mentenanță standard pentru:

  • parcul de material rulant de generație veche (trenuri tip IVA) aferent unui parcurs estimat de 16.020.000 km (1.068.000 km/an x 15 ani)
  • parcul de material rulant de generație nouă (trenuri tip BM2, BM21 si BM3, alt tip de material rulant achiziționat în perioada contractuală) aferent unui parcurs estimat de 121.500.000 km (8.100.000 km/an x 15 ani).

Suplimentarea cantității de servicii de mentenanță standard nu va depăși 30% din valoarea serviciilor de mentenanță standard ce fac obiectul contractului (cu utilizarea prețurilor unitare prevăzute în contract pentru serviciile de mentenanță standard – prețurile ofertate).

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share