Slide Slide Slide


PARTENERI:

Când va circula în România primul tren nou Alstom. Contractul cu ARF, extins

By

Contractul dintre Autoritatea pentru Reformă Feroviară și compania Alstom pentru livrarea de trenuri electrice noi a fost extins cu încă 17 unități, printr-un contract semnat vineri la sediul Ministerului Transporturilor. Cu acest prilej, Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Transport, a anunțat și când va circula primul tren nou Alstom în România, cu călători.

Pe 9 martie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a desemnat câștigătorul licitației pentru trenurile inter-regionale, RE-IR – societatea Alstom Ferroviaria S.p.A, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.

Atunci, contractul a fost semnat pentru un număr de 20 de trenuri, iar acum a fost suplimentat pentru alte 17. Câștigătorul licitației pentru trenurile inter-regionale va asigura și mentenanța timp de 15 ani, cu posibilitatea de a prelungi această perioadă cu încă 15 ani. Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM și bugetul de stat.

Primul tren nou Alstom va circula cu călători în prima parte a lui 2024

„Un orizont corect este prima parte a anului 2024 pentru punerea în funcțiune cu călători”, a declarat Gabriel Stanciu. El a subliniat faptul că în contextul războiului din Ucraina și al crizei de semiconductori toți producătorii de material rulant se confruntă cu dificultăți, însă a dat asigurări că acestea vor fi depășite.

La rândul lui, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a declarat că primele trenuri vor sosi în România în vara lui 2023 și vor fi supuse la o serie de teste. Apoi, dacă toate lucrurile merg bine, prin luna octombrie ar trebui să se termine toate procedurile de monitorizare cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Autoritatea Feroviară Română (AFER). În consecință, a spus el, în noiembrie-decembrie 2023 ar trebui să fie primele trenuri apte să primească pasageri în serviciul public.

În paralel, la finele lui aprilie, începutul lunii mai 2024 va fi lansată licitația pentru desemnarea operatorilor feroviar care vor primi aceste trenuri pentru o perioadă de cinci ani. ”În primele nouă luni din 2024 ar trebui ca aceste trenuri să intre gradual în circulație”, a mai spus Ștefan Roșeanu.

Pe ce rute vor circula noile trenuri de la Alstom

După cum anunța în toamna anului trecut secretarul de stat Irinel Scrioșteanu, oficialii ARF și Noile trenuri ale României urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului:

București Nord – Constanța

București Nord – Brașov – Arad – Timișoar București Nord – Brașov – Cluj

Brașov – Deda – Cluj

București Nord – Brașov

București Nord – Iași

București Nord – Suceava

București Nord – Galați

București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria

București Nord – Craiova – Timișoara – Arad

Cluj – Timișoara

Cluj – Suceava – Iași.

Acum, Ștefan Roșeanu a mai menționat și alte rute suplimentare, cum ar fi fi București-Ciulnița-Călărași, deja electrificată, sau București-Giurgiu și Craiova-Calafat, asta după ce ultimele două vor fi electrificate. De asemenea, este deja prevăzut ca serviciul să fie extins și de la Constanța la Mangalia după ce și această linie va fi electrificată.

Mentenanța, punctul forte al contractului

Principala schimbare de abordare a acestui contract o constituie includerea în cadrul lui și a mentenanței trenurilor, pentru o perioadă de 15 sau chiar 30 de ani. Astfel, nu se va mai proceda ca la precedenta achiziție masivă de material rulant, de automotoare Siemens Desiro de la începutul anilor 2000, când mentenanța a fost omisă și din această cauză apar tot mai des defectări.

”Ne asigurăm că trenurile vor fi permanent în circulație”, a spus Ștefan Roșeanu. ”Un operator de călători are nevoie de un anumit tip de tren, la o anumită oră, într-un anumit loc și asta se rezolvă printr-un program previzibil de mentananță”, a subliniat Garbriel Stanciu.

La rândul lui, secretarul de stat responsabil cu domeniul feroviar, Ionuț Săvoiu, a precizat că în momentul de față situația transportului feroviar din România nu este chiar cea mai bună. ”Vreau însă să asigur publicul călător din România că în perioada următoare lucrurile se vor îmbunătăți”, a spus el.

Noile trenuri, dotate cu climatizare de ultimă generație

Noile trenuri electrice ce vor fi livrate de Alstom nu vor mai avea aceleași probleme cu climatizarea pe timpul verii ca actualul parc de material rulant al CFR Călători.

Ramele electrice noi vor fi apte să furnizeze aer condiționat chiar și dacă temperatura exterioară este de 40 de grade Celsius, nu doar 35 de grade, cum este cazul la actualele automotoare și vagoane aflate în circulație. De asemenea, pentru următoarele licitații a fost prevăzută și o scădere, până la minus 30 de grade, a temperaturii exterioare până la care se poate asigura încălzirea.

O a doua procedură de achiziție pentru rame electrice

Ștefan Roșeanu a mai spus că Autoritatea pe care o conduce are în pregătire o a doua procedură pentru rame electrice de lung parcurs. Acestea vor fi destinate operării pe relații unde gradul de încărcare estimat este mai mic decât cele menționate anterior.

Astfel, aceste rame vor avea fiecare o capacitate de 160-180 de locuri, față de 350 de locuri, cât vor avea cele pentru care s-a semnat deja contractul de furnizare.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share