Site logo

Carpatica Feroviar și CFR Marfă, competitoare la o licitație de cărbune. GFR vine în competiție cu vagoanele CFR Marfă

de 22 octombrie 2025
Carpatica Feroviar și CFR Marfă, competitoare la o licitație de cărbune. GFR vine în competiție cu vagoanele CFR Marfă

Cele două companii de stat, dar și GFR deținută de Gruia Stoica, vor concura pentru câștigarea unui contract de transport cărbune pe 15 luni.

Licitația în cauză are o valoare estimativă de 33,83 milioane de lei și o durată de 15 luni, fiind organizată de către Complexul Energetic Oltenia. Obiectul contractului va fi transportul cărbunelui la Centrala de la Turceni.

La data limită de depunere a ofertelor, respectiv marți 21 octombrie, au fost înaintate propuneri de către CFR Marfă, Carpatica Feroviar și GFR.

Evaluarea ofertelor se va face până la finele acestui an, respectiv 30 decembrie.

Punctarea se va face în proporție de 90% în funcție de preț, restul fiind acordat pentru componenta tehnică/capacitatea de transport, respectiv punctaj maxim pentru o capacitate de 14 mii de tone pe zi (șapte trenuri complete în cel mult 24 de ore de la solicitarea achizitorului). Nu se acceptă oferte cu o capacitate mai mică de 9 mii de tone pe zi.

Ofertantul trebuie să dețină minim 490 de vagoane FALS sau echivalent, zece locomotive electrice pentru transport și trei locomotive diesel electrice pentru manevră.

Împotriva firii

Există o multitudine de semne de întrebare privind capacitatea companiilor de a derula contractul.

  • Carpatica Feroviar operează potrivit ultimelor informații oferite de management la Zilele feroviare un parc format din 6.450 de vagoane de marfă și 200 de locomotive, pregătite pentru transporturi interne și internaționale, deservind principalele sectoare economice: agricultură, apărare, minerit și industrie petrolieră. Recent, la Zilele Feroviare, directorul general al companiei, Daniel Apostolache, a numit energetica ca unul dintre cele patru domenii spre care compania sa se va orienta prioritar. Este însă neclar dacă noua companie deține și personalul necesar, cum se află în plin proces de recrutare. CE Oltenia are în prezent contract cu CFR Marfă care expiră la finele anului. Începând de anul viitor, Carpatica Feroviar termină angajările, intră în pâine și va putea derula contractul.
  • CFR Marfă se află în situația inversă. Deține personalul necesar, însă nu se știe dacă în următoarele 15 luni nu va fi nevoită să lichideze parcul rulant pentru a-și achita datoriile. Apoi, un mare semn de întrebare este ridicat de reintrarea sa în insolvență sau chiar în lichidare. De altfel, pe lista de clarificări a licitației CE Oltenia menționează și cazurile de insolvență ale competitorilor. Va oferi CFR Marfă garanțiile necesare că poate duce la bun sfârșit contractul? Ce se va întâmpla dacă va câștiga contractul, dar va fi nevoită să intre în lichidare? Acordul României cu Comisia Europeană e acela că prima zi de funcționare a Carpatica Feroviar va fi ultima pentru CFR Marfă. Una dintre posibilități este denunțarea contractului cu CE Oltenia pe parcursul acestuia și continuarea transportului de către Carpatica Feroviar.
  • GFR, compania lui Gruia Stoica. Se află într-un mariaj cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock Company (RSCO). Surse neoficiale spun că GFR nu deține sutele de vagoane de cărbune necesare pentru contractul cu CE Oltenia și că ar putea apela tocmai la vagoanele închiriate de la RSCO pentru derularea acestui contract, ceea ce desigur este scandalos. CFR Marfă va primi o lovitură tocmai din partea companiei lui Stoica cu care s-a asociat – ironia sorții – pentru a obține profit.

 

 

 

 



Share