Site logo
3 februarie 2023

Unui tren al CFR Călători i-a luat o oră și 24 de minute pentru a traversa un oraș. Chiar dacă orașul respectiv e Bucureștiul, tot e mult. Trenul Gara Obor-Gara de Nord a întârziat vineri dimineață nu mai puțin de 34 de minute, iar cauzele sunt complexe, vina neaparținând în totalitate operatorului feroviar de stat.

În fiecare zi, pe relația București Nord-București Obor circulă două perechi de trenuri. Aceasta ar trebui să fie, de la finele anului în curs, una dintre primele rute pe care va circula trenul metropolitan București, proiect dezvoltat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public București-Ilfov (TPBI).

Traseu ocolitor din cauza unui racord feroviar nefuncțional

Trenul Gara Obor-Gara de Nord Trenul metropolitan București
În stația Pantelimon se pierde timp cu rebrusarea. Vineri, operațiunea s-a prelungit

Până atunci, trenurile circulă pe această rută doar dintr-un motiv pur tehnic. Concret, de când s-a desființat Revizia de Vagoane București Obor, vagoanele din compunerea trenurilor spre Fetești trebuie aduse aici din Revizia de Vagoane Grivița. Iar dacă tot sunt puse în mișcare, vagoanele formează trenuri la care poți să-ți cumperi bilet și să traversezi orașul pe calea ferată.

Problema este însă că, de mai bine de 15 ani, racordul direct dintre Gara Obor și Magistrala 800 Constanța-București nu este utilizabil (vom reveni mai jos asupra acestui racord). În consecință, trenul pleacă din București Obor și, la Complexul Comercial Dragonul Roșu, în loc să o ia pe racordul din stânga, o ia la dreapta spre Constanța și se oprește în stația Pantelimon, unde rebrusează (schimbă locomotiva dintr-un capăt în celălalt al garniturii) și apoi se pune în mișcare în sens invers, spre Gara Băneasa și Gara de Nord. Toate aceste operațiuni durează 15 minute, traseul se lungește la 24 km, iar călătoria durează teoretic 50 de minute.

Trenul Gara Obor-Gara de Nord a întârziat 34 de minute. Efect de domino

Trenul metropolitan BucureștiEi bine, vineri dimineață, traseul a fost parcurs de trenul R 8091 într-o oră și 24 de minute, pentru că a avut întârziere de 34 de minute la sosirea în Gara de Nord.

Club Feroviar a întrebat conducerea CFR Călători din ce cauză s-a produs această întârziere, însă nu a primit nicun răspuns până la ora publicării acestui articol. Ne-a lămurit însă purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Oana Brânzan, căreia îi mulțumim pe această cale.


Filmul evenimentelor a fost următorul. Trenul R 8091 a plecat la timp din București Obor, la ora 8,35, dar în stația Pantelimon și-a prelungit procesul tehnologic cu 11 minute, ceea ce a dus la ieșirea din graficul normal de circulație și minute de așteptare pentru trecerea trenurilor care circulau regulat. În consecință, la Ramificația Pajura a așteptat la cruce cu 538 (întârziere trei minute), iar între Ramificația Pajura și București Nord a așteptat ieșirea trenurilor RE 10050, R 8121 și R 7949 și gararea trenului R 9203. Deci a fost vorba, practic, de un efect de domimo al prelungirii timpului de rebrusare de la stația Pantelimon.

CITEȘTE și FOTO-VIDEO Am testat trenul metropolitan București (I). Cursa corporatiștilor

Din primăvară, durata călătoriei se va scurta cu cel puțin 20 de minute

Trenul Gara Obor-Gara de Nord
Se lucrează la repunerea în funcțiune a acestui racord

Revenind la nefuncționalitatea racordului de la ieșirea din Gara Obor, a fost semnalată la Conferința de Infrastructură Club Feroviar din primăvara trecută, de către Iosif Szentes, directorul Direcției Dezvoltare Transport Feroviar din cadrul TPBI.

Punerea în funcțiune a racordului de ieșire din Gara Obor în M 800 spre stânga este imperios necesară în vederea introducerii trenurilor metropolitane în regiunea București-Ilfov, proiect în care este implicat fostul director general al CFR Călători.

Apoi, la finele lunii mai, Regionala București a CFR SA a lansat o licitație pentru repararea a patru loturi feroviare, printre care și ”Linia 301 S Racord București Obor-București Băneasa”, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Contractul pentru repararea acestui lot a fost câștigat de Antrepriza de Construcții Căi Ferate, pentru suma de 1.186.323,29 lei, echivalentul a aproximativ 240.000 de euro, conform anunțului de atribuire din 17 octombrie 2022. Lucrarea are ca termen de realizare cinci luni, perioadă care include și proiectarea, așa că în primăvară racordul ar trebui să fie funcțional, iar trenul să facă cel mult 30 de minute de la Gara de Nord la Gara Obor, față de 50 de minute în prezent.

Reprezentanții ACCF au precizat vineri pentru Club Feroviar că lucrarea de înlocuire a schimbătorului de cale defect va fi făcută în termenul asumat și că operațiunile pregătitoare au început deja.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share