Demiterea lui Ovidiu Vizante de la conducerea CFR Călători, ”sugerată” de premierul Florin Cîțu după ce sute de oameni au stat blocați în câmp în două trenuri, a devenit subiect de dispută politică. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă se face că nu a înțeles mesajul premierului, care suna mai degrabă a somație, și îi ia apărarea șefului operatorului feroviar de stat. În schimb, a ieșit la înaintare deputatul USR Cristina Prună, care spune că o asemenea decizie ar trebui discutată în coaliție. No comment. Un singur lucru este cert: alți directori din sistemul feroviar au fost dați afară de-a lungul timpului pentru motive mult mai ”subțiri”.
Adrian Bărbulescu
Contextul, pe scurt. Trenul Mangalia – Arad a acumulat peste nouă ore întârziere după ce a staționat în zona Fundulea, din cauza lipsei de tensiune în linia de contact. Trenul, plin cu copii ce veneau din tabără, a plecat la ora 19.10 din Mangalia și abia după 8.30 a ajuns în Gara de Nord.
Demiterea lui Ovidiu Vizante, cerută de Florin Cîțu
Întrebat la Antena 3 de ce nu s-a acționat, Ovidiu Vizante a răspuns irascibil: ”Găsiți dumneavoastră soluții” și a închis telefonul. Ulterior, Cătălin Drulă i-a luat apărarea, spunând că ”era obosit”. A ieșit la rampă premierul Florin Cîțu, care l-a îndemnat, într-o postare care sună mai degrabă a somație, pe Cătălin Drulă să-l dea afară pe Ovidiu Vizante. ”Dacă directorul CFR ar fi lucrat la Guvern, acum era acasă”, a scris prim-ministrul pe contul său de Facebook.
În fine, Ovidiu Vizante și-a pus cenușă-n cap după ieșirea de dimineață, printr-o postare pe site-ul oficial al CFR Călători, spunând că ”a fost un moment de lipsă de concentrare pe fondul oboselii acumulate după o noapte petrecută la serviciu”.
Alți directori ai unor companii din sistemul feroviar au fost demiși de-a lungul vremii pentru motive mult mai lipsite de importanță decât cel pentru care Florin Cîțu cere demiterea lui Ovidiu Vizante. Vom enumera doar câteva cazuri, nefiind posibilă o trecere în revistă exhaustivă.
Leon Bărbulescu și Constantin Axinia, demiși de Răzvan Cuc
La începutul lunii martie 2019, Leon Bărbulescu, pe atunci directorul general al CFR Călători, a fost demis de ministrul Răzvan Cuc, după ce s-a plâns că a fost trezit din somn de jurnaliștii de la Antena 3 din cauza unor trenuri deraiate, incident despre care a precizat că ”nu s-a întâmplat nimic deosebit”.
La Arad și Brașov, două trenuri de călători deraiaseră în cursul nopții și jurnaliștii voiau să afle detalii despre aceste accidente feroviare.
Tot Răzvan Cuc l-a demis și pe șeful Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Constantin Axinia, în octombrie 2019. Potrivit lui Axinia, motivul destituirii ar fi fost refuzul de a semna un contract de investiţii în valoare de sute de milioane de euro pentru modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara.
”Domnul ministru mi-a spus să fac ceva şi nu am făcut: de semnat un contract fără să aştept o hotărâre a instanţei definitivă, ca să pot semna un contract. Pe legislaţie puteam să semnez contractul, dar intram sub incidenţa unei alte legi care spunea că dacă instanţa superioară anulează hotărârea de tribunal voi fi pasibil de o amendă cuprinsă între 1-3% din valoarea contractului”, spunea Constantin Axinia, care a și dat ulterior Ministerul Transporturilor în judecată, dar a pierdut în primă instanță.
Ștefan Roșeanu, demis de Relu Fenechiu
Un alt director general al CFR Călători care a fost demis este Ștefan Roșeanu. Ministrul Relu Fenechiu l-a demis din funcţie, în ianuarie 2013, la numai șapte luni de la numire.
Ministrul Transporturilor a luat această decizie după ce angajaţi ai CFR Călători şi CFR SA opriseră lucrul cu o zi înainte, pentru două ore, nemulţumiţi că nu-și primiseră integral salariile pe luna decembrie. Era vorba despre o întârziere de numai o zi.
Liviu Pescărașu, înlocuit prin dispoziția Ancăi Boagiu
În iulie 2011, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, a decis eliberarea din funcţia de director general al CFR Călători a lui Liviu Pescăraşu.
Anca Boagiu a spus la acea vreme că demiterea din funcţia de director general şi de preşedinte al consiliului de administraţie al societăţii are la bază raportul Corpului de Control al Ministrului referitor la derularea procedurilor de achiziţie publică pentru “Repararea automotoarelor seria 700, 900, 1000” de către CFR Călători. Procedura de achiziţie publică a fost blocată.
Marius Chiper, demis de Felix Stroe după ce a întârziat trenul
O altă demitere din sectorul feroviar s-a produs în 2017. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Felix Stroe, a anunțat că directorul Companiei de Căi Ferate CFR SA, Marius Chiper, a fost demis pentru că trenurile întârzie în mod constant din cauza lipsei de organizare din cadrul companiei.
Ministrul a spus că nu poate tolera “lipsa de respect faţă de cetăţeni” şi că va avea o întâlnire, la sediul ministerului, cu personalul responsabil din infrastructura feroviară, căruia îi va atrage atenţia asupra problemelor din sistem. Decizia de a-l demite pe Marius Chiper a fost luată de Felix Stroe după ce trenul cu care acesta s-a deplasat la Deva a întârziat.
Mariana Miclăuș și-a dat demisia după ce Lucian Bode i-a ”sugerat” acest lucru
Eliberări din funcție au avut loc și la Metrorex. În iulie 2020, Mariana Miclăuș și-a dat demisia din funcția de director general al Metrorex, post pe care îl ocupa din 11 noiembrie 2019.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, i-a reproșat Marianei Miclăuș nepunerea în funcțiune a Magistralei 5 de metrou la termenul asumat, 30 iunie 2020. “Așa cum am spus, de la începutul mandatului de ministru, un proiect extrem de important și o prioritate de infrastructură este Magistrala de metrou M5 Râul Doamnei – Eroilor. Încă de la numirea doamnei Miclăuș în funcția de director general interimar i-am spus că semnătura pusă pe un document care nu poate fi validat în teren înseamnă semnătura pusă pe actul de demisie. După nenumăratele discuții tehnice cu toți factorii implicați, de la beneficiar, antreprenor, subcontractori sau furnizori, am atras atenția asupra termenului de finalizare și darea în circulație cu călători, iar cei care vor greși trebuie să plătească. După ce toți cei implicați m-au asigurat că termenul de finalizare a acestei magistrale va fi 30 iunie 2020, termen asumat în mod neforțat, i-am transmis doamnei director Miclăuș că din acel moment va sta cu mandatul pe masă. Este bine că doamna Miclăuș a înțeles că atunci când ești într-o funcție de răspundere pe lângă realizările profesionale, trebuie să îți asumi și eșecurile. Vreau să dau totodată un mesaj către toți cei care nu își fac treaba și cred că încă mai pot promite termene pe care nu le îndeplinesc, că această vreme a trecut. Toți trebuie să înțeleagă că sunt puși în funcții să presteze un serviciu public în interesul românilor”, spunea Lucian Bode.
Felix Stroe l-a demis și pe Marin Aldea
Revenind la Felix Stroe, acesta a făcut și o altă ”victimă” în afară de Marius Chiper. Ministrul de la acea vreme a anunțat în noiembrie 2017 că l-a demis pe directorul general al Metrorex, Marin Aldea, după ce un jgheab de scurgere a infiltraţiilor a căzut din plafon pe o şină şi a produs un scurtcircuit, iar un tren de metrou plin cu călători a rămas blocat în tunel, circulaţia metrolului fiind blocată mai bine de două ore.
”Pe tot lanţul de vinovăţii se vor lua cele mai severe măsuri. Vom verifica dacă aceste lucrări sunt prevăzute în planuri şi dacă se fac cu adevărat. Au fost demişi directorul general al Metrorex, Marin Aldea, şi directorul de exploatare, Liviu Dinu, iar în funcţie de rezultatele anchetei vom lua şi alte măsuri. Dacă va fi cazul, vom sesiza şi organele de urmărire penală”, a precizat ministrul Transporturilor de la vremea respectivă.
Va veni acum și demiterea lui Ovidiu Vizante?
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail