Site logo
14 august 2023

Conducerea SNTFC CFR Călători încearcă să se apere în cazul bărbatului căzut din tren la Gherla. Operatorul feroviar de stat are însă o mare problemă nerezolvată de decenii bune, și anume circulația cu ușile deschise. Sau posibilitatea ca acestea să fie deschise în mers, situație nemaîntâlnită la nicio administrație feroviară serioasă din Europa. Vineri seara, trenul IRN 1930 a circulat cu o ușă deschisă la vagonul 9, iar astfel de situații sunt la ordinea zilei.

”Ca urmare a informațiilor eronate apărute în mass-media despre faptul că un pasager ar fi căzut dintr-un tren al CFR Călători, facem următoarele precizări: Un pasager care a călătorit cu trenul IR 1830 Galați – Cluj Napoca în data de 12.08.2023 a fost găsit rănit pe firul 1 de circulație în zona pasajului din stația Gherla și transportat la spitalul din Cluj Napoca unde i-au fost acordate îngrijiri medicale. Din declarațiile existente la CFR Călători, pasagerul a sărit și nu a căzut din trenul IR 1830, forțând ușa frontală a ultimului vagon, în condițiile în care aceasta era încuiată și asigurată. CFR Călători face apel la călători să nu recurgă la deschiderea forțată a ușilor pentru a coborî, după plecarea trenului din stație. Astfel de acțiuni se pot solda cu evenimente tragice”, se arată într-un comunicat dat publicității de CFR Călători.

Bărbatul căzut din tren la Gherla. Omul a ajuns la spital în stare gravă

Un apel la 112 a anunțat sâmbătă seara faptul că la o trecere la nivel cu calea ferată din Gherla, pe strada Horea, se află un bărbat rănit, după cum a anunțat anterior Club Feroviar.

Un echipaj SMURD din cadrul punctului de lucru Gherla a intervenit pentru a acorda primul ajutor calificat unui bărbat, cel mai probabil căzut din tren, în apropiere de stația CF Gherla. Bărbatul a fost găsit în stare de inconștiență și prezenta multiple traumatisme grave.

Echipajul SMURD a evaluat victima, a menținut-o pe poziție de siguranță și a îngrijit rănile, până la sosirea echipajului SAJ, alături de care i-au acordat asistență medicală de urgență, fiind transportat apoi, de către cel din urmă, la unitatea de primiri urgențe din Cluj-Napoca pentru îngrijiri de specialitate.

Circulația cu ușile deschise, o problemă nerezolvată

Club Feroviar a informat recent că un document semnat de Marcel Litră, director general adjunct al SNTFC CFR Călători, avertizează că ”au apărut cazuri de defectare/cădere în parcurs a ușilor de acces în vagoane (…) ca urmare a circulației trenurilor cu ușile deschise”.

Conducerea centrală cere reinstruirea personalului de tren cu privire la obligativitatea cerificării închiderii ușilor imediat după plecarea trenului din stație. Potrivit procedurilor europene, ușile trebuie închise automat de la locomotivă. În luna iunie 2023, CFR Călători a lansat o consultare a pieței privind montarea pe locomotive a sistemelor ce permit închiderea automatizată a ușilor de către mecanici. Absența acestor sisteme a dus în decembrie 2022 la rezilierea contractului de interoperabilitate între MAV Start și CFR Călători.

Cazul trenului IRN 1930 de vineri seara

Și acum vă prezint o situație concretă și recentă în care un tren al CFR Călători a circulat cu o ușă deschisă.

Am venit vineri de la Mangalia la București Băneasa cu IRN 1930. La Constanța ușa din spate a vagonului 9 s-a defectat în poziția închis. Un călător (jurnalist și el) a sesizat șeful de tren, care a chemat electricianul. Acesta nu a reușit însă să rezolve problema, iar soluția a fost să lase ușa deschisă.

În mod normal, într-o atare situație erau două soluții. 1. Se retrăgea vagonul din garnitură și se atașa altul în loc. Așa procedează OBB, DB, MAV și orice alt operator feroviar serios. Doar că SNTFC CFR Călători nu are vagoane de rezervă, deci nu ar fi avut de unde să aducă altul în locul celui cu ușa defectă. Din ce cauză a apărut această situație – asta e altă discuție, legată în principal de subfinanțarea sectorului fieroviar din partea clasei politice. Dar nici managerii CFR Călători nu sunt străini de clasa politică, fiind numiți politic. De exemplu, actualul director general, Traian Preoteasa, este numit de către PNL.

  1. Dacă vagonul nu putea fi înlocuit și nici ușa reparată, aceasta din urmă ar fi trebuit blocată în poziția închis și acest lucru să fie semnalat printr-un afiș lipit pe geam.

Personalul de tren a preferat însă varianta 3, să lase ușa deschisă, în condițiile în care trenul circula pe Magistrala 800, modernizată: aici viteza maximă este de 160 km/oră, iar garnitura în cauză putea circula cu până la 140 km/oră (la atât sunt limitate vagoanele de dormit din componența sa). Oricum, o viteză mare, la care căderea unui călător din tren putea fi fatală.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share