Site logo
CE a aprobat trei ajutoare de stat pe feroviar Germaniei, Cehiei și Danemarcei
4 august 2021

Comisia Europeană a aprobat zilele trecute schemele de ajutor de stat propuse de state membre pentru ajutarea căii ferate și operatorilor naționali. La București în pofida solicitărilor insistente făcute de operatori nu există nici o schemă de ajutor, nicio propunere. nicio cerere către Uniunea Europeană dar și nici o garanție că un tren nu va sări de pe șine, că nu va ajunge la destinație cu întârziere de o zi sau că vreun operator feroviar nu va da faliment.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

călători lăsați să aștepte în câmp PNRR va fi aprobat
Florin Cîțu, premierul creșterii economice fără bani

Comisia Europeană a aprobat acum câteva zile măsuri germane în valoare de peste 2,5 miliarde EUR pentru a sprijini operatorii feroviari de transport de mărfuri și pasageri afectați de pandemia de coronavirus, potrivit unui comunicat al instituției.

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, două scheme germane care sprijină sectorul feroviar de marfă și sectorul feroviar de călători pe distanțe lungi în contextul pandemiei de coronavirus. Sprijinul acordat în cadrul schemelor va lua forma unei reduceri a tarifelor plătite de companiile feroviare pentru accesul la infrastructura feroviară atât în ​​sectoarele feroviare de marfă, cât și în cele feroviare pe distanțe lungi. Astfel, măsurile vor contribui la prevenirea pierderii cotelor de piață ale transportului feroviar față de modurile de transport concurente.

Scutire de 98% TUI în Germania

Prima măsură, care are un buget estimat la 2,1 miliarde EUR, va scuti operatorii feroviari pe distanțe lungi de aproximativ 98% din taxele de infrastructură plătite în perioada 1 martie 2020 – 31 mai 2022. A doua măsură modifică un ajutor existent schema din 2018 pentru sprijinirea operatorilor de transport feroviar de marfă din Germania. Cu un buget estimat la 410 milioane EUR, modificarea sporește sprijinul cu aproximativ 98% din tarifele de infrastructură plătite de operatorii de transport feroviar de marfă în perioada 1 martie 2020 – 31 mai 2021. Comisia a constatat că măsurile sunt benefice pentru mediu și pentru mobilitate, deoarece sprijină transportul feroviar, care este mai puțin poluant decât transportul rutier, reducând totodată congestia rutieră. Reducerea tarifelor pentru infrastructură este în conformitate cu Regulamentul (UE) 2020/1429, care permite și încurajează statele membre să autorizeze temporar reducerea, renunțarea sau amânarea taxelor pentru accesarea infrastructurii feroviare sub costuri directe.

În consecință, Comisia a concluzionat că măsurile sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei din 2008 privind ajutoarele de stat pentru întreprinderile feroviare („Orientările feroviare”). Vicepreședintele executiv, Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Măsurile aprobate astăzi vor ajuta operatorii feroviari de transport de mărfuri și pasageri din Germania să reziste situației dificile cauzate de coronavirus. Măsurile vor contribui la menținerea competitivității feroviare în comparație cu alte moduri de transport, în conformitate cu obiectivele Acordului verde european. Continuăm să lucrăm cu toate statele membre pentru a ne asigura că măsurile naționale de sprijin pot fi puse în aplicare cât mai repede și mai eficient posibil, în conformitate cu normele UE. ”

Cehii mai modești, doar 31 milioane euro

Tot zilele trecute, Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE de ajutor de stat, un sistem de ajutor ceh de 31 milioane EUR (aproximativ 800 milioane CZK) pentru a compensa operatorii de transport feroviar de călători pentru daunele suferite din cauza pandemiei și măsurile restrictive pe care Cehia le-a pus în aplicare pentru a limita răspândirea virusului. În cadrul schemei, operatorii de transport feroviar de călători vor avea dreptul la despăgubiri sub formă de subvenții directe, până la 100% din daunele suferite între 12 martie și 30 iunie 2020.

Comisia a evaluat măsura în conformitate cu articolul 107 alineatul (2) litera (b) ) Din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care permite Comisiei să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a compensa companiile pentru daunele produse direct de evenimente excepționale, cum ar fi pandemia de coronavirus. Comisia a constatat că schema cehă va compensa daunele care sunt direct legate de coronavirus. De asemenea, a constatat că măsura este proporțională, deoarece despăgubirea preconizată nu depășește ceea ce este necesar pentru repararea prejudiciului. Pe această bază, Comisia a concluzionat că schema este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Danemarca, 26 milioane euro pentru transportul de călători

Comisia aprobă schema daneză de 26 milioane EUR pentru a sprijini furnizorii de transport public de călători pe cale ferată în contextul pandemiei de coronavirus Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE de ajutor de stat, un sistem danez de 26 de milioane EUR pentru a sprijini companiile care furnizează servicii de transport public de călători pe cale ferată în contextul pandemiei. Conform schemei, sprijinul va lua forma unei renunțări la taxele plătite de companiile feroviare pentru accesul la infrastructura feroviară în perioada septembrie-decembrie 2020.

Scopul măsurii este de a ajuta operatorii feroviari de călători să facă față situației dificile cauzate de pandemie și pentru a promova trecerea transportului de călători de la rutier la cel feroviar – un mod de transport mai ecologic. Acest obiectiv este în conformitate cu obiectivele naționale și UE ale politicii climatice în domeniul transporturilor și cu Regulamentul (UE) 2020/1429, care permite statelor membre

Și la București sunt noutăți, dar nu se dă, se ia

La București cererile de acordare a unor ajutoare de stat datează încă din părimăvara anului trecut, de la începutul pandemiei. Oficiali ai sindicatelor și patronatelor au avut în mai multe rânduri întâlniri cu șefii Guvernului, miniștrii Transporturilor (Bode, Drulă) pe tema unor astfel de ajutoare dar degeaba. Mai mult la un moment dat la Ministerul Transporturilor a existat anul trecut o acțiune de strângere de propuneri pentru sprijinul sectorului feroviar, acțiune concretizată in idei puse bine în dosare și moarte în sertare.

Ce propuseseră patronatele

  • Neatragerea de fonduri europene, sub formă de scheme de ajutor de stat, care să fie puse la dispoziția operatorilor feroviari de mărfuri pentru dotarea cu material rulant competitiv care să corespundă cerințelor tehnice impuse de infrastructura și sisemele moderne de siguranță a circulației implementate pe culoarele refăcute cu bani europeni.
  • Crearea de noi scheme de ajutor de stat și promovarea de ajutoare de stat individuale pe care să le aprobe Comisia Europeană, astfel încât și operatorii de transport feroviar de marfă să poată beneficia de sumele necesare retehnologizării materialului rulant sau să poată fi scutiți de la plata parțială a TUI, sau a certificatelor verzi, în vederea reducerii costurilor pentru beneficiari.

180 milioane lei e valoarea compensației tăiate de stat la CFR Călători

Dar asta nu înseamnă că lipsesc noutățile la București. Pentru acest an Guvernul a amputat cu mai multe sute de milioane de lei compensația acordată operatorilor, urmând ca numai CFR Călători să piardă 180 de milioane lei. Recent sindicatele au acuzat micșorarea compensației primate de CFR Călători cu 180 milioane de lei, în condițiile creșterilor de prețuri la energie și la carburanți fosili și a faptului că CFR Călători i s-a impus de către stat păstrarea la același nivel a prețurilor la biletele de călătorie în ultimii șapte ani.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share